مشاور وزیر نیرو با تشریح مصوبه شورای عالی اقتصاد درباره افزایش قیمت آب گفت: از ابتدای مهرماه امسال آبونمان هر دوره به مبلغ ۱۰۰۰ تومان به قبوض آب بازخواهد گشت.
کد خبر: ۸۴۲۷۳۲
جزئیات جدید از افزایش قیمت آب

به گزارش مهر، حمیدرضا جانباز در نشست خبری با تشریح مصوبه جدید شورای عالی اقتصاد درباره افزایش تعرفه های آب گفت: قرار بود قیمت آب طبق مصوبه مجلس تا پایان برنامه پنجم توسعه به قیمت تمام شده حدود هزار تومان در هر متر مکعب برسد.

مشاور وزیر نیرو اظهار داشت: با این وجود، اینکه قیمت آب به نرخ تمام شده تولید برسد، فعلا در دستور کار دولت نیست و در حال حاضر افزایشی تا نهایتاً ۳۰ درصد برای گروه های مختلف مصرف کننده اعمال خواهد شد.

جانباز ادامه داد: به عنوان نمونه، برای گروه هایی که ماهیانه ۱۵ متر مکعب مصرف آب دارند، ۵۲ درصد کل مشترکین را شامل می شود، افزایش قیمت در قبوض ۶۰ تا ۲۸۹ تومان در هر متر مکعب خواهد بود.

وی افزود: به بیان دیگر، اگر مشترکی قیمت قبض قبلی وی در هر دوره ۲۸۹۰ تومان بوده، در حال حاضر این رقم به ۳۱۸۰ تومان خواهد رسید. اگر خانوارها بتوانند به ازای هر نفر ۱۵۰ لیتر در روز مصرف داشته باشند، ماهیانه در حد ۱۵ متر مکعب خواهد بود.

مدیرعامل آبفای کشور بیان داشت: ۲۱ درصد مشترکان در هر دوره ۱۵ تا ۲۰ متر مکعب مصرف دارند که افزایش قیمت آب بهای آنها ۲۹۰ تا ۵۳۰ تومان خواهد بود. به بیان دیگر، قبض آب این گروه از مشترکان از ۴۵۰۰ تومان به ۵۰۰۰ تومان خواهد رسید.

جانباز خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد مشترکین نیز ۲۰ تا ۴۰ متر مکعب مصرف آب دارند که افزایش قیمت این گروه پرمصرف ۵۳۱ تا ۳۸۰۰ تومان می‌شود و بالاخره برای گروه های بالاتر از ۴۰ متر مکعب که ۱.۹ درصد کل مشترکان را تشکیل می دهند، ۷۶۹۰ تومان به قبوض آنها افزوده می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه عمده مشترکان آب هیچ افزایش محسوسی را در قبوض خود احساس نخواهند کرد، از سهم نیم درصدی هزینه های آب در سبد خانوار خبرداد.

وی درباره سایر تغییرات در قبوض جدید آب گفت: از این ماه آبونمان به مبلغ هزار تومان احیا شده و به قبوض آب وارد می شود.

مشاور وزیر نیرو درباره اینکه آیا قیمت‌های جدید می تواند بازدارندگی لازم را برای مشترکان پرمصرف به همراه داشته باشد؟ گفت: ما بحث جریمه را در کمیسیون عمران مجلس دنبال می کنیم. موضوع این است که در صورت امکان بتوان جریمه را در پله های بالای مصرف اعمال کرد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: می خواهیم مصوبه ای داشته باشیم که مشترکانی که بالاتر از ۴۰ متر مکعب در ماه مصرف می‌کنند، قیمت تمام شده آب را بپردازند اما در حال حاضر طبق مصوبه شورای اقتصاد، افزایش قیمت هر متر مکعب آب این گروه از مشترکان از ۶۶۸ تومان به ۸۲۱ تومان خواهد رسید.

جانباز با اشاره به اینکه بدون اجازه قانونگذار اجازه قطع آب را نداریم و فقط در صورت نپرداختن قبوض این امکان وجود دارد، درباره تاثیر افزایش قیمت آب در درآمد شرکت‌های آبفا اظهار داشت: در نیمه دوم سال مصرف آب به شدت کاهش می یابد ولی می تواند در صورت‌های مالی سال ۹۴ این شرکت‌ها تاثیرات مثبتی داشته باشد.

مشاور وزیر نیرو با اعلام اینکه تصمیم جدیدی برای ارائه تجهیزات کاهنده مصرف آب به مشترکان با رضایت خودشان گرفته شده است، افزود: این طرح به زودی در برخی مراکز استان‌ها از جمله آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، یزد، گیلان و خراسان رضوی اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت، درباره وضعیت تنش آبی در شهرهای کشور گفت: در پیک مصرف تابستان ۵۴۷ شهر دارای تنش آبی بودند اما با پیش بینی بارش‌ها برای سال ۹۵ تا آذرماه در این باره می توان اظهارنظر جدیدی را ارائه کرد.

مدیر عامل آبفای کشور درباره تفکیک سامانه آب شرب و بهداشت مشترکان تصریح کرد: باید برنامه ریزی آینده به نحوی باشد که مصرف آب بهداشتی و آب شرب تفکیک شود و برای تامین آب مورد نیاز مردم از طریق ارائه آب بسته بندی جهت شرب اقدام کنیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو از تاخیر در اجرای سامانه های فاضلاب به عنوان یکی از دلایل آلوده شدن منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور سخن گفت و افزود: در دولت جدید اعتبار متمرکز ملی برای اجرای مجتمع‌های آبرسانی در روستاها نداشتیم که در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری نیز ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به همراه برداشت ۵۰۰ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی پیش بینی شده است که در صورت تحقق می تواند بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به روستاها تخصیص یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها