387 سال پیش در روز اول نوامبر سال 1628 میلادی بندر لاروشل پس از بیش از یک سال محاصره تسلیم شد و محاصره این بندر فرانسوی توسط سربازان لویی سیزدهم پادشاه و کاردینال دوریشولیو صدراعظم فرانسه خاتمه یافت و شورش این بندر پروتستان نشین به پایان رسید.
کد خبر: ۸۵۱۲۰۰
پایان شورش مردم بندرلاروشل + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، لویی سیزدهم وارد شهر ویرانی شد که اغلب ساکنان آن به دلیل قحطی ناشی از محاصره طولانی جان سپرده بودند.

هانری چهارم پادشاه فرانسه و پدر لویی سیزدهم 30 سال پیش از این تاریخ براساس «پیمان نانت» شهر و بندر لا روشل را مکان امنی برای سکونت پروتستان ها به رسمیت شناخته بود و پیروان این مذهب می توانستند با خودمختاری در کمال آسودگی در آن زندگی کنند.

پس از قتل هانری چهارم به دست یک کاتولیک متعصب ، ماری دومدیسی ملکه و نایب السلطنه فرانسه شد تا پسرش لویی به سن بلوغ برسد. در آن دوره آشوب های بی وقفه ای در سراسر فرانسه رخ دادند.

ساکنان بندر لاروشل به تحریک انگلیسی ها مرتکب بی احتیاطی شده و علیه پادشاه فرانسه دست به شورش زدند.

دوک دو بوکینگهام که عامل تحریک اهالی پروتستان مذهب بندر لاروشل بود ، گروهی از نظامیان انگلیسی را در جزیره «ره» روشل مستقر کرد.

لویی سیزدهم پس از نشستن به تخت سلطنت کاردینال دوریشولیو را به مقام صدراعظم فرانسه منصوب کرد. یکی از نخستین اقدام های کاردینال دوریشولیو فرونشاندن فتنه بندر لاروشل بود.

ریشولیو دستور محاصره بندر لاروشل را داد و شخصا فرماندهی نیروهای نظامی را به عهده گرفت. محاصره لاروشل بیش از یکسال به طول انجامید.

روح مقاومت لا روشل ، ژان گیتون شهردار این شهر ، یک اسلحه ساز فعال بود که موفق شد روحیه محاصره شدگان را به خوبی حفظ نماید. گیتون سوگندخورده بود اولین نفری که از تسلیم شدن حرف بزند را به قتل برساند و گفته بود حتی اگر یک مرد برای بستن دروازه ها باقی بماند ، برای دفاع از روشل کافی است اما ریشولیو تصمیم داشت هر چه سریعتر به این غائله خاتمه دهد.

کاردینال دوریشولیو دستور داد برای بستن بندر روشل به روی کشتی های انگلیسی سدی در مقابل بندرگاه احداث شود و برای جلوگیری از امدادرسانی از راه های زمینی فرمان ساختن استحکاماتی به طول 12 کیلومتر را در پیرامون لاروشل داد.

در زمانی که مردم روشل به سختی در مقابل قحطی و گرسنگی مقاومت می کردند ، دوک دو بوکینگهام در بندر پرتسموث انگلستان در تدارک یک ناوگان کمک رسانی برای مردم روشل بود اما در 23 اوت سال 1628 میلادی توسط شخصی به نام جان فولتون به قتل می رسد.

برخی از مورخان معتقدند ، فولتون یک عامل کاردینال دوریشولیو بود که برای قتل بوکینگهام اجیر شده بود.

مردم لاروشل با مرگ بوکینگهام دیگر امیدی به رسیدن کمک های غذایی نداشتند و مقاومت آنها بر اثر گرسنگی درهم شکسته شده و دسته دسته جان می سپردند. کار به جایی رسید که ژان گیتون شجاع ترجیح داد تسلیم شود تا شاهد مرگ تدریجی مردم شهر نباشد.

کاردینال دوریشولیو پس از تسلیم شدن بندر لاروشل شجاعت ژان گیتون را تحسین کرد و او را به اسارت نگرفت. لویی سیزدهم پادشاه فرانسه که از این پیروزی خشنود بود ، شورشیان را عفو کرده و پیمان صلح آلس را امضا کرد.

لویی سیزدهم بر تسامح مذهبی تاکید ورزید اما مزایای نظامی را که به پروتستان ها اعطا شده بود ، کاهش داد.

اما سال ها بعد لویی چهاردهم پادشاه فرانسه تعهد پدر بزرگش هانری چهارم و پدرش لویی سیزدهم در مورد تسامح مذهبی در قبال پروتستان های فرانسه را زیر پا گذاشت و مرتکب فجایع بزرگی در حق پیروان این مذهب که اتباع وی محسوب می گشتند ، شد.


بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها