100 عروسک از 20 کشور در نمایشگاه هفته ملی کودک به نمایش گذاشته شده‌اند

گردهمایی عروسک‌های جهان در ایران !

حکایت عجیبی است؛ در دوران کودکی بیشتر بچه‌ها آرزو دارند که هرچه زودتر بزرگ شوند؛ اما وقتی بزرگ شدند دلشان برای کودکی تنگ می‌شود. شاید به همین علت است که بزرگ‌ترها روزی را به عنوان روز جهانی کودک اعلام کرده‌اند، اما ایرانی‌ها اعتقاد دارند کودکی آن‌قدر اهمیت دارد که یک روز برای آن کم است و افزون بر این روز جهانی کودک، هفته‌ای را هم به پاس کودکی جشن می‌گیرند. «دنیا با لبخند کودکان زیباست»؛ شعار هفته کودک امسال است که از دیروز آغاز شده و تا 21 مهر ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۸۴۴۱۹۰
گردهمایی عروسک‌های جهان در ایران !

در این میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که خود را متولی برگزاری هر چه بهتر این هفته می‌داند، همزمان با آغاز آن، نمایشگاهی برگزار کرده تا یکی از نمادهای مهم کودکی، یعنی عروسک‌ها را که از 20 کشور دنیا گرد‌آوری شده برای کودکان و والدینشان به نمایش بگذارد. اما فقط بچه‌ها مشتری تماشای این نمایشگاه نیستند که « عروسک‌های ملل » نام دارد؛ این عروسک‌ها چنان دوست‌داشتنی‌اند که حتی بزرگ‌ترها را جذب دور همی کودکانه‌شان می‌کنند.

مهمان‌های چوبی، پلاستیکی، پارچه‌ای و سفالی این دورهمی، هر یک چند هزار کیلومتر راه پیموده‌اند تا به ایران برسند.

آنها عروسک‌های بومی و محلی از کشورهایی چون استرالیا، مکزیک، قزاقستان، گرجستان، لهستان، اسلوونی، هندوستان و آرژانتین هستند و کانون طی این سال‌ها آنها را جمع‌آوری کرده است و در موزه کودک خود در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری به نمایش گذاشته است.

چندی قبل و در نخستین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی، موزه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بخشی از عروسک‌های محلی و بومی ایران را به نمایش گذاشته بود تا کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را با گوشه‌ای از فرهنگ و هنر بومی کشور آشنا کند. در حقیقت، نمایشگاه عروسک‌های ملل در ادامه آن فعالیت، برپا شده تا بازدیدکنندگان با 100 عروسک از کشورهای مختلف جهان آشنا شوند.

عروسک‌ها، نماد فرهنگ کشورها

این عروسک‌ها که لباس‌های بومی سرزمین‌های دیگر را به تن دارند، هرکدام معرف آداب، سنت‌ها و فرهنگ یکی از 20 کشور شرکت‌کننده هستند. برای آشنایی بهتر بازدیدکنندگان با این عروسک‌ها، مجموعه‌ای از ویژگی‌های هر عروسک نیز در کنار آن ارائه شده است.

برای مثال، فرانسیس عروسک سمبلیک بلژیک است که نماد زندگی پیروزمندانه و نبرد در برابر زشتی و پلیدی است.

آنا، امینیا، مارا و حنا چهار عروسک هم‌شکل با لباس‌های متنوع‌اند که تنوع قومی و نژادی کشور بوسنی را نشان می‌دهند.

عروسک‌های نااموآ از مکزیک، سفالی‌اند و از خاک رس روستای نااموآ ساخته شده‌اند و رفیق‌شان، عروسک پامه از همین کشور، سرتا پا از برگ‌های نخل بافته شده به دست مردم روستای پامه است و کمی زبر و خشن به نظر می‌رسد، برعکس کانگوروها و کوآلاهای استرالیایی که با الیاف بسیار نرم و لطیف دوخته شده‌اند. اما هرچقدر هم این عروسک‌ها دلفریب و بامزه باشند، هیچ‌کدام به ظرافت عروسک‌های تایلندی با آن چشم‌های کشیده و تاج‌های جواهرنشان و لباس‌های خوش‌دوخت نمی‌رسند.

رقبای سرسخت عروسک‌های تایلندی، عروسک‌های هندی‌اند مثل تامیل تادو، موهینی آتام و عروس راجستان که همگی زیبا، باوقار و محجبه با ژست‌های عجیب و دست و پای حنا بسته و ساری‌های محلی که برای هر روستا، رنگ و شکلی مخصوص به خودشان را دارند.

عروسک‌های چینی اما چندان بویی از ظرافت نبرده‌اند، خپل و کوچکند با چشم‌های نقاشی شده بادامی و گوشواره‌های کروی طلایی و نقره‌ای و لب‌های خندان، درست به‌سادگی رفقای پارچه‌‌ای‌شان از مجارستان.

دارا و سارا هم که جای خود دارند و به نمایندگی از ایران در نمایشگاه حاضرند. سارا اما یکی نیست و ساراهای دیگری هم با لباس‌های اقوام مختلف ایرانی در نمایشگاه حضور دارند مثل ساراهایی با لباس زنان باستان ایران یا با چادر ملی یا لباس سنتی عشایر.

دورهمی عروسک‌ها تا کی ادامه دارد؟

گر چه عروسک‌های ملل هنوز نتوانسته‌اند در موزه‌ای کنار هم و با همه رفقایشان جمع شوند، اما هم‌اکنون گروهی از آنها در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران منتظر بچه‌ها و بزرگ‌ترها هستند.

این نمایشگاه که از چهارشنبه هفته قبل افتتاح شده تا سه‌شنبه این هفته همچنان برپاست و کودکان و والدین‌شان می‌توانند از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر از آن بازدید کنند البته باید اشاره کرد که نمایشگاه هفته ملی کودک در سالن نمایشگاهی مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برپاست، در حالی‌که برای بازدید از نمایشگاه عروسک‌های ملل باید به ساختمان مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون مراجعه کنید.

کمیل انتظاری - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها