134 سال پیش در روز 25 اکتبر سال 1881 میلادی پابلو پیکاسو بزرگترین نقاش مدرنیست معاصر جهان ، مبتکر و بنیان گذار سبک کوبیسم در شهرمالاگا در اسپانیا متولد شد.
کد خبر: ۸۴۹۴۸۲
تولد پابلو پیکاسو ، پدر سبک کوبیسم + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، او فرزند یک نقاش تحصیلکرده به نام خوسه روئیس بلانکو و ماریاپیکاسو بود که از سال 1901 نام خود را به نام خانوادگی مادرش تغییر می دهد. پابلو از همان دوران کودکی به نقاشی علاقه پیدا می کند و از۱۰سالگی نزد پدرش که معلم یک آموزشگاه هنری بود، اصول اولیه نقاشی را فراگرفت و دوستانش را با کشیدن نقاشی بدون بلند کردن قلم یا نگاه کردن به کاغذ سرگرم می کرد.

پابلودر سال 1895 به همراه خانواده اش به بندر بارسلونا رفت و درآنجا اقامت کردند. پیکاسو در بارسلونادر آکادمی هنرهای عالی به نام لالونخا به تحصیل مشغول شد. در اوایل کار، دیدار او از مکان ها و گروههای مختلف هنری تا سال 1899 در پیشرفت هنری اش بسیار تأثیرگذار بود .

در سال 1900 میلادی اولین نمایشگاه پیکاسو در بارسلونا تشکیل شد. پیکاسو در اکتبر همان سال، به همراه یکی از دوستانش برای نخستین بار به پاریس رفت و در آنجا، از طریق لگا، سزان، وان گوگ و......با آخرین پیشرفتهای صنایع هنری آشنا شد. از آثاری که در نتیجه این سفر خلق کرده بود، رقاصه غمگین و آسیاب گالت را می توان نام برد. دو سال پس از این سفر، یعنی در سال 1901، پیکاسو به همراه یکی از دوستانش نشریه ای به نام نشریه هنر جوان را منتشر می کند.

این سال را آغاز دوره آبی زندگانی پیکاسو نام گذاری کرده اند. دورانی که شیوه کار وی تغییر کرد و آبی رنگ حاکم بر آثارش شده بود. در این دوره فقرا و بینوایان موضوعات نقاشی او را تشکیل می دادند. البته ، خود او هم به اندازه تهیدستان پرده های نقاشی اش فقیر و بی چیز بود. در ماه آوریل سال 1904، پیکاسو برای همیشه بارسلونا را ترک کرد و در پاریس اقامت گزید.

در سال 1908 پابلوپیکاسو و نقاش فرانسوی ژرژ‌براک متأثر از قالب امپرسیونیسم فرانسوی سبک جدیدی را در کشیدن مناظر به کار بردند که از نظر چندین منتقد از مکعب های کوچکی تشکیل شده است. این سبک کوبیسم نام گرفت و بعضی از نقاشیهای این دو هنرمند در این زمینه آنقدر به هم شبیه هستند که تفکیک آنها بسیار مشکل است.

سیر تکاملی بعدی پابلو در کوبیسم از نگاه تحلیلی (11ـ1908) به منظر ساختگی و ترکیبی که آغاز آن در سالهای 13ـ1912 بود ادامه داشت در این شیوه رنگ‌های نمایش داده شده به صورت صاف و چند تکه، نقش بزرگی را ایفا می‌کند و بعد از این سال‌ها پیکاسو همکاری خود را در باله و تولیدات تئاتر و نمایش در سال 1916 آغاز کرد و کمی بعد از آن آثار نقاشی خود را با سبک نئوکلاسیک و نمایش تشبیهی عرضه کرد.

در پاییز همان سال با فرناندا اولیویه آشنا می شود و تا 1911 با او زندگی می کند. در این دوران رنگ صورتی بر نقاشی های وی حاکم می شود و این دوره از زندگی او را دوران صورتی نامیدند. موضوع نقاشی هایش نیز تغییر کرده و به سراغ دلقک ها، آکروبات ها و مقلدان می رفت. پس از خلق تابلو دوشیزگان آوینیون، پیکاسومتوجه عناصر اصلی قرار دادی در طرح مضامین شد و این نقطه آغاز سبک کوبیسم بود.

پیکاسو با الهام از کارهای سزان، طبیعت بی جان را به تصویر کشیده و در تابلوهایش متوجه اشکال هندسی شد. در سال 1909 بوده که وی نخستین منظره کوبیسم را خلق کرد. تابلو سر یک زن نمونه ای از این دوران بوده است.

در سال 1918، پیکاسو با الگا کولکوا، یکی از اعضای گروه باله در آن زمان ازدواج می کند. او دختر یک ژنرال روسی بود.در این دوران پیکاسو به خلق نقاشی های مجسمه ای مشغول شده که شدیدا تحت تاثیر مکتب کلاسیک بوده است. ازدواج پیکاسو با الگا، در سال 1935 به جدایی منجر می شود.

پیکاسو در زندگی زناشویی بی قید بود ودر جریان زندگی چندین بارازدواج کرد که همگی به جدایی منجر شدند. سر انجام در سال 1961، با ژاکلین روک ازدواج کرد. ژاکلین تنها زن ماندگار در زندگی او بودکه تا زمان مرگ پیکاسو همراهش زندگی کرد.

پیکاسو در روز 8 آوریل سال 1973در سن 92 سالگی در شهر موژن فرانسه که از سال ها قبل درآنجا اقامت داشت، درگذشت.

پابلو پیکاسو یکی از پرکارترین و بانفوذترین هنرمندان قرن بیستم است. او در نقاشی، مجسمه سازی، قلمزنی، طراحی و سفالگری هزاران اثر خلق کرده است. او سبک کوبیسم را ابداع کرد و فن اختلاط رنگ بر پرده نقاشی را به عالم هنر معرفی کرد.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها