می‌گویند قبل از این‌که آقامحمدخان قاجار تهران را به عنوان پایتخت کشور انتخاب کند، تهران روستایی خوش آب‌وهوا بود از توابع ری. این تصور سبب شد تاریخ تهران پیش از قاجار تحت‌الشعاع شهر ری قرار گرفت و مورخان توجه چندانی به پیشینه آن نکردند.
کد خبر: ۸۵۲۸۱۳
بانوی 7 هزار ساله در راه موزه ملی

به گزارش جام جم آنلاین ، شاید این مورخان حق داشتند که بر اساس بقایای تمدن چشمه‌علی در شهر ری، چنین تصوری داشته باشند اما با کشف آثار تدفین و بقایای انسانی در تپه‌های قیطریه، سابقه سکونت انسان در تهران به 3000سال رسید اما سال گذشته کشف اتفاقی یک دانشجوی باستان‌شناسی در پی حفاری‌های شرکت آب و فاضلاب در خیابان مولوی و کاوش‌های باستان‌ شناسی نشان داد قدمت سکونت در تهران از این هم بیشتر است.

کشف اسکلت یک زن در این کاوش‌ها تاریخ تهران را به 7000سال پیش رساند. مسئولان شهری و میراث فرهنگی از این کشف ذوق‌زده شدند، تا جایی‌که گفته شد آن محل را به سایت‌موزه تبدیل می‌کنند.

اما با گذشت زمان نگهداری از بقایای این زن به یک معضل تبدیل شد. پیشتر مردان نمکی در اثر بی‌توجهی و نبود امکانات کافی در معرض خطر نابودی قرار گرفتند.

چنین خطری بانوی 7000 ساله را نیز تهدید می‌کند. در هفته‌های گذشته اخبار متناقضی درباره چگونگی نگهداری اسکلت آن مطرح شد. شرایط نا‌مناسب نگهداری آن سبب شد که سرانجام مسئولان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ریسک کنند و به انتقال موقت آن به موزه ملی تن دهند.

باستان‌شناسان نیز دست به‌کار شده‌اند و در چند روز گذشته با آزادسازی اطراف این اسکلت زمینه انتقال آن را به موزه ملی فراهم ساخته‌اند.

از سوی دیگر، حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، قول داده این اسکلت پس از مطالعات لازم فنی و تخصصی برای ایجاد سایت‌موزه و همچنین ادامه کاوش‌ها به محل اصلی خود بازگردانده شود.

کمیل انتظاری - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها