2620 سال پیش در روز 23 سپتامبر سال 605 قبل از میلاد بخت النصر جانشین نابوپولاسار پدرش شد و به عنوان پادشاه بابل بر تخت سلطنت بابل نشست.
کد خبر: ۸۳۷۸۵۳
بخت النصر پادشاه بابل شد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، نابوپولاسار ابتدا حاکم دست نشانده پادشاه آشور در بابل بود و ناگزیر باید از فرامین پادشاه وقت آشوریان « آشور بنی پال » مشهور پیروی می کرد.

آشور بنی پال قلمروی پادشاهی خود را تا مرزهای مصر گسترش داده بود. پس از مرگ آشور بنی پال سلسله آشوریان به دلیل اختلافات دربار ، جنگهای بی پایان ، نفرت اتباع کشورهای اشغال شده و شورش ها رو به ضعف نهاد.

بنابراین نابوپولاسار ، حاکم بابل با هوخشتره ، پادشاه مادها متحد شد و به سرزمین آشور حمله کرد.

آشوریان از نیروهای هوخشتره و نابوپولاسار در سال 615 قبل از میلاد در آراپخا (کرکوک امروزی) شکست خوردند و نینوا پایتخت آنها در سال 612 قبل از میلاد به دلیل ستم فراوانی که مرتکب شده بودند ، ویران شد.

نابوپولاسار سپس استقلال پادشاهی کلده و بابل را برقرار ساخته و به عنوان پادشاه بر تخت سلطنت بابل می نشیند.

بخت النصر پسرش قبل از اینکه پادشاه شود مصریان را در خارکمیش شکست می دهد و آنها را از خاورمیانه بیرون می راند.

پس از مرگ نابوپولاسار ، بخت النصر پسرش پادشاه بابل شد مهارت او در کشورداری کمتر از پدر نبود. بخت النصر پس از این که پادشاه بابل شد به جنگ کشور یهودیه رفت و پس از شکست دادن آن خاک این سرزمین را به بابل منضم کرد.

او سپس شهر صور در فنیقیه (لبنان امروزی) را تصرف کرد. بخت النصر آنگاه به لیدی هجوم برد و این کشور را نیز اشغال کرد.

بخت النصر ضمن فتوحات فراوان به آبادانی بابل پرداخت و این شهر به باشکوه ترین پایتخت دنیای آن روزگار تبدیل گردید. او حصاری به طول 18 کیلومتر را در پیرامون شهر بابل احداث کرد که ورودی اصلی آن دروازه ایشتار بود.

به دستور بخت النصر یک راه سنگفرش شده از دروازه ایشتار تا معبد مردوخ خدای بابل احداث می شود. بخت النصر دست به نوسازی زیگورات بابل می زند که در تاریخ به «برج بابل» است و 90 متر ارتفاع داشت و ابعاد اضلاع پایه آن هر یک 90 متر بودند.

یکی از آثار باشکوهی که به فرمان بخت النصر احداث شد باغ های معلق بابل است. براساس یک افسانه بخت النصر باغ های معلق بابل را برای همسرش که از اقوام ماد بود و برای کوههای سرسبز زادگاهش دلتنگ بود ، احداث کرد.

اما امپراتوری نابوپولاسار و بخت النصر دوره ای کوتاه داشت.پس از مرگ بخت النصر در سال 562 قبل از میلاد ، شخصی موقعیت شناس به نام نابونید تاج پادشاهی بابل را به چنگ می آورد.

پس از او بالتازار برتخت سلطنت می نشیند اما کورش پادشاه هخامنشی در سال 548 قبل از میلاد بابل را فتح کرده و بالتازار را از سلطنت خلع می کند.

در دوران سلطنت بخت النصر بابل به باشکوه ترین شهر جهان آن روزگار تبدیل شد.

با مرگ بخت النصر دوران زوال بابل آغاز شد تا اینکه کورش پادشاه هخامنشی بابل و سراسر بین النهرین را فتح کرد.

پس از اینکه سلسله هخامنشیان توسط اسکندر مقدونی سرنگون شد و مرگ اسکندر، سردارانش فتوحات او را میان خود تقسیم کردند.

سلوکوس که پادشاه سرزمین پارس و بین النهرین شده بود شهر تیسفون را به عنوان پایتخت سلسله سلوکیان انتخاب کرد. بابل اندک اندک روبه ویرانی نهاد و بعد از 15 قرن شکوه و جلال به بیابان مبدل گردید.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها