نگاهی به سریال‌های تلویزیون با محوریت تاریخ

تاریخ از 2 زاویه متفاوت

پروژه جدید سینمایی غرب درباره انقلاب ایران

فیلم، فیلم انگلیسی‌هاست!

دایی جان ناپلئون همیشه تاکید می‌کرد که کار، کار انگلیساست. این توهم همیشه با دایی جان بود که انگلیسی‌ها به‌خاطر خرده حساب‌های قدیمی‌ به‌دنبال از بین بردن او هستند. این طرز تلقی گرچه در سریال پایه درستی ندارد، اما به لحاظ تاریخی و کارنامه بریتانیایی‌ها در ایران می‌دانیم که دایی جان با نگاهی به فرامتن بیراه هم نمی‌گفت. خبر تولید فیلم زندگی محمدرضا شاه پهلوی با نگاهی به چگونگی وقوع انقلاب اسلامی‌ایران، آن هم در حالی که انگلیس با بازگشایی سفارتش در تهران قصد بهبود روابط با کشورمان را دارد، سنخیت و مطابقت چندانی ندارد.
کد خبر: ۸۳۵۴۰۳
فیلم، فیلم انگلیسی‌هاست!

به گزارش جام‌جم، نشریه ورایتی روز گذشته از تولید فیلمی‌به نام «شاه شاهان» از سوی کمپانی فیلمسازی گت‌وی در لندن خبر داد.

این فیلم قرار است روایتگر زندگی محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران باشد و در این میان نگاهی هم به وقایعی که منجر به رخ دادن انقلاب اسلامی‌ ایران شد، خواهد داشت.

فیلمــی ‌فعلا بــدون کارگردان

نگارش فیلمنامه این فیلم را ملیسا والاک به عهده دارد؛ کسی که پیش از این نویسنده فیلمنامه آثاری چون باشگاه خریداران دالاس، آینه آینه و بیل را ملاقات کن بوده است.

کمپانی گت وی لندن در حالی پیش تولید این فیلم را شروع کرده که هنوز جستجو برای یافتن فردی مناسب که حاضر به کارگردانی این اثر باشد، ادامه دارد. همچنین تاکنون نامی‌درخصوص بازیگران این اثر رسانه ای نشده است و دانستن این نکته که چه بازیگران شاخصی نقش شخصیت‌هایی واقعی چون محمدرضا شاه و دیگر درباریان یا چهره‌های انقلابی ایران را بازی خواهند کرد، ذهن را به‌کنجکاوی وا می‌دارد.

بنا به ادعای نشریه سینمایی ورایتی، این فیلم به رابطه پررنگ محمدرضا شاه با ایالات متحده آمریکا خواهد پرداخت و اسناد و مدارک موجود را که در نهایت به وقوع انقلاب ایران به رهبری حضرت امام(ره) انجامید، بررسی می‌کند. تهیه‌کنندگی این فیلم را تری استون و کریس‌هاوارد به طور مشترک انجام خواهند داد.

«شاه شاهان»؟!

انتخاب نام فیلم هم بامزه است؛ عنوان اثر تناسبی با حال و روز و سرانجام سوژه و شخصیت اصلی اش ندارد و باید منتظر ماند و دید اگر همین نام روی فیلم بماند، سازندگان چه توجیهی برای این عنوان پرطمطراق دارند.

این نام همچنین یادآور فیلم معروف آمریکایی به همین اسم ساخته نیکلاس ری در سال 1961 است که در آن جفری‌هانتر نقش حضرت عیسی مسیح را بازی می‌کرد. اما پرسش اصلی اینجاست که اصولا غرب و حالا انگلیس با چه انگیزه‌هایی درباره تاریخ معاصر ما و بخصوص جریان پیروزی انقلاب اسلامی‌آثاری را تولید می‌کنند؟ در طول سال‌های گذشته هم شاهد پخش چند مستند تاریخی و تلویزیونی توسط شبکه‌های فارسی زبان بیگانه که در انگلیس فعالیت می‌کنند ، بوده ایم.

تحریف تاریخ

رئیس بخش تخصصی مطالعات انقلاب اسلامی‌ کتابخانه‌ مجلس شورای اسلامی‌ در رابطه با انگیزه انگلیس برای تولید چنین فیلمی‌به جام جم می‌گوید: انگلیس با ایجاد مراکز شرق‌شناسی، اسلام شناسی، ایران شناسی از گذشته و در 20 سال اخیر با تاسیس مرکز شیعه‌شناسی همواره به‌دنبال تحریف تاریخ و وارونه جلوه دادن واقعیت‌هاست. نمونه اش هم تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی‌است که بی.بی.سی در اوایل انقلاب انجام داد.

قاسم تبریزی ادامه می‌دهد: وقتی کشوری ماهیتی استعمارگر و متجاوز دارد و سابقه خیانت، جنایت و غارت در این سرزمین را دارد، همیشه همین کار را خواهد کرد. این کشور که عوض نشده، در آنجا انقلابی صورت نگرفته و حاکمیت سلطنتی و امپریالیستی‌اش هم تغییر نکرده است که ما انتظار بیان حقایق را از سوی آنان داشته باشیم. در این 300 سال کارنامه انگلیس کاملا مشخص است؛ به عنوان نمونه می‌توانیم به حمایت آنها برای انتشار کتاب آیات شیطانی اشاره کرد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر می‌افزاید: اتفاقا امسال صدمین سال تجاوز انگلیسی‌ها به بوشهر و صدمین سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری است. بنابراین کارهایی همچون تولید فیلمی ‌ضدایرانی و انقلابی از سوی انگلیسی‌ها عادی است. یعنی اگر انگلستان کاری علیه اسلام، تشیع، انقلاب اسلامی ‌و نظام جمهوری اسلامی‌ایران نکند، باید تعجب کرد.

تبریزی ضمن فاقد ارزش علمی‌ و تاریخی دانستن اسنادی که انگلیسی‌ها در طول تاریخ منتشر کرده‌اند، حرکت غرب در قبال جهان اسلام را چنگیزی می‌داند و می‌گوید: البته چنگیز برخلاف غربی‌ها این قدر شرافت داشت که حرکتش دنباله نداشت و دنباله‌هایش هم در فرهنگ ایرانی و اسلامی‌حل شدند و خدماتی را هم انجام دادند.

استعمارشناسی و تاریخ ‌گاری درست

این کارشناس، استعمارشناسی و ارائه تاریخ درست ایران و جهان را از موثرترین راه‌ها برای مقابله با تحریف تاریخ توسط غرب می‌داند و می‌افزاید: برای برخورد درست با شیطنت‌های غرب باید در دانشگاه‌ها و حوزه علمیه رشته‌هایی چون استعمارشناسی، غرب شناسی، آمریکاشناسی و انگلیس‌شناسی به وجود بیاید و تقویت شود و کارنامه آنها را از 300 سال قبل تا امروز رصد کنیم. همچنین تاریخ درست ایران، جهان اسلام و جهان باید برمبنای فرهنگ ایرانی و اسلامی‌ و از سوی محققان خودمان به نگارش درآید تا اجازه دروغگویی به غربی‌ها ندهیم.

تلاش برای تطهیر

دکتر حمید شاه‌آبادی هم درباره حرکت جدید انگلیسی‌ها به جام‌جم می‌گوید: تردیدی نیست که نیاز امروز دنیای غرب تطهیر چهره خودشان در داخل کشور ماست. به طور مسلم آنها راه نفوذ خودشان را به داخل کشور ما در این می‌دانند که چهره واقعی را که مردم ما از آنها می‌شناسند پاک کنند و چهره نوینی از انگلیس و دنیای غرب به وجود بیاورند.

مشاور وزیر ارشاد و معاون سابق هنری این وزارتخانه در این خصوص ادامه می‌دهد: تصور انگلیسی‌ها این است که با ایجاد شبکه‌های اجتماعی می‌توانند فاصله‌ای بین نسل جدید و جوان با نسل‌های گذشته به وجود بیاورند و کاری کنند که جوانان اطلاعی از وقایعی که آنها در گذشته در این کشور رقم زده‌اند، نداشته باشند. بنابراین موثرترین راه نفوذ برای تحریف تاریخ استفاده از قالب‌های هنری و نمایشی است.

رئیس موسسه آموزش عالی علمی‌کاربردی فرهنگ و هنر در پایان می‌گوید: این اتفاق عجیبی نیست که دنیای استکبار دست به تهیه فیلم‌هایی از این دست بزند. مهم این است که ما باید نسبت به این اقدامات هشیارانه عمل کنیم و نسل جوان را از پیشینه کشورهایی چون انگلیس آگاه کنیم و همه خوش رقصی‌های این چنینی را جزو نقشه‌های آنها بدانیم. مادامی‌که ما این اقدامات را خوش رقصی فرض نکنیم در دام اقدامات نوین انگلیسی‌های 2015 می‌افتیم.

سپتامبرهای شیراز

در حالی که کشور انگلیس تولید فیلمی‌ درباره زندگی محمدرضا شاه پهلوی را در دستور کار قرار داده است، آمریکایی‌ها هم در اقدامی‌مشابه فیلمی‌ضدایرانی را بزودی روانه اکران سینماها می‌کنند. این فیلم که سپتامبرهای شیراز نام دارد درباره وقایع سال‌های آغاز انقلاب است که به شکلی وارونه و کینه توزانه روایت می‌شود و بازیگران‌هالیوودی چون آدرین برادی، سلما‌هایک و شهره آغداشلو در آن بازی می‌کنند. کارگردان فیلم هم وین بلر است. پیشتر نیز آمریکا فیلمی‌ضدایرانی چون گلاب را ساخته و اکران کرده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها