امروز لیگ برتر بسکتبال برای معرفی قهرمان فصل 94 ، 95 آغاز می‌شود

آغاز لیگ برتر بسکتبال بدون مهرام

لیگ برتر بسکتبال امروز با پنج مسابقه آغاز می‌شود تا نفس‌ها برای رسیدن تیم ملی به رقابت‌های گزینشی المپیک چاق شود.
کد خبر: ۸۵۰۶۳۳
آغاز لیگ برتر بسکتبال بدون مهرام

به گزارش جام جم ورزشی، امسال نیز لیگ برتر بسکتبال مانند سال‌های گذشته در آخرین روزهای قبل از شروع، معمای جدول ده تیمی خود را با ورود نماینده بسکتبال اصفهان حل کرد تا به نسبت دوره قبل یک تیم بیشتر داشته باشد، اما همین لیگ هم قبل از شروع با طرح پرسشی مبنی بر این که کیفیت تیم‌ها به چه ترتیبی باید باشد زیرسوال است.

غیبت بی‌سر و صدای قهرمان

تیم‌های لیگ برتر بسکتبال در ده سال گذشته به قدری کم شده‌اند که با وجود جدایی مهرام، قهرمان سال گذشته و قهرمان باشگاه‌های آسیا کسی اصلا سراغی از این تیم نگیرد، زیرا خروج تیم‌ها از چرخه لیگ برتر بسکتبال به امری عادی تبدیل شده است. در غیاب این تیم مدعیانی مانند دانشگاه آزاد و پتروشیمی بندرامام به کلی تغییر کرده‌اند تا یک بار دیگر ثابت شود تیم‌های لیگ ایران وابسته به جابه‌جایی مریبان هستند و هر مربی با سفر خود به این شهر و آن شهر یا این تیم و آن تیم، بازیکنان خودش را همراه می‌برد. تیم دانشگاه آزاد نایب‌قهرمان فصل گذشته با انتقال مهران شاهین طبع به پتروشیمی بندر امام بازیکنانی مانند شهریان، مظفری، لطفی و مرادی نسب را در تیم جنوبی می‌بیند و داورپناه، اسماعیلی، نبی‌پور و زنگنه نیز جداشدگان مهرام در این تیم هستند.

هاشمی در دانشگاه آزاد

تیم دانشگاه آزاد با هدایت مصطفی هاشمی، پرافتخارترین مربی در تاریخچه لیگ‌های بسکتبال ایران به میدان می‌آید. بعد از آن که دانشگاه آزاد چند بازیکن جوان را در این فصل از دست داد‌ ابوالفضل سیدی، بازیکن تیم بسکتبال جوانان را به خدمت گرفت. جواد داوری همراه روزبه ارغوان، ملی پوشان دانشگاه آزاد هستند و این تیم صمد نیکخواه بهرامی را هم بعد از اتمام لیگ چین در بازی‌های پلی آف لیگ ایران در اختیار دارد.

تیم بسکتبال ثامن مشهد با سه دیدار دوستانه‌ای که در تهران برگزار کرد تا اندازه‌ای نشان داد چه در چنته دارد؛ هر چند عرفان نساج پور و پویلاس کوکیناس بازیکن خارجی تیم در این مسابقه‌ها غایب بودند.

تیم بسکتبال شهرداری گرگان بعد از چند سال، تغییرات بزرگی در ترکیب کادرفنی خود داد و اسدالله کبیر بعد از این که وعده‌های افزایش بودجه در فصل جدید عملی نشد، از سمت سرمربیگری گرگان استعفا کرد. حمیدرضا کلاسنگیانی و ساعد کریمی گزینه‌های دیگر مربیگری تیم شمالی بودند تا این که قرعه به نام محمد ایزدپناه افتاد و وی سرمربی جدید شهرداری شد. حامد سهراب‌نژاد،‌ عدنان دورقی،‌ بنی کوچویی و محسن محمدی بازیکنانی هستند که به ترکیب شهرداری اضافه شده‌اند.

شیمیدر، مدعی جدید

تیم شیمیدر که یکی از تازه واردهای لیگ برتر به شمار می‌آید فرید اصلانی، اوشین ساهاکیان و سجاد مشایخی را به عنوان سهمیه ملی در اختیار دارد. این تیم با جواد رحمتی‌پور در لیگ یک قهرمان شد و با افزودن محمدعابدینی به کادر فنی انگیزه زیادی برای موفقیت تیم جوان شیمیدر در لیگ برتر دارد.

تیم بسکتبال شهرداری اراک که‌ ترکیب خود را با جذب حامد آفاق و اصغر کاردوست از جمع 12 ملی‌پوش اعزامی به جام ملت‌ها قوی کرده است،‌ تکلیف یک سهمیه خارجی را هم با جذب ایوان کولیه ویچ بازیکن خارجی فصل قبل نفت آبادان روشن کرد. اراکی‌ها هشت بازیکن بومی در ترکیب دارند و محمد امجد،‌ مجتبی بردبار و مجید صالحی بازیکنان غیربومی این تیم هستند.

یکی دیگر از تیم‌های خوب این دوره، نفت آبادان است. نماینده دوم بسکتبال جنوب محمد حسن‌زاده، محمد جمشیدی و آرن داوودی را به خدمت گرفته است. ولاتکو یوانویچ، گارد رأس سابق توزین الکتریک به عنوان نخستین بازیکن خارجی به تیم نفت اضافه شده است.

شهرداری تبریز بدون توقع

تیم بهزاد افرادی، کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال، یعنی شهرداری تبریز که یک بار صحبت از بازگشت آن به دسته یک مطرح شده بود،‌ عزم لیگ برتر کرده و بازیکنانی مانند وحید حاجیان،‌ علیرضا مرتضوی و ابراهیم بیگی را کنار بازیکنان بومی جذب کرده است.

تیم بسکتبال نیروی زمینی با نفرات سرباز و ترکیبی از بازیکنان سابق تیم بسکتبال جوانان ایران در لیگ برتر شرکت می‌کند. وحید دلیرزهان،‌ صالح فروتن،‌ حسین رحمتی، حامد بیگی،‌ میلاد عزیزی و حسام عبدالهی بازیکنانی هستند که امسال خدمت سربازی خود را در تیم نیروی زمینی می‌گذرانند.

ورود حامی مالی جدید از اصفهان،‌ تیم جدید اصفهانی را در لیگ برتر به راه انداخت. ایمان زندی،‌ عباس محبت و فرهاد صبوری بازیکنان تیم آینده‌سازان میهن هستند.

ورود خارجی‌های تازه وارد

تیم‌های لیگ برتر بسکتبال، فهرست بازیکنان خارجی خود را کامل می‌کنند. با پیوستن سیریل اور، بازیکن نیجریه‌ای به تیم نفت آبادان،‌ تعداد بازیکنان خارجی حاضر در لیگ برتر بسکتبال به 9 نفر رسید.

سیریل اور 30 ساله در پست سنتر بازی می‌کند و هفت سال قبل هم 17 بازی در ترکیب تیم دانشگاه آزاد انجام داده بود. وی به عنوان دومین خارجی بعد از زلاتکو جوانوویچ به تیم نفت پیوست.

تیم شهرداری گرگان که هفته قبل رایان ریچاردز، بازیکن فصل قبل دانشگاه آزاد را جذب کرده بود،‌ این هفته با نهیر میرزا مقدم،‌ گارد رأس آمریکایی به توافق رسید. میرزا مقدم تابستان همراه با تیم منتخب آمریکا در جام ویلیام جونز شرکت کرده بود. بازیکنان خارجی دیگری که امسال وارد بسکتبال ایران شده اند به این ترتیب هستند: تونی ویدن دانشگاه آزاد و ادگار سوسا پتروشیمی بندرامام.

نیروی جوانی نیروی زمینی

سعید خانی، ملی‌پوش بسکتبال ایران در سال‌های پیشین و کمک مربی صنام در زمان هدایت این تیم توسط فرزاد کوهیان بعد از چند سالی که خارج از کشور بود به ایران بازگشت و دوباره هدایت یک تیم بسکتبال را به عهده گرفت. خانی امسال سرمربی تیم بسکتبال نیروی زمینی است که تعدادی از جوانان را در اختیار دارد و می‌خواهد با آنها در لیگ برتر برابر بزرگان قرار بگیرد ؛ هر چند خودش می‌گوید کار سختی دارد، اما با این حال به آینده خوب جوانان تیمش ناامید نیست.

سعید خانی ـ که خود از بازیکنان شوتزن تاریخ بسکتبال ایران بوده است ـ درباره شرایط تیم نیروی زمینی می‌گوید: بازیکنان جوان ما قصد دارند این فصل خودنمایی کنند. به نسبت گذشته نفرات بهتری در اختیار داریم، اما جوان هستند و به توجه بیشتری نیاز دارند. در کنار این مساله، برخی بازیکنانمان آسیب‌هایی دارند که سبب شده هنوز با تمام توان در اختیار تیم نباشند. در این مدت تمرین‌های خوبی انجام داده‌ و سعی کرده‌ایم به هماهنگی مورد نظر برسیم. به نظرم آن بخش از تیم که هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده در روند مسابقه‌ها به شرایط مورد نظرمان نزدیک می‌شود.

آنچه خانی را در این رهگذر امیدوار می‌کند هماهنگی بازیکنانی است که در سال‌های گذشته در قالب تیم بسکتبال جوانان ایران به میدان رفتند. سرمربی تیم نیروی زمینی ادامه می‌دهد: فقط صالح فروتن کمی آسیب‌دیدگی دارد و کمتر فشار می‌آورد تا سلامت کامل خود را به دست بیاورد.

به نظر من مشکل اصلی تیم ما زیر سبد است دقیقا همان جایی که تیم‌های حریف از بازیکنان خارجی استفاده می‌کنند. ما در پست پنج، حسین رحمتی را داریم که بیشتر شبیه یک بازیکن پست چهار است. در کنار او نیز حسام عبداللهی برای ما به میدان خواهد رفت که بازیکن خوبی است، اما تجربه حضور در لیگ برتر ندارد.

بازی‌های امروز

پتروشیمی بندر امام - ثامن مشهد

شهرداری اراک - آینده‌سازان میهن اصفهان

نیروی زمینی - شهرداری تبریز

دانشگاه آزاد اسلامی - پالایش نفت آبادان

شهرداری گرگان - شیمیدر تهران

ساعت بازی‌ها: 16

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها