دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفتگو با جام جم آنلاین:

برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب با تخفیف از هفتم رمضان/ پارچه چادری وارداتی است!

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت وگو با جام جم آنلاین؛

با مزونهای بدون مجوز برخورد می شود

موضوع مد و سلیقه مشتری چند سالی است که در کشور مورد توجه مسئولان برنامه ریز قرار گرفته و هر ساله متولیان امر با همکاری طراحان و تولید کنندگان لباس اقدام به برگزاری نمایشگاههای مد و لباس ایرانی و اسلامی در کشور می کنند تا توجه و ذائقه مشتریان را به لباسهای طراحی شده داخلی جلب کنند ، اما در کنار این نمایشگاهها نیز گاهی شاهد برگزاری نمایش های زنده و ارائه پوشاک های طراحی شده در مزونهایی هستیم که هیچگونه مجوز رسمی برای فعالیت نداشته اند اما همواره نیز مورد توجه مردم بوده است. دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس ازشناسایی این مزونها خبرمی دهد و اینکه ازاین هفته دعوتنامه های مکتوب رسمی به خانه های مدو لباس ارسال خواهد شد تا با رسمی شدن فعالیت آنها از فعالیت غیر مجاز جلوگیری شود. گفت و گوی انجام شده جام جم آنلاین با «حمید قبادی » را در این زمینه می خوانید .
کد خبر: ۸۳۹۲۴۵
با مزونهای بدون مجوز برخورد می شود

تا کنون چه تعداد خانه مد ولباس شناسایی شده است ؟

حدود 600 خانه مدو لباس در تهران شناسایی شده است. این خانه های مد مراکزی هستند که در قالب مزون فعالیت می کنند و مولد هم هستند ،یعنی واحد طراحی ،تولید و توزیع دارند که باید درقالب خانه های مد تعریف شوند.تاکنون با همه آنها حداقل یک نوبت صحبت شده و تعداد محدودی هم مراجعه و تشکیل پرونده داده اند ولی به صورت رسمی دعوتنامه های کتبی ازاین هفته برایشان ارسال می کشود تامراجعه کرده و فعالیت خود رابه صورت رسمی آغاز کنند .

ارائه مجوز چه شرایط خاصی دارد ؟

اولین شرط این است که این حوزه را شناخته و اساسا واحد طراحی داشته باشند، همچنین خروجی کارشان حاصل عناصر طراحی باشد این را با نمونه کار و رزومه و گزارش کارشان باید برای ما تبیین کنند ،باقی موارد هم امور صلاحیتی است که مورد بررسی قرارمی گیرد ،البته بنا برآن است مجوزی که معاونت امور هنری صادرمی کند در سهل ترین شرایط البته با رعایت اصول انجام شود و ما موافقت گرفته ایم که در ابتدا بعد از استعلامات یک مجوز شش ماهه برای آنها صادر کنیم تا باقی مسیرازجمله ثبت شرکت و سایر مراحلشان طی شود.

بعد از آنکه خانه های مدولباس مجوز خود را دریافت کردند آیا شیوه خاصی در طراحی و مدبه آنها دیکته می شود ؟

خیر، دستشان باز است نگاه ما اصلا دیکته کردن نیست ، ضمن آنکه ما الگو های کلی و شاخص ها را به آنها پیشنهاد می دهیم . اساس طراحی با خط مشی تعیین کردن یا به عبارتی بشود یا نشود مغایرت دارد . عنصر اصلی طراحی خلاقیت است و خلاقیت هم نیاز به فکر مناسب و فکر باز دارد که طبیعی است هنرمندان این حوزه براساس کاربردها و شئوناتی که جامعه دارد طراحی کنند ،به عبارتی طراحی لباس اجتماعی با مجلسی ولباس اداری و کار متفاوت است . هدف از رسمی کردن فعالیت ها بیشتر شناسایی ظرفیت ها ، هدایت و حمایت ، هماهنگی در فعالیت ها و به نوعی مد سازی حرفه ای در کشوراست .

آیا حرکت به سمت تولید صنعتی هم برنامه ریزی شده است ؟

بله ،خیلی از این ظرفیت ها امکان صنعتی شدن دارد اما چون در حال حاضر به صورت غیر منسجم فعالیت می کنند باید به سمت مراکز صنعتی جدید سوق پیدا کنند تا بتوانند یک ارتباط منطقی برایشان برقرار شود .

یعنی پیش بینی این موارد شده است ؟

بله، یکی از اهداف ما این است که جنبه های کاربردی تولیدات این دوستان را افزایش دهیم ، هم اکنون شاید بیشتر بحث طراحی و ارائه تک محصول باشداما هدف ما این است تا با همکاری اتحادیه های صنفی و واحدهای صنعتی بتوانیم تولیدات را درقالب صنعتی ارائه دهیم .

با مزونهای زیر زمینی چه برخوردهایی می شود ؟

طبیعی است که هر کس خارج از این چارچوب باشد به صورت رسمی فعالیت نمی کند و فعالیتشان غیر قانونی است و می تواند مشمول برخوردهای قانونی شود و دستگاههای نظارتی ، ضابطان قوه قضائیه ، نیروی انتظامی واکنش خواهند داشت و با ایجاد سازو کارهای قانونی از فعالیت های غیر قانونی در این بخش جلوگیری خواهند کرد. تا پیش از این سازو کار مناسب برای ساماندهی این حوزه نداشتیم اما هم اکنون شرایط فراهم هست و بهتراست که فعالین این بخش بیایند و کار قانونی انجا دهند و نگاه ما هم نگاه حذفی و سلبی به هیچ عنوان نیست .

شناسایی این 600 خانه مد و لباس از چه طریقی انجام شده است ؟

با اعزام کارشناسان ، بررسی شبکه های اجتماعی و کسب اطلاع از تبلیغات و آگهی های داده شده بوده است.

خانه هایی که شناسایی شدند یعنی فعالیت زیر زمینی داشته اند ؟

نه نمی شود گفت اینها مزونهای زیر زمینی هستند اینها بیشتر هنرمندان فاخر ماهستند و بسیاری از آنها کارهای ارزشمند و قابل اعتناء و قابل توجهی دارند ما به هیچ کدام از اینها مزون زیر زمینی اطلاق نمی کنیم و معتقدیم خیلی ازآنها می توانند منطبق با سیاست ها و چارچوبهایی که در خانه مد پیش بینی شده است فعالیت کنند .

بحث آموزش مدلینگ به کجا رسید ؟

ازاین به بعد برگزاری نمایشگاههای زنده مد ولباس صرفا با داشتن کارتها صلاحیت مدلینگ از موسسات تایید شده امکان پذیر است.موسسات تربیت مدلینگ با نظارتی که روی آنها وجود دارد درکشور فعال هستند و اولین دوره تربیت مدلها نیزسپری شده است وکسانی که این دوره ها را گذرانده اند در حال دریافت کارت صلاحیتی هستند .

آیا برای مدل شدن شرایط خاصی گذاشته شده است ؟

برگزاری این دوره ها دارای شیوه نامه مستقل است که عناصر و شرایط متعددی دارد که یکی ازآنها احراز شرایط مدلهاست . خوشبختانه با همکاری نهاد های ذیصلاح وتلاشی که موسسات آموزشی انجام دادند ما شاهد آن هستیم که انضباط مناسبی دراین حوزه برقراراست. مراکز مدلینگ اگر می خواهند فعالیتی انجام دهند باید در چارچوب و اصول تعریف شده قرار گیرند و طبیعی است خانواده ها نیز نگران فرزندان و تربیت آنها هستند که با ایجاداین مراکز مجاز می توانند از این ظرفیت استفاده کرده و با مراجعه به آنها کار خودشان را اصلاح کنند.

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها