با گرم شدن زمین در قرن آینده صورت می گیرد؛

رویای اعراب حاشیه خلیج فارس در سراشیبی

سواحل خلیج فارس به دلیل بهره مند بودن از زیبایی های طبیعی جاذبه های زیادی برای گردشگران دارند و اعراب حاشیه خلیج همیشه فارس نیز با سوء استفاده از این موضوع درآمدهای میلیاردی را کسب کرده اند اما با این وجود ممکن است قرن آینده حکایت دیگری را برای این منطقه رقم بزند.
کد خبر: ۸۵۰۱۹۴
رویای اعراب حاشیه خلیج فارس در سراشیبی

به گزارش جام جم آنلاین، سالهاست که در مورد خطرات ناشی از تولید گازهای گلخانه ای و تاثیر آن در افزایش گرمای زمین و پیامدهای منفی که این روند می تواند بدنبال داشته باشد تحقیقات گسترده ای انجام شده و مقالات متعددی نیز منتشر شده و کارشناسان نیز بصورت مرتب در خصوص آن هشدار داده اند اما در جدیدترین هشداری که کارشناسان داده اند اعلام شده که ممکن است در قرن آینده حاشیه خلیج فارس به دلیل افزایش دما برای زندگی مناسب نباشد.

این وضعیت در حالی است که چندی پیش بندر ماهشهر با تجربه کردن دمای 73 درجه سانتیگراد به عنوان گرمترین نقطه زمین معرفی شد.

محققان در نشریه «نیچر کلایمت چنج» نوشتند که در صورت ادامه تصاعد گازهای گلخانه ای با شدت فعلی،‌ تا پایان قرن وقوع موج گرما هر ۱۰ تا ۲۰ روز یک بار اتفاق خواهد افتاد به طوری که بدن یک فرد جوان و سالم امکان کنترل دما را از دست خواهد داد؛‌ شرایطی که بالقوه مرگبار است.

شهرهای ساحلی جنوب ایران، دوبی، ابوظبی و دوحه از جمله متاثر خواهند شد. در همین رابطه و با شرایط ذکر شده شرکت در مراسم حج در عربستان هم می تواند تجربه ای خطرناک شود.

جرمی پل از نویسندگان این مقاله که استاد دانشگاه لویولا مریمانت در لس آنجلس است گفت:‌ بدن انسان دمای درونی اش را تا حدود ۳۷ درجه سانتیگراد تنظیم می کند، و دمای پوست را تا ۳۵ درجه. این اختلاف دما به ما امکان می دهد دمای اضافه را به خصوص در هوای گرم و مرطوب دفع کنیم.

اما به گفته پروفسور پل با فراتر رفتن میزان دما و رطوبت از یک سطح مشخص بدن دیگر قادر به خنک کردن خود نخواهد بود و داغ می شود. اهالی بندر ماهشهر روز نهم مرداد (۳۱ ژوئیه) چیزی شبیه به این شرایط را تجربه کردند.

کریستوف شار محقق در موسسه علوم جوی و آب و هوایی در موسسه فناوری فدرال زوریخ (ای تی اچ زوریخ) با اشاره به وضعیت ماهشهر گفت:‌ آمار مرگ حوادث اخیر مثل موج گرمای شیکاگو در سال ۱۹۹۵، اروپا در سال ۲۰۰۳ و روسیه در سال ۲۰۱۰ تبعات موج شدید گرما برای سلامت انسان را روشن می کند.

براساس ارقام رسمی، فقط در تابستان سال ۲۰۰۳ آمار مرگ در فرانسه ۱۵ هزار نفر بیش از میزان عادی بود.

محققان می گویند که شرایط در خلیج فارس برای ایجاد شرایطی که زندگی را در برخی نواحی تقریبا غیرممکن خواهد کرد ایده‌آل است.

پروفسور فاتح الطاهر از موسسه فناوری ماساچوست که از نویسندگان مقاله است، در این رابطه گفت: ما امیدواریم که این اطلاعات موثر واقع شود و علاقه کافی برای کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای در میان کشورهای منطقه ایجاد شود. منافع حیاتی این کشورها در حمایت از تدابیری نهفته است که از تراکم دی اکسید کربن خواهد کاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
۰
۰
اقای بابك .نكند فكر میكنی كشور های حاشیه خلیج فارس ایران را خیلی دوست دارند وهر روز برای ملت وكشور ایران دعا میكنند؟تازه چه دارند كه ادم به انها حسادت كند مگر اروپایی هستند؟ایران صد برابر انها نعمت خداد دادی داردمگر اینكه امثال شما جور دیگری این كپر نشین ها را ببینند.جام جم شما هم چه نظراتی را چاپ میكنید دستتان درد نكندكه همیشه طرفدار بیگانگان هستید.

نیازمندی ها