سازمان‌های جاسوسی بین‌المللی دارای ابزارهایی هستند که امکان در اختیار گرفتن کنترل تلفن‌های همراه هوشمند (اسمارت‌فون) را فقط با ارسال یک پیام متنی (SMS) به گوشی مورد نظر برایشان فراهم می‌سازد. جلوگیری از این امر کار زیادی از دست صاحب گوشی ساخته نیست
کد خبر: ۸۴۳۱۱۶
اسمارت فون ها با ارسال یک پیامک هک می‌شوند

به گزارش جام جم آنلاین، ادوارد اسنودن مامور سابق و افشاگر و رسوا کننده سازمان سیا در مصاحبه با شبکه بی.‌بی.سی انگلیسی گفت: سازمان جاسوسی انگلیس مجموعه‌ای از ابزارهای خاص در اختیار دارد که آنها را قادر می‌سازد تا مکالمات تلفن همراه کاربران را استراق سمع کنند. انجام این کار فقط مستلزم ارسال یک پیامک متنی به تلفن سوژه قربانی جاسوسی است و پس از آن ماموران این سازمان‌های جاسوسی کنترل دوربین و میکروفون گوشی را نیز به‌دست می‌گیرند.

این مجموعه ابزار جاسوسی مجموعه اسمارف (Smurf Suite) نامیده می‌شود. به هر یک از این ابزارهای مستقل اسمارف رویایی (Dreamy Smurf) اطلاق می‌شود که امکان روشن و خاموش کردن دستگاه از راه دور را نیز برای انجام مقاصد جاسوسی در اختیار ماموران می‌گذارند. برای نمونه ابزار جاسوسی نوزی راسمارف (Nosey Smurf) جاسوسان را قادر می‌سازد تا در صورتی خاموش کردن گوشی توسط کاربر نیز بتوانند میکروفون تلفن همراه هوشمند را روشن کرده و مکالمات کاربر را گوش دهند. مراکز سرپرستی کنترل ارتباطات (GCHQ) ابزار خاص دیگری نیز به نام اسمارف متوهم یا فاقد بصیرت (Paranoid Smurf) دارند که مسئله مورد استراق سمع قرار گرفتن و کنترل شدن گوشی از سوی جاسوسان را از چشم مالک گوشی پنهان نگه می دارد. همچنین در صورت شک کردن صاحب گوشی و مراجعه او به تعمیرگاه موبایل، این ابزار کار کشف و تشخیص وجود ابزار جاسوسی در تلفن همراه را تقریبا برای متخصص تعمیرات گوشی غیرممکن می‌سازد.

وکیل اسنودن اذعان داشت که موکلش به دلیل وجود ابزار نرم افزاری خاصی که بدون نیاز به لمس و فشردن حتی یک دکمه گوشی توسط صاحب آن، امکان جمع آوری اطلاعات کار بر را به سازمان‌های جاسوسی می‌‌دهد، از به کار بردن گوشی آیفون خودداری می‌کند. به همین دلیل است که سازمان‌های امنیتی نیز ترجیح می‌دهند تا از این نوع تلفن همراه هوشمند در کارهایشان استفاده نکنند.

به گفته اسنودن، پیامک متنی که برای دسترسی یافتن به گوشی مورد جاسوسی قرار گرفته فرستاده می‌شود هرگز توسط کاربر دیده نخواهد شد و صاحب گوشی حتی از دریافت و وجود آن در گوشی خود خبردار نمی‌شود. این پیامک که با ساختاری خاص و هدفدار طراحی شده درست مثل پیامک‌های متنی عادی به شماره شما ارسال شده اما هنگام دریافت، گوشی شما آن را از دیدتان پنهان نگه می دارد. علیرغم این حقیقت که شما گوشی را خریده و مبلغی را برای آن هزینه کرده و قانونا مالک آن هستید اما عملا شخص دیگری کنترل نرم‌افزار و سخت‌افزار آن را در دست دارد.

سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) که رقیب GCHQ است، جهت به‌دست آوردن ابزارهایی مشابه ، مبلغ یک میلیارد دلار هزینه کرده است. در همین رابطه، سخنگوی دولت بریتانیا در مصاحبه با بی.بی.سی به این امر اشاره کرده است که استفاده از یک چنین ابزارهایی در امور امنیتی مرسوم و قانونی نیست اما سازمان‌های جاسوسی قوانین خاص خودشان را دارند که در برخی موارد انها را مجاز به استفاده از اینچنین ابزا‌رهایی می‌کند..

منبع: نیوز ریپابلیک

ترجمه از: جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها