152 سال پیش در روز ۲۹ اکتبر سال ۱۸۶۳ میلادی ، سازمان صلیب سرخ به همت «هنری دونان» و در جریان کنفرانس بین المللی ژنو تاسیس شد.
کد خبر: ۸۵۰۴۹۳
سازمان صلیب سرخ تاسیس شد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، تاسیس سازمان صلیب سرخ در نتیجه تلاش های «هنری دونان» یک شهروند شهر ژنو و یک انسان بشردوست تحقق یافت.

در تابستان سال ۱۸۵۹ میلادی در حوالی سولفرینو ، یک روستا در شمال ایتالیا ، «هنری دونان» بازرگان جوان اهل ژنو شاهد نبرد خونینی میان نیروهای ارتش اتریش و ارتش های متحد فرانسه و ایتالیا بود.

او شاهد بود که در این نبرد هزاران مجروح بدون آنکه کمکی به آنها بشود جان خود را از دست دادند ، در حالیکه ، اگر خدمات بهداشتی موثری وجود داشت ، اغلب آنها زنده می ماندند.

در سال ۱۸۶۲ میلادی «هنری دونان» اثر مشهور خود «یک خاطره از سولفرینو» را منتشر می کند و در آن پس از توصیف صحنه های وحشتناک این جنگ ، پیشنهاد تاسیس سازمان های امدادرسانی برای مراقبت از مجروحان جنگی را در تمام کشورهای جهان در هنگام جنگ می دهد.

در عین حال دونان پیشنهاد تصویب یک پیمان بین المللی را می دهد که حمایت از این سازمان های امدادرسانی بهداشتی و مجروحان از سوی طرفین متخاصم به رسمیت شناخته شود.

در جریان کنفرانس بین المللی ژنو که از روز ۲۶ تا ۲۹ اکتبر سال ۱۸۶۳ با حضور ۳۴ نماینده از ۱۶ کشور جهان تشکیل شد ، در روز پایانی این کنفرانس ، روز ۲۹ اکتبر ، شرکت کنندگان با تاسیس یک کمیته بین المللی امداد برای نظامیان مجروح موافقت می کنند.

به عنوان نشانه یک صلیب سرخ رنگ بر زمینه ای سفید که برخلاف پرچم سوییس که صلیب سفید رنگ بر زمینه ای سرخ است ، انتخاب می شود.

در سال ۱۸۷۵ میلادی نام این کمیته به سازمان بین المللی صلیب سرخ تغییر می یابد.

سازمان صلیب سرخ در جریان دو جنگ جهانی اول و دوم در قرن بیستم ، کارایی خود را برای امداد به مجروحان ، ثبت نام سربازان ، اسیران ، پناهندگان و قربانیان ، نشان داده و مسوولیت رساندن نامه های سربازان و توزیع کالاهای امدادی را به عهده می گیرد.

امروز سازمان صلیب سرخ و سازمان هلال احمر مترادف آن در کشورهای اسلامی ، در زمان صلح نیز مانند زمان جنگ فعال بوده و هنگام وقوع بلایای طبیعی ، درگیری های قومی ، شیوع بیماری ها و بسیاری از موارد بشردوستانه دیگر به یاری مصیبت زدگان می شتابد.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها