الکسا یک وب سایت آنالیز کننده ترافیک وب سایت ها است که آنها را بر اساس تعداد بازدید کاربران رتبه بندی می کند. این وب سایت در میان ایرانی ها به دلایل مختلف از جایگاه خاصی برخوردار است.
کد خبر: ۸۴۷۷۴۶
جایگاه الکسا در میان ایرانیان / «سئو» معیاری قابل اعتماد برای رتبه بندی سایتها است

به گزارش جام جم آنلاین ، الکسا در سال 1996 توسط 2 نفر به نام‌های Brewster Kahle و Bruce Gilliat پایه گذاری شد. نام الکسا الهام گرفته از Royal Library of Alexandria بزرگترین کتابخانه مصر باستان قبل از میلاد یا کتابخانه سلطنتی اسکندریه است.در سال 1999 الکسا توسط شرکت آمازون به مبلغ 250 میلیون دلار خریداری شد.

شاید آنقدر که الکسا و رتبه هایش در ایران اهمیت دارد در سایر نقاط دنیا میزان توجه به این سایت تا این اندازه نباشد. همانگونه که ما ایرانی ها بر خلاف سایر نقاط دنیا میزان وابستگی و حضورمان به تلگرام و وایبر و واتس آپ بیش از سایر کشورهای دنیا است اما چرا رتبه الکسا برای مدیران سایت ها اهمیت زیادی دارد و این رتبه بندی تا چه اندازه دقیق است.

سعید آلادپوش، کارشناس IT در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در این زمینه می گوید: تعداد بازدید سایت ها و تعیین شاخص های استاندارد برای مقایسه عملکرد سایت ها بسیار مهم است اما این که الکسا معیار مناسبی برای ارزیابی عملکرد یک سایت باشد، چندان قابل تأیید نمی تواند باشد چون بسیاری از افراد با شناسایی روش های خاصی از فرایند فعالیت الکسا، موفق شده اند آمار بازدیدهایشان را به میزانی برسانند که با واقعیت متفاوت است به همین دلیل آمارشان خیلی قابل اعتماد نیست.

وی در توضیح یکی از روش های غیراستاندارد الکسا برای افزایش آمار خاطرنشان می کند: الکسا اطلاعات بازدید سایت ها را با کمک «نوار ابزار یا تولبار» (Alexa Toolbar) جمع آوری می کند.در واقع این نوار ابزار پشتوانه اصلی فعالیت الکسا در جمع آوری اطلاعات است. هر چند همه سایت ها بخصوص مراجع مهم رسانه ای از این تولبار استفاده نمی کنند اما متاسفانه برخی افراد از روش های متقلبانه برای افزایش رتبه سایت خود استفاده می کنند تا بتوانند با بالا بردن رتبه خود در الکسا، کاربران و تبلیغات بیشتری را در دنیای تجارت الکترونیک برای خود جذب کنند.

مدیر مسئول «شبکه تصویر» در ادامه می گوید: برخی از طریق هماهنگی با دوستان خود و نصب تولبار الکسا بر روی سیستم، از آنها می خواهند که به طور مرتب از آدرس آنها بازدید کنند. بدون شک این کارها جزء هدر دادن وقت و فریب خود و دیگران و از دست دادن مخاطبان واقعی حاصل دیگری ندارد.

آلادپوش خاطرنشان می کند: برخی دیگر با ایجاد «هاب» (از جمله تجهیزات سخت‌افزاری است که از آن به منظور برپاسازی شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود) لینک های یکدیگر را در چند سایت می گذارند تا وقتی یک خبر باز می‌شود، صفحات متعدد دیگر نیز بطور همزمان باز شوند. این افراد با این ترفندها به کاربر خیانت می کنند چون پهنای باند اضافه ای از آنها مصرف می شود، سرعت کار آنها پایین می آید اما با کلیک های ناخواسته آمار بازدید سایت خودشان را بالا می برند. همه این کارها برای جذب تبلیغات و افزایش درآمد ناشی از تجارت الکترونیک است.

وی با اشاره به ترفند متقلبانه دیگری تأکید می کند: برخی سایت ها با استفاده از کلید واژه های پرکاربرد، کاربر را با فریب وارد سایت می کنند در حالی که اطلاعات مورد نیاز فرد در آن سایت اصلا وجود ندارد. بخصوص آن که برخی با استفاده از کلماتی خاص نامناسب، برخی جستجوگران را جذب می کنند. وزارت ارشاد و پلیس فتا به عنوان مراجع ذی‌صلاح باید با این قبیل سایت ها برخورد کنند. احترام به حقوق دیگران باید فرهنگسازی شود و لازم است مراقب باشیم که ما به خاطر منافع خودمان بر روی حقوق دیگران پا نگذاریم.

آلادپوش درباره دلیل اهمیت الکسا در بین ایرانی ها می گوید: علتش این است که یکی از سایت های ایرانی گزارش عملکرد خود را با استناد به آمار و جداول الکسا ارائه کرد و از آنجا که متاسفانه اکثر مسئولان ارشد ما مخصوصا در رسانه ها، سواد زیادی در حوزه IT ندارند با صحه گذاشتن بر گزارش آنها باعث شدند که این سایت معیاری برای ارزیابی عملکرد فعالان سایت ها تلقی شود. در صورتی که یکی از شاخص های مهم سنجش عملکرد یک سایت، بازتاب مطالب اختصاصی تولید شده توسط آن سایت در میان سایت های دیگر و موتورهای جستجو است.

وی درباره این شایعه که برخی ها با پرداخت پول سعی در بالا بردن جایگاه خود در الکسا هستند، تأکید می کند: من هم درباره این موضوع زیاد شنیده و تحقیقاتی نیز انجام داده ام اما هنوز مورد عینی در این رابطه پیدا نکردم. البته سراغ دارم سایتی را که به الکسا ایمیل زده بود و خواستار ارتقاء رتبه در ازاء پرداخت پول، شده بود اما مسئولان الکسا این پیشنهاد را قبول نکرده اند. در نهایت این که به صرف تعداد بازدید کننده و آمار الکسا نمی توان یک سایت را خوب یا بد ارزشگذاری کرد.

مدیر مسئول شبکه تصویر، آمارهای گوگل را قابل اعتمادتر عنوان و می گوید: گوگل به جای تولبار برای جمع آوری اطلاعات از مکانیزم های قابل اعتمادتری استفاده می کند. گوگل ساختار صحیح اطلاعات را در سایت ها بررسی می کند و با تلفیقی از اطلاعات و تعداد بازدیدها، ارزیابی خود را ارائه می کند. گوگل یکسری تکنیک ها و شاخص های استاندارد تعریف کرده است که در صورتی که مخاطبان از آنها استفاده کنند، اطلاعات سایت ها را بیشتر ذخیره و در اختیار مخاطبان قرار می دهد که به این تکنیک ها «سئو» گفته می شود. اگر کسی از این تکنیک ها استفاده کند خیلی خوب است و اتفاقا باید استفاده کرد تا اطلاعاتی که برای تولیدش زحمت کشیده می شود، ساختارمند شوند.

برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.

سهیلا فلاحی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها