«جام‌جم» از سوی جشنواره تئاتر مقاومت به عنوان روزنامه برتر انتخاب شد

1000 مسافر تئاتر مقاومت در ایستگاه پایانی

مطابق تقویم، فاصله زمانی 31 شهریور 59 تا 29 مرداد 67 را هشت سال جنگ تحمیلی می‌نامیم، اما دفاع مقدس و مقاومت محصور به این دوره نیست و هنوز و همیشه و تا وقتی که آرمان‌ها و اعتقادات کشور در معرض تهاجم دشمنی‌های متعدد و قدرت‌های ریز و درشت متخاصم است، روشنایی چراغ فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت با قدرت هرچه تمام‌تر ادامه دارد. یکی از مصداق‌های تجلی فرهنگ ایثار و مقاومت، جشنواره تئاتر دفاع مقدس است که در سال‌های اخیر به تئاتر مقاومت تغییر نام داده است.
کد خبر: ۸۵۴۳۳۱
خاکریز مقاومت روی صحنه

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت درباره تفاوت این دوره با دوره‌های پیشین به جام‌جم گفت: با تغییر عنوان جشنواره از تئاتر دفاع مقدس به تئاتر مقاومت، ضمن پاسداشت موضوع انقلاب و دفاع مقدس، این رویداد با توجه به رخدادها و تغییرات سیاسی و اجتماعی منطقه گستره مضمونی بیشتری پیدا کرده است. تجربه برگزاری دو دوره سیزدهم و چهاردهم نیز با این رویکرد نشان داده هنرمندان با مفاهیم متنوعی روبه‌رو هستند. حالا توجه هنرمندان علاوه بر پاسداشت ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس، موضوعات منطقه هم است.

حسین پارسایی از تنوع مضمونی در این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت خبر داد و افزود: خوشبختانه امسال هم هنرمندانی باتجربه و صاحب‌نام در جشنواره حضور و مشارکت دارند و هم مضامین به گونه‌ای است که ضرورت طرح موضوع را دارد و از این حیث جشنواره‌ای متنوع را داریم.

ضمانت اجرای عمومی نمایش‌ها

این کارگردان باسابقه تئاتر، نکته بعدی جشنواره امسال تئاتر مقاومت را تغییر ساختار این رویداد دانست و گفت: همه ما می‌دانیم معضل اجرای عمومی گریبان گروه‌های نمایشی را گرفته و معمولا جشنواره‌ها محلی برای انباشت تولیداتی است که کمتر به اجرای عمومی می‌رسند یا اگر هم به اجرای عمومی برسند، در بازه زمانی جشنواره تا اجرا دستخوش تغییراتی نامناسب می‌شوند. به همین دلیل موضوع اجرای عمومی در دستور کار شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره مقاومت قرار دارد و خوشبختانه جشنواره امسال تمام‌عیار تحت عنوان اجرای عمومی آثار منتخب است؛ یعنی شما نمایشی را در این جشنواره سراغ ندارید که روی صحنه رفته باشد و جایی در کنداکتور اجرای عمومی تئاتر کشور نداشته باشد. قبل از این که گروهی وارد جشنواره شود، نخستین اقدام دبیرخانه حمایت از اجرای عمومی است.

علت زمان طولانی برگزاری

پارسایی درباره بازه زمانی طولانی جشنواره تئاتر مقاومت از 31 شهریور تا 7 آذر هم توضیح داد: دبیرخانه جشنواره پانزدهم سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و در قالب بخش اول حمایت از اجرای عمومی، 30 اثر موردحمایت قرار گرفت. در بخش دوم تعدادی نمایش در بهار امسال حمایت شد و روند اجرا را طی کرد. از اول شهریور هم با حضور من به عنوان دبیر، ما شش بخش اجرای عمومی صحنه‌ای و خیابانی را در نظر گرفتیم. این بازه زمانی نسبتا طولانی به خاطر آماده‌سازی تدریجی آثار نمایشی این دوره جشنواره است.

مشارکت فعال شهرستان‌ها

دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت حضور و مشارکت شهرستان‌ها را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این دوره جشنواره شاهد یک تنوع جغرافیایی هستیم و گروه‌های نمایشی فراوانی از سراسر کشور برای حضور در این رویداد نمایشی اعلام آمادگی کرده‌اند. برای جشنواره امسال 700 اثر نمایشی از 24 استان متقاضی شرکت در جشنواره بودند که در نهایت و با نظر هیات انتخاب، نمایش‌های 16 استان در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، کودک و عروسکی به مرحله فینال راه یافته است.

الان درمجموع صد نمایش منتخب در پنج بخش در قالب حمایت از اجرای عمومی یا روی صحنه رفته‌اند یا در روزهای باقیمانده جشنواره اجرا خواهند شد.

نمایشی با موضوع روز منطقه

پارسایی درباره حضور کشورهای مسلمان منطقه و دیگر نقاط جهان در جشنواره تئاتر مقاومت هم توضیح داد: از طریق رایزنی جشنواره با تعدادی از گروه‌های نمایشی کشورهای منطقه، تعدادی اثر را ارزیابی کردیم که به لحاظ ساختاری و مضمونی، عیار مهمان خارجی را نداشتند. اما در این دوره نمایشی به نام «پدران، مادران و فرزندان» به کارگردانی آرش عباسی داریم که اثری چندملیتی و با موضوع مهاجران سوری و معضلات مردم کوبانی و بحث داعش است و به سه زبان فرانسوی، روسی و ایتالیایی اجرا می‌شود. به نظر می‌آید ما برای سال‌های آینده باید روی کارهای مشارکتی بین‌المللی تمرکز کنیم؛ چون معتقدم زاویه دید برخی هنرمندان در منطقه خیلی با سیاست‌های جشنواره تئاتر مقاومت همسو نیست.

سلام ساعتچیان به مقاومت

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به دبیری حسین پارسایی که این روزها در سراسر کشور در حال برگزاری است و 7 آذر با معرفی برگزیده‌ها به کار خود پایان می‌دهد، به محلی برای گردهمایی و مشارکت پرشور هنرمندان جوان متعهد و برخی چهره‌های سرشناس عرصه هنرهای نمایشی تبدیل شده است.

احمد ساعتچیان، به عنوان کارگردان، نمایشنامه‌ای خارجی به نام «نام من ریچل کوری است» را در جشنواره تئاتر مقاومت روی صحنه می‌برد. این نمایش موضوع صلح دارد و بارها از اجرای آن در آمریکا جلوگیری شده است.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها