تهران دیگر برای 6300 تاکسی پیکانی که از سال‌ها پیش در خیابان‌هایش تردد می‌کنند، جا ندارد! سکانس پایانی برای آخرین بازمانده‌های محبوب‌ترین خودروی وطنی، کلید خورده و پیکان‌های نارنجی، زرد و سبزرنگ فقط تا دی ماه امسال اجازه عبورو مرور در سطح پایتخت را دارند.
کد خبر: ۸۳۵۴۰۸
خداحافظی «تاکسی پیکان» با تهران

زنگ خداحافظی برای پیکان‌هایی که در خیابان‌های تهران استخوان ترکانده و مو سفید کرده اند به صدا درآمده و مالکان این تاکسی‌های قدیمی از امروز تا اول دی یعنی چیزی حدود 90 روز فرصت دارند برای نوسازی خودروهایشان ثبت‌نام کنند.

این را مدیرعامل تاکسیرانی تهران می‌گوید و ادامه می‌دهد: براساس مصوبه 2ـ2 شورای حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تاریخ 6 دی 93 هیچ یک از تاکسی‌های پیکان از دی سال 94 مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک نیستند و با همکاری پلیس راهور متوقف خواهند شد.

میثم مظفر از آغاز مجدد روند نوسازی تاکسی‌ها در تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: از سال گذشته تاکنون بیش از 4000 تاکسی نوسازی شده است که چندی پیش به‌دلیل عملی نشدن تعهدات قبلی ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت امکان ثبت‌نام در سایت وجود نداشت اما هم‌اکنون سایت باز و امکان ثبت‌نام مجددا فراهم شده است.

پیش از این هم معاون ترافیک و حمل‌ونقل شهرداری تهران گفته بود شهرداری تهران منابع لازم را در اختیار رانندگان تاکسی قرار خواهد داد تا دیگر هیچ تاکسی پیکانی در تهران تردد نکند.

جعفر تشکری‌ هاشمی به رانندگان تاکسی هشدار داده بود اگر راننده‌ای تمایل ندارد پیکان خود را اسقاط و خودروی دیگری تحویل گیرد، باید یا این خودرو را به‌عنوان عتیقه در پارکینگ خود نگه دارد یا از محدوده شهر تهران خارج کند.

آغاز نوسازی تاکسی‌ها

عملیات نوسازی تاکسی‌های فرسوده ناوگان تاکسیرانی و به طور خاص تاکسی‌های پیکان، درحالی دوباره از سر گرفته شده است که در سال‌های 89 تا اوایل 93 متوقف شده بود؛ توقفی که سرمنشأ آن به اختلاف شرکت‌های خودروساز و ستاد سوخت کشور برمی‌گشت. به این ترتیب خودروسازان، تاکسی‌های درخواستی را به‌دلیل بدهی‌های قبلی ستاد سوخت به تاکسیرانان تحویل نمی‌دادند. از ماه‌های ابتدایی سال گذشته، با همکاری‌های به عمل آمده بین نهادهای مختلف این مشکل تا حدودی حل و عملیات نوسازی تاکسی‌های فرسوده از سر گرفته شد.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران در این باره به جام‌جم می‌گوید: از مجموع تاکسی‌های شهر تهران که حدود 80 هزار تاکسی است، 6300 تاکسی پیکان درحال حاضر در سطح شهر تردد می‌کنند که عمر تمام آنها بالای ده سال است. مهدی ابراهیمی در حالی به عمر بالای 10 سال این تاکسی‌ها اشاره می‌کند که براساس مصوبات قانونی سن فرسودگی تاکسی در ایران ده سال به بالاست. براین اساس تمام تاکسی‌هایی که سال ساختشان 84 و قبل ازآن باشد، مشمول این طرح می‌شود.

ابراهیمی درباره دلیل این انتخاب می‌گوید: تاکسی‌ها روزی 200 کیلومتر پیمایش دارند و نسبت به خودروهای شخصی بییشتر و زودتر مستهلک می‌شوند، در نتیجه عمر مفیدشان همین ده سال است.

آلودگی هوای کمتر

نتیجه این تردد گسترده پیکان تاکسی‌های فرسوده در خیابان‌های شهر، افزایش آلاینده‌ها در هوای تهران است؛ اتفاقی که معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی با اشاره به آن می‌گوید: تمام پیکان تاکسی‌هایی که درحال حاضر فعالیت می‌کنند، با مصرف زیاد بنزین و ایجاد آلودگی بسیار بالا در سطح شهر تهران تردد می‌کنند و در هردو صورت مردم تهران از حضور آنها متضرر می‌شوند. بنابراین سیاست سازمان تاکسیرانی بر این است که این تاکسی‌ها را به سرعت نوسازی کنیم. سال گذشته در گام اول از 3300 دستگاه تاکسی که نوسازی کردیم 2600 دستگاه پیکان بود که در اولویت نوسازی قرار داشتند؛ این 2600 پیکان با سمند EF7 پایه گازسوز با استاندارد یورو 4 جایگزین شدند و به این ترتیب قدم مثبتی برای کاهش آلودگی هوا برداشته شد.

تلاش‌های سازمان تاکسیرانی در اسقاط پیکان‌های فرسوده، اما پارسال نیمه‌کاره ماند؛ دلیل این توقف هم مشکلاتی بود که دوباره در ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور به وجود آمد. ابراهیمی با اشاره به این موضوع می‌گوید: متولی نوسازی در کشور ستاد سوخت است؛ اما به خاطر مشکلاتی که در این ستاد پیش آمد، در روند نوسازی هم اختلال ایجاد شد. تا دی ماه سال گذشته ما تا مرز نوسازی 3300 دستگاه تاکسی پیش رفتیم؛ یعنی در کل کشور 6600 تاکسی نوسازی شد که 50 درصد این حجم، متعلق به تهران بود.

اولویت، اسقاط پیکان

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران در ادامه از ثبت‌نام 7000 تاکسی فرسوده و آمادگی سازمان تاکسیرانی برای نوسازی آنها خبر می‌دهد و می‌گوید: بجز پیکان تاکسی‌های دیگری هم که عمرشان بالای ده سال است ثبت‌نام کرده‌اند و چنانچه هماهنگی بین بانک‌های عامل، خودروسازها، مراکز اسقاط و... از طریق ستاد سوخت زودتر انجام شود، ما می‌توانیم نوسازی را سریع‌تر انجام دهیم؛‌ اولویت سازمان تاکسیرانی هم نوسازی همین 6300 پیکانی است که در ناوگان تاکسیرانی وجود دارد.

اما سرنوشت پایانی تاکسی‌های پیکانی که زنگ خداحافظی برایشان به صدا درآمده اسقاط در مراکز اسقاط خودروست؛ پیکان‌هایی که هزار هزار خاطره دارند از نقل و انتقال مسافرهای خسته و ترافیک‌های طولانی و خیابان‌های نه چندان مسطح پایتخت؛ حالا زنگ استراحت ابدی برای آنها به صدا در آمده و آنها هم مثل بقیه همنوعانشان به خاطره‌ها می‌پیوندند. جایگزین‌های سرحال و لوکس این پیکان‌های خسته، پژو، پراید، سمند و البته چند خودروی خارجی مثل تویوتا و هیونداست.

تمهیدات خودروسازان وطنی

اما تمایل راننده تاکسی‌ها به استفاده از خودروهای وطنی با توجه به مشکلات زیادی که در این مبحث وجود دارد، موضوعی است که باعث تردید برخی راننده‌ها برای استفاده از خدمات نوسازی شده است. ابراهیمی در این باره می‌گوید: تاکسیران‌ها با توجه به 200 کیلومتر پیمایشی که در روز دارند، خودرویی می‌خواهند که باکیفیت باشد و خدمات پس از فروش خوبی هم داشته باشد؛ متاسفانه خیلی از تاکسیرانان از خودروسازهای داخلی دل‌خوشی ندارند.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت

از 25 اردیبهشت 84 که با حضور وزیر صنایع و معادن دولت هشتم تولید پیکان به عنوان قدیمی‌ترین خودروی کشور رسما متوقف شد تا حالا که تاکسی‌های پیکان به روزهای پایانی عمرشان نزدیک می‌شوند، پیکان‌های زیادی راهی مراکز اسقاط خودرو شدند. اتفاقی که نتیجه‌اش به گفته رئیس امور فناوری خودرو در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، صرفه‌جویی چهار میلیارد لیتری در مصرف بنزین بوده است.

مینا مولایی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها