مطالعات جدید محققان، اثر درمانی سویا در پوکی استخوان را بیش از پیش تایید می کند.سویا حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام ایزوفلاون است که عملکردی شبیه استروژن دارد و می تواند از استخوان ها محافظت کند.
کد خبر: ۸۵۲۲۳۰
پوکی استخوان دارید، سویا بخورید

به گزارش جام جم سرا به نقل از ایرنا، مطالعات محققان دانشگاه هال انگلیس نشان می دهد که پروتئین ها و ایزوفلاون های موجود در سویا، از بروز پوکی استخوان در زنان یائسه جلوگیری می کند.

در پوکی استخوان، استخوان ها متخلخل می شوند. ساختار میکروسکوپی استخوان ها به صورت لانه زنبوری است.

منافذ و خانه های استخوان پوک بسیار بزرگتر از استخوان سالم است. در این حالت استخوان ها به تدریج جرم و تراکم خود را از دست می دهند و بسیار حساس و شکننده می شوند.

این بیماری هیچ علامت اولیه ای ندارد و زمانی بروز می کند که یکی از استخوان ها ( معمولا استخوان لگن و مچ) می شکند.

هر سال حدود 9 میلیون استخوان بر اثر پوکی دچار شکستگی می شود؛ یعنی در هر سه ثانیه یک استخوان، که آمار وحشتناکی است. پوکی استخوان در زنان یائسه به علت توقف ترشح هورمورن استروژن شدیدتر و شایع تر است.

تحقیقات نشان می دهد که سویا حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام ایزوفلاون است. ایزوفلاون عملکردی شبیه استروژن دارد و می تواند از استخوان ها محافظت کند.

در این مطالعه آمده است که مصرف سویا و مکمل های ایزوفلاون علاوه بر جلوگیری از پوکی استخوان، عملکرد سیستم قلبی عروقی را بهبود می بخشد.

پوکی استخوان از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد بالای 50 سال یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. کم تحرکی، عدم استفاده از مواد حاوی کلسیم، کاهش ویتامین D در بدن، ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان، استفاده از داروهای استروئیدی، یائسگی زودرس (کمتر از 45 سال) ، استعمال دخانیات، کاهش استروژن در بدن، شرایط پزشکی خاص مانند پرکاری تیرویید، بیماری سلیاک، نارسایی مزمن کلیه، آرتریت روماتویید، بیماری های مزمن کبدی و دیابت نوع یک از مهمترین دلایل بروز پوکی استخوان هستند.

نتایج این تحقیقات در کنفرانس سالانه غدد درون ریز در ادینبورگ مطرح شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها