در بیانیه پایانی مراسم برائت از مشرکین که با حضور زائران ایرانی برگزار شد، شرکت‌کنندگان برائت و بیزاری خود را از سیاست‌های تفرقه‌انگیز و اقدامات خصمانه استکبار جهانی اعلام کردند.
کد خبر: ۸۳۸۸۲۷
دخالت قدرت‌های استکباری در امور کشورهای اسلامی محکوم است

به گزارش ایسنا، در این بیانیه که در حضور زائران ایرانی حاضر در صحرای عرفات خوانده شد، هرگونه تلاش برای ایجاد شکاف در صفوف مسلمانان و اهانت به نمادها، شخصیت‌ها و مقدسات مذاهب اسلامی محکوم شده و آمده است: عقلانیت، اعتدال، تقریب مذاهب اسلامی و وحدت عملی، مهمترین نیاز اساسی جوامع اسلامی و مشارکت موثر در اداره جهان است.

شرکت‌کنندگان در این بیانیه فتنه تروریست‌های تکفیری در کشورهای اسلامی را توطئه مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تضعیف محور مقاومت اسلامی، از بین بردن ظرفیت‌های جهان اسلام، دامن زدن به اسلام‌هراسی و ایجاد تفرقه بین مسلمانان به‌منظور تقویت ضریب امنیتی رژیم صهیونیستی دانستند و قاطعانه اعلام کردند، امت اسلامی با تبعیت از قرآن کریم و تعالیم پیامبر اعظم (ص) اجازه نخواهد داد دشمنان اسلام با مسأله‌سازی‌های انحرافی، توجه مسلمانان را از قدس شریف منحرف سازند.

همچنین در این بیانیه آرمان آزادی قدس شریف و حمایت همه‌جانبه از مقاومت اسلامی فلسطین و تلاش برای محو غده سرطانی رژیم صهیونیستی، اولویت نخست جهان اسلام توصیف و تأکید شد، هرگونه اقدامی از سوی کشورهای اسلامی که موجب مشروعیت‌بخشی به این رژیم اشغالگر شود، محکوم است.

شرکت‌کنندگان همچنین ریشه مشکلات امروز جهان اسلام را در خوی استکباری و سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا و رژیم صهیونیستی دانستند و بر ضرورت بازگشت به تعالیم و ارزش‌های اسلامی به‌عنوان تنها راه برون‌رفت از این چالش تأکید کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه که با شعارهای الله‌اکبر شرکت‌کنندگان همراه بود، هرگونه دخالت قدرت‌های استکباری در امور کشورهای اسلامی محکوم شده است.

شرکت‌کنندگان همچنین سربلندی و عزت مسلمانان در عبور از فتنه‌ها، تهدیدها و چالش‌های فرا روی جهان اسلام و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در تثبیت حق غنی‌سازی هسته‌ای و ادامه پیشرفت‌های علمی را که پشتوانه موثری برای امت اسلامی محسوب می‌شود، مرهون هدایت‌های خردمندانه و شجاعانه رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) دانستند و بار دیگر بر تجدید پیمان خود در اطاعت از آن رهبر و مرجع عالیقدر تأکید کردند.

در ادامه‌ی این مراسم سرپرست حجاج ایرانی در سخنانی گفت: برائت از مشرکین یک دستور قرآنی و عمل به سنت پیامبر (ص) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در مراسم برائت از مشرکین که در صحرای عرفات برگزار شد، اظهار کرد: کلمه «برائت» در قرآن ریشه دارد و به حدی اهمیت دارد که سوره‌ای در قرآن کریم با نام برائت نازل شده است.

او با بیان این‌که در 20 سوره قرآن، ماده برائت و مشتقات آن 30 بار تکرار شده است، افزود: مفهوم برائت، یعنی اجتناب از مشرکان و دشمنان اسلام و قطع پیوند با آن‌ها به‌منظور بازداشتن آن‌ها از سوءاستفاده از جوامع اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به اهداف برائت اشاره و اظهار کرد: در مسأله برائت، چند هدف متصور و قابل مشاهده است که عبارتند از شفاف‌سازی مواضع اسلام و مسلمانان به این معنا که مسلمانان به این وسیله مواضع خود را برای دنیا تبیین و شفاف‌سازی می‌کنند. هدف دوم اعلام هویت مستقل اسلامی و هدف سوم نفی باورهای غلط و سلطه‌جویانه دشمنان اسلام است.

قاضی‌عسکر با بیان این‌که هدف بعدی در مسأله برائت، انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر و در نهایت، تبیین مرز خودی و غیرخودی است، افزود: وقتی به پیشینه برائت در قرآن کریم دقت کنیم، می‌بینیم این مسأله به زمان حضرت نوح (ع) برمی‌گردد و این، بدعت نیست که برخی آن را عنوان می‌کنند. حضرت هود (ع) نیز حسب فرمایش قرآن می‌فرماید، من خدا را شاهد می‌گیرم شما هم شاهد باشید که من از مشرکان بیزارم و از کردارشان متنفرم. همچنین حضرت ابراهیم (ع) رسما با بیان این‌که من از آنچه می‌پرستید بیزارم، اعلام برائت کرد.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان این‌که این موارد نشان می‌دهد که برائت یک مسأله قرآنی است، گفت: اقدام ما عمل به سنت پیامبر اکرم (ص) است.

وی ادامه داد: حضرت محمد (ص) روز دهم ذی‌الحجه به حضرت علی (ع) می‌فرماید که آیاتی از سوره برائت را قرائت کند. آن حضرت نیز 13 آیه از سوره برائت را قرائت می‌کند و این عمل، حجتی است تا ما به این عمل سیاسی اقدام کنیم.

قاضی‌عسکر با بیان این‌که مکه مرکز هدایت و بهترین مکان برای اعلام برائت از مشرکان و دشمنان است، گفت: شما دلاورمردان و شیرزنان ایران اسلامی امروز برای اجرای دستور امام راحل و مقام معظم رهبری با لباس احرام در بهترین شرایط گردهم آمده‌اید تا به سیره انبیا و اولیا عمل کنید.

در حال حاضر حدود 64 هزار زائر ایرانی در صحرای عرفات به‌سر می‌برند . آن‌ها غروب امروز عرفات را به قصد وقوف در مزدلفه ترک خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها