آیا ثریا آقایی به المپیک می‌رسد؟

آرزوهای طلایی ستاره 19 ساله بدمینتون ایران

فقط شش ماه دیگر برای کسب سهمیه المپیک بدمینتون ایران فرصت باقی مانده است. فدراسیون جهانی بدمینتون، اردیبهشت را آخرین مهلت کسب امتیازات لازم برای کسب سهمیه المپیک اعلام کرده است.
کد خبر: ۸۴۷۸۵۴
آرزوهای طلایی ستاره 19 ساله بدمینتون ایران

بر این اساس به تلاش بدمینتون‌بازان ایرانی برای جمع‌آوری امتیازات احتیاج دارد. به حدنصاب رسیدن این امتیازات به معنای کسب سهمیه المپیک است. البته در حالی که به قول ورزشکاران در سال کسب سهمیه المپیک به سر می‌بریم اتفاق بی‌سابقه‌ای در بدمینتون ایران افتاده و آن هم این است که برای نخستین بار یک بانوی ملی‌پوش بدمینتون باز ایرانی برای کسب سهمیه المپیک شانس دارد. این ملی پوش کسی نیست جز ثریا آقایی که درخشش خود را در میادین بین‌المللی از سال 90 آغاز کرد و روند رو به رشد او هنوز ادامه دارد.

ثریا آقایی 19 سال دارد و عزم خود را جزم کرده تا نخستین بانوی بدمینتون باز ایرانی در رقابت‌های المپیک باشد.

31 امتیاز تا المپیک

فاصله آقایی 19 ساله ماه به ماه با حدنصاب ورودی المپیک 2016 ریودوژانیروی برزیل‌کمتر می‌شود. او که با وجود سن و سال کم یکی از پرسابقه‌ترین ملی‌پوشان ایرانی به شمار می‌رود و در رقابت‌های برون‌مرزی متعددی شرکت کرده است به تازگی از رقابت‌های بین‌المللی مغولستان به ایران برگشته است؛ رقابت‌هایی که به او کمک زیادی کرد تا با جمع‌آوری امتیازات لازم به رقابت‌های المپیک 2016 نزدیک شود. البته آقایی تنها شانس بدمینتون بانوان ایران برای کسب سهمیه المپیک نیست. نگین امیری‌پور که نسبت به ثریا آقایی تجربه و سن بیشتری دارد دومین مهره پرشانس ورزش بانوان ایران برای کسب سهمیه المپیک 2016 است. آقایی و امیری‌پور با یکدیگر در رقابت‌های بین‌المللی مغولستان شرکت کردند. این دو مدت‌هاست تیم دو نفره بانوان ایران را در رقابت‌های بین‌المللی تشکیل داده‌اند. تیم دو نفره آقایی ـ امیری‌پور در رقابت‌های دوبل (دو نفره) مغلوستان به مقام سوم رسید و ثریا آقایی در بخش یک نفره نیز مقام سوم را کسب کرد. ثریا آقایی درباره رقابت‌های اخیر بین‌المللی مغولستان که جایزه‌ای پنج هزار دلاری داشت به جام‌جم گفت: ما امتیازات خوبی در این رقابت‌ها به دست آوردیم. در واقع رقابت‌های بین‌المللی مغولستان تاثیر زیادی در بالا رفتن رتبه ما در رنکینگ جهانی داشت. برای کسب سهمیه المپیک باید در بخش یک نفره رنکینگ زیر 80 داشته باشیم و در بخش دو نفره نیز این رتبه باید زیر 30 باشد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون رتبه انفرادی من 111 و رتبه دو نفره ایران نیز 60 است. شش ماه به موعد تعیین شده برای کسب سهمیه المپیک فرصت باقی مانده است و ما باید در این مدت امتیازات لازم را جمع‌آوری کنیم. شش ماه فرصت خوبی برای ماست. البته باید در رقابت‌های بین‌المللی حضوری مستمر داشته باشیم و تا آنجا که می‌توانیم امتیاز جمع کنیم. تا آنجا که ‌می‌دانم تا دهم اردیبهشت زمان داریم.

برنامه جوانگرایی فدراسیون

ثریا آقایی درخشش در میدان‌های بین‌المللی را از سال 90 آغاز کرد. او به خوبی بیانگر پیشرفت ورزش بدمینتون میان بانوان است. دلیلش را هم خودش می‌گوید: فدراسیون بدمینتون یک برنامه‌ریزی براساس جوانگرایی در نظر گرفته بود و در راستای همین برنامه ما به رقابت‌های برون‌مرزی و آسیایی متعددی اعزام شدیم. در این مدت آن‌قدر پیشرفت کردم که حتی از طرف کنفدراسیون بدمینتون آسیا به کمپ‌های تمرینی این کنفدراسیون دعوت شدم. من مدام به هدف‌های بزرگ‌تر فکر می‌کنم. امسال سال مهمی برای من است.

بعد از چهار سال حضور در رقابت‌های بین‌المللی حالا باید نهایت تلاش خود را بکنم تا بتوانم سهمیه المپیک را کسب کنم. من تا آنجا که توانستم در رقابت‌های مختلفی ‌ شرکت کردم و رنکینگ خود را بالاتر بردم. می‌خواهم نخستین بانویی در تاریخ ورزش ایران باشم که سهمیه بدمینتون المپیک را به دست می‌آورد. در این مدت با مربیان بسیار خوبی کار کردم، اما از زمانی که کودک بودم تا الان خانم جلالیان مربی من است. همین الان هم او بهترین مربی بدمینتون بانوان ایران به شمار می‌رود.

اعزام با هزینه شخصی

همیشه مشکلاتی پیش روی ورزشکاران وجود دارد که ریشه اش در مسائل مالی است. بدمینتون نیز از این قاعده مستثنا نیست. یکی از مشکلاتی که همیشه بدمینتون بازان با آن روبه‌رو هستند این است که در طول سال رقابت‌های بین‌المللی متعددی در سطح دنیا برگزار می‌شود و فدراسیون نیز نمی‌تواند هزینه اعزام تمام رقابت‌ها را برای ورزشکاران تحت پوشش خود تقبل کند.

اینجاست که برخی ورزشکاران خود دست به کار می‌شوند و هزینه‌های اعزامشان را تقبل می‌کنند. آقایی نیز در این باره گفت: امسال که رقابت‌های بین‌المللی بدمینتون به دلیل در پیش رو بودن المپیک به اوج می‌رسد فدراسیون تلاش زیادی می‌کند تا ورزشکاران را اعزام کند؛ اما همیشه فدراسیون از پس این اعزام‌ها ‌برنمی آید. ما امسال دو مسابقه را با هزینه شخصی خودمان رفتیم. البته فدراسیون همیشه به ما کمک می‌کند.

پیشرفت روز افزون بدمینتون

ثریا آقایی فعلا فقط به المپیک و کسب سهمیه آن فکر می‌کند. او می‌گوید: برای من عالی‌ترین هدف فقط المپیک است. ما تا به حال سهمیه المپیک را در بخش بانوان کسب نکرده‌ایم. کسب سهمیه المپیک برای من خیلی با ارزش است؛ البته حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و رقابت‌های جهانی نیز به همان اندازه برای من اهمیت دارد، اما فعلا برنامه‌ام فقط روی المپیک است. بدمینتون در چند سال اخیر بسیار پیشرفت کرده است.

هیلدا حسینی‌خواه‌

‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها