رئیس کمیسیون برجام مجلس گفت: در این کمیسیون بررسی برجام بر اساس منطق صورت می گیرد.
کد خبر: ۸۳۷۳۵۹
برخی در داخل کمیسیون برجام زمینه حاشیه سازی را فراهم کردند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا زاکانی در برنامه متن و حاشیه شبکه سه سیما در پاسخ به این پرسش که فکر نمی کنید بیشتر اعضای کمیسیون منتقدان هستند با رد این مطلب، افزود: در کمیسیون یک تناسبی وجود دارد و نمایندگان نیز بر اساس شناخت، اعضا را انتخاب کرده اند.

وی ادامه داد: من پس از توافق برجام هم در تأیید و هم در نفی بخش های متن، مطلب نوشته و گفته ام که برجام نه عسل مصفی است و نه جام زهر.

زاکانی با اشاره به گذشت 21 روز از تشکیل کمیسیون برجام گفت: از همان روزهای آغازین بلافاصله خود را به دانشگاه ها وصل و از نظرات آنان استفاده کردیم و امروز نیز با 12 استاد حقوقی ساعت ها جلسه داشتیم.

وی درباره نحوه انتخاب اعضای کمیسیون نیز گفت: در مجلس دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان وجود دارد که از هر فراکسیون پنج نفر و پنج نفر نیز مرضی الاطراف انتخاب شدند.

رئیس کمیسیون برجام مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا در میان اعضا از حقوقدانان بین الملل عضو نیستند افزود: در بین ما حقوقدان داریم و از حقوقدانان نیز استفاده می کنیم اما بخشی از کمیسیون متشکل از کارشناسان حوزه انرژی، فیزیک، شیمی و پزشکی هسته ای است.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که چرا کمیسیون برای برجام در مجلس تشکیل شد گفت: بر اساس ماده 44 آیین نامه مجلس، در برخی مسائل مهم و اساسی کمیسیونی تشکیل می شود تا آن موضوع را بر اساس صلاحدید مجلس بررسی و نتیجه را اعلام کند.

وی درپاسخ به اینکه چرا در تشکیل کمیسیون حساسیت به وجود آمد؟ افزود: آنانی که نسبت به این موضوع حساس هستند باید علت آن را بگویند چرا که کمیسیون کارش دقیق و کارشناسی است.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که چرا در حالی که برجام در شورای عالی امنیت ملی همزمان بررسی می شود اما حساسیت ها روی کمیسیون برجام تمرکز دارد؟ گفت: شورای عالی امنیت ملی بر اساس اصل 776 قانون اساسی و طبق نظر حقوقدانان تکالیفی دارد و می تواند بخشی از ماجرا را پیگیری کند اما اگر تدبیر این می بود که تنها این شورا طبق نظر مقام معظم رهبری متولی آن باشد، مسیر تغییر می کرد اما طبق تدبیر ایشان، مجلس نیز در این مسیر وارد شد.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید بر مجاری قانونی درباره بررسی برجام داشتند به همین منظور ما این مهم را وظیفه ذاتی مجلس می دانیم، چه معاهده باشد، چه صلح دعاوی.

رئیس کمیسیون برجام مجلس بحث های مطرح شده در برجام را جدی، با محبت و با فراست و دقت دانست و گفت: کمیسیون در روزهای تعطیل نیز فعال بود و در روزهای عادی صحن نیز فعالیت بالایی داشت و من نیز هر ذهنیت و داوری که درباره برجام داشتم از ابتدای مسئولیتم در برجام کنار گذاشتم.

زاکانی درباره برخی مطالب مطرح شده در اولین گفتگوی تلویزیونی اش درباره برجام گفت: با نهایت احترامی که برای آقای بعیدی نژاد قائلم، از آنجا که در مسیر به من اطلاع دادند، عرضم این بود که بنده نیایم چرا که طبق سند رسانه ای که در کمیسیون منتشر کردیم قرار شد هر فردی که می آید نظر شخصی خود را در کمیسیون بیان کند و من نیز که به گفتگوی تلویزیونی دعوت شده بودم مجوزی برای قضاوت (مناظره) نداشتم بنابراین نکات کاری باعث شد که درباره برجام قضاوت نکنم.

برخی درداخل کمیسیون برجام زمینه حاشیه سازی را فراهم کردند

رئیس کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید در داخل کمیسیون رعایت کنیم که زمینه حاشیه سازی برخی ها را فراهم نکنیم، اما برخی مواقع متأسفانه این زمینه در داخل کمیسیون فراهم می شد.

علیرضا زاکانی در ادامه سخنانش در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا برخی ها احساس می کنند که کمیسیون برجام عملکرد سیاسی دارد؟ افزود: داخل کمیسیون اتفاقاتی می افتد و بیرون کمیسیون حاشیه هایی ایجاد می شود و عناصری که از بیرون نگاه می کنند با تفسیرهایشان القائاتی به وجود می آورند.

وی گفت: البته ما هم باید خودمان در داخل کمیسیون رعایت می کردیم تا زمینه را فراهم نکنیم اما برخی مواقع زمینه فراهم می شد و خواهش دیگر ما هم این بود که دیگرانی که در بیرون، حاشیه سازی می کنند، حاشیه سازی نکنند.

زاکانی افزود: البته ما در نحوه اداره باید طوری اداره می کردیم که آن کسی که داخل کمیسیون می آید احساس کند که ما خودمان را با دولت یک تیم می دانیم.

رئیس کمیسیون برجام مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دلیل دعوت از افرادی مانند آقایان جلیلی و عباسی به این کمیسیون چه بود؟ گفت: ما روز اول در هیئت رئیسه و صحن کمیسیون برجام این را بحث کردیم و یک روش اجرا بدست آوردیم که زمان بندی داشت و ماحصل این روش این بود که از تیم مذاکره کننده دعوت کنیم.

وی ادامه داد: ما ابتدا از آقای ظریف دعوت کردیم که چون وی در سفر کشورهای آفریقایی بود، آقای عراقچی آمد اما بعد خود آقای ظریف هم در جلسات بعدی ما آمد.

زاکانی گفت: بحث ما این بود که باید حرف تیم مذاکره کننده را کامل بشنویم.

وی افزود: آقای جلیلی و دوستان همراهش را هم به دو دلیل دعوت کردیم؛ دلیل نخست سابقه شش سال فعالیت آنها در بحث مذاکرات هسته ای بود که البته قبل از این تیم هم آقای لاریجانی دو سال متولی مذاکرات بود که از او هم دعوت کردیم اما مسافرت بود.

رئیس کمیسیون برجام مجلس ادامه داد: دلیل دوم این بود که دکتر جلیلی نقدی 12 ساعته را در شورای عالی امنیت ملی به سران سه قوه ارائه کرده و بحث ما این بود که مستند تر از این بحث را ما در مباحث دیگر نمی توانیم داشته باشیم و به عنوان کسی که آن نقد را انجام داده است خواستیم نقد خود را ارائه کند.

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آقای جلیلی هیچ نقطه مثبتی از عملکرد تیم مذاکره کننده ارائه کرد؟ افزود: آقای جلیلی بیشتر متنی را دسته بندی کرده و نقاط قوت و ضعف را آورده بود و بیشتر نکاتی را مطرح کرد که ممکن است در آینده باعث مشکلاتی شود.

وی گفت: البته تیم مذاکره کننده هم هیچ وقت از ضعف های مذاکرات خود نمی گفتند و مرتب تأیید می کردند.

زاکانی افزود: در عین حال ما زحمات و تلاش مجاهدانه تیم مذاکره کننده را در مدت 22 ماه قدر می دانیم و معتقدیم که تیم قبلی هم شش سال و تیم قبلی اش به ریاست آقای لاریجانی به مدت دو سال و قبل از آن هم آقای روحانی زحمت کشیدند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا از آقای آقازاده در کمیسیون برجام دعوت نکردید؟ گفت: ما ناظر به تیم های مذاکره کننده دعوت می کردیم نه ناظر به مسئولان سازمان انرژی اتمی و اگر می خواستیم این کار را کنیم باید ابتدا باید آقای امراللهی را دعوت می کردیم.

مجری پرسید پس چرا آقای عباسی را دعوت کردید؟ که آقای زاکانی در پاسخ گفت: ما آقای عباسی را دعوت نکردیم اما وقتی از تیم مذاکره کننده قبلی دعوت کردیم گفتیم آقای جلیلی با دوستان همراهش بیایند که دکتر عباسی هم می آمد.

وی افزود: البته هیچ کسی نمی تواند زحمات آقای دکتر عباسی را در آن سال هایی که متصدی رونق این کار در کشور بود انکار کند.

رئیس کمیسیون برجام مجلس گفت: در هر حال ما نیاز به اطلاعات داشتیم و این افراد اطلاعات نقدی را در اختیار کمیسیون قرار می دادند.

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا آقای ولایتی دعوت کمیسیون را نپذیرفت؟ افزود: علت را به ما نگفت.

مجری پرسید آیا افراد دیگری هم بودند که دعوتشان کرده باشید و امتناع کرده باشند؟ که زاکانی در پاسخ گفت: نه.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها