رویداد استارت‌آپ استانبول 2015 در حالی 13 مهر خاتمه یافت که پنج استارت‌آپ (کسب‌وکارهای نوپا) ایرانی مکتب‌خونه، پونیشا، تسکولو، PBXDom و اخبار رسمی به این رویداد راه پیدا کرده بودند.
کد خبر: ۸۴۸۱۰۱
ایده‌پردازی، کسب‌و‌کار من است

به گزارش جام جم کلیک، تسکولو تنها تیم ایرانی بود که توانست در میان 15 استارت‌آپ برتر جای بگیرد و در نهایت هم با جلب نظر داوران سومین تیم برگزیده این رویداد بین‌المللی شد.

در استارت‌آپ استانبول 2015، بیش از 1500 نفر شرکت‌کننده شامل بیش از صد استارت‌آپ از حدود 40 کشور، سرمایه‌گذاران و سخنرانان مشهور شرکت کردند تا زمینه شبکه‌سازی و سرمایه‌گذاری روی ایده‌های نو فراهم شود.

باهوش‌ها شروع کرده‌اند

«کنار هم جمع شدن، شروع، کنار هم ماندن، پیشرفت و کنار هم کار کردن موفقیت است.» این جمله هنری فرد، رمز موفقیت استارت‌آپ‌هاست.

کسب‌و‌کارهای فناورانه‌ای که قدم‌های اولیه را لرزان برمی‌دارند تا سفر هزاران فرسنگی خود را برای رسیدن به یک کسب‌و‌کار درآمدزا آغاز کنند.

در این مسیر طولانی و ناهموار، شرکت در رویدادهای استارت‌آپی یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به هدف است.

در رویداد استارت‌آپ استانبول نیز تیم هایی از ایران، ترکیه، پاکستان، ژاپن، سوریه، ایالات متحده آمریکا، فلسطین و کشورهای آفریقایی این فرصت را یافتند تا ایده‌های نوین مبتنی بر فناوری خود را به سرمایه‌گذارها و فعالان این حوزه معرفی کنند.

همچنین سخنرانی فعالان موفق این حوزه چراغ راهنمایی برای استارت‌آپ‌ها بود. از جمله این سخنران‌ها می‌توان به پروفسور ارهان ارکوت، استیو بلنک ملقب به پدر استارت‌آپ‌های تازه‌کار، جان شواک یکی از مدیران فنی مایکروسافت و دیو مک کلور سرمایه‌گذار پرآوازه اشاره کرد.

«ایرانی‌ها افراد باهوشی هستند و این را می‌توان از ایرانی‌های مقیم آمریکا دریافت.» این جملات را دیو مک کلور، ناجی افسانه‌ای استارت‌آپ‌ها که از شناخته‌شده‌ترین سرمایه‌گذاران این حوزه است به زبان آورد.

مدیر 500Startups در جلسه پرسش و پاسخ درباره برنامه‌‌اش برای حضور در ایران گفت: قصد دارد در آینده در ایران و 40 کشور دیگر سرمایه‌گذاری کند.

او همچنین اشاره کرد پشیمان است روی استارت‌آپ‌هایی مانند Uber وAirbnb که امروز بسیار موفق هستند، سرمایه‌گذاری نکرده است.

یکی دیگر از افرادی که به اهمیت فضای استارت‌آپی ایران اشاره کرد، کریس شرودر بود. این نویسنده کتاب «استارت‌آپ‌ها برمی‌خیزند» گفت: «وقتی درباره اهمیت بازار ایران و سرمایه‌گذاری در آن صحبت می‌کنم، خیلی‌ها به من می‌خندند، اما باهوش‌ها شروع کرده‌اند.»

تسکولو خوش درخشید

بیش از صد استارت‌آپ به این رویداد راه یافتند و در هر مرحله تعدادی از آنها حذف شدند تا در مرحله نهایی فقط 15 استارت‌آپ باقی ماندند. یکی از این 15 استارت‌آپ، تسکولو از ایران بود که پیشتر با آن در صفحه تلاش کلیک شماره 523 مورخ 31 خرداد آشنا شده‌اید.

در مرحله نهایی هر کدام از تیم‌ها کمتر از سه دقیقه فرصت داشتند تا کسب‌و‌کار خود را برای حضار و داوران توضیح دهند، سپس باید به پرسش‌های سه داور منتخب پاسخ می‌دادند.

در میان تیم‌های مرحله نهایی، جوان‌ترین شرکت‌کننده از پاکستان بود که سن‌اش به 17 سال نیز نمی‌رسید. یکی دیگر از ایده‌های جالب «حج» نام داشت که اپلیکیشنی برای راهنمایی حجاج بود.

فرهاد هدایتی‌پور، موسس تسکولو که یک سامانه برای مدیریت پروژه‌هاست نیز سخنرانی خود را انجام داد و هنگام پاسخ به پرسش‌های داوران به‌خوبی از ایده خود دفاع کرد.

پس از پایان سخنرانی‌های سه دقیقه‌ای استارت‌آپ‌ها نوبت به اعلام نتایج رسید و تسکولو توانست رتبه سوم را کسب کند.

فرهاد هدایتی‌پور پس از کسب این مقام در گفت‌و‌گو با کلیک، سوالات بجای داوران و جواب‌های خوبی را که برای آنها داشت یکی از دلایل موفقیت‌اش در این رویداد دانست. او قصد دارد استارت‌آپ خود را در دیگر کشورها همچون ترکیه گسترش دهد.

فرصتی برای الگوبرداری

برگزاری چنین رویدادهایی فرصت‌های خوبی را در اختیار کسب‌و‌کارهای نوپای فناورانه قرار می‌دهد تا سرمایه‌گذار پیدا کنند. از استارت‌آپ استانبول که با سازماندهی شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذار ترکیه‌ای به‌نام etohum برگزار شد، به عنوان پیشرو در یوروآسیا یاد می‌شود.

در سال‌های اخیر فضای استارت‌آپی کشور به‌شدت رشد کرده و هرچند استارت‌آپ ویکندهایی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود، اما لزوم برگزاری مراسمی در سطح بین‌الملل محسوس است.

استارت‌آپ ایران یکی از این فرصت‌های تعاملی است که 14 و 15 بهمن در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برندگان استارت‌آپ استانبول 2015

nims از کنیا: سامانه‌ای است برای پرداخت سریع و مطمئن به کارکنان با استفاده از تلفن همراه از هر جا و هر زمان.

این شیوه پرداخت‌ها را سریع‌تر کرده، در زمان صرفه‌جویی می‌کند، خطر را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود پول را اشتباهی به شخص دیگری پرداخت نکنید.

iGrow از اندونزی: یک پلتفرم برای زیرساخت‌های سبز است که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. iGrow یک سیستم کنترل و مدیریت برای هر گونه فعالیت کاشتی فراهم می‌کند.

به این ترتیب می‌توان رشد کشت خود را هر زمان با باز کردن اکانت فیسبوک یا توییتر رصد کرد.

تسکولو از ایران: با تسکولو می‌توان پروژه‌ها، تیم و سطوح دسترسی هر کدام از افراد را مدیریت کرد. این سامانه اجازه می‌دهد فهرست‌های کاری ایجاد کرد و هر لحظه با اعضای تیم در ارتباط بود.

تسکولو برای شرکت‌های بزرگ و پروژه‌های کوچک کاربرد دارد. این تیم در تلاش است مشکلات نسخه موبایلی خود را رفع کند.

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها