استان بوشهر افزون بر دارا بودن صنایع نفت،گاز و انرژی هسته‌ای که نقش اساسی در اقتصاد این استان دارد از ظرفیت‌های گردشگری متعددی نیز برخوردار است که در صورت برنامه‌ریزی و توجه مسئولان می‌تواند در ایجاد اشتغال پایدار و رونق بیشتر این استان سهم بسزایی داشته باشد.
کد خبر: ۸۳۴۵۵۵
جاذبه‌های گردشگری بوشهر در انزوا

به گفته یکی از کارشناسان حوزه گردشگری، استان بوشهر با وجود این‌که از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های تاریخی و دیدنی بسیاری همچون بندر باستانی سیراف، جاذبه‌های طبیعی و بکر گنبد نمکی جاشک، جزایر نخیلو، ام الکرم و ... برخوردار است ولی تاکنون چندان در جذب گردشگر موفق نبوده است.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: هرچند برای توسعه گردشگری استان اقداماتی چون ساخت دهکده گردشگری اخیرا آغاز شده است اما باید پذیرفت که این اقدامات چندان پاسخگوی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل گردشگری استان نیست. لذا لازم است با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان این حوزه و با جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی از این موقعیت نهایت استفاده را ببریم.

حسن محدث‌زاده با بیان این که اکنون استان‌های فارس و گیلان در گردشگری سلامت و توریسم طبیعی در حال برنامه‌ریزی و بهره‌وری هستند یا مشهد و قم بر گردشگری مذهبی متکی هستند، بوشهر هم می‌تواند توسعه و رشد خود را بر گردشگری تاریخی و طبیعی و صنعتی استوار سازد، می‌گوید: استانداری، منطقه ویژه اقتصادی پارس و اداره کل میراث و گردشگری استان سه ضلع مثلثی است که همکاری تنگاتنگ آنها با یکدیگر می‌تواند چرخ توسعه صنعت گردشگری در استان را به حرکت درآورد.

وی معتقد است: منطقه ویژه اقتصادی پارس می‌تواند با تمرکز بر جاذبه‌های طبیعی موجود در محدوده خود همانند جنگل‌های حرا، نایبند، کهن بندر سیراف و گنبد نمکی جاشک زمینه‌های جذب گردشگر را در تمامی فصول سال حتی ماه‌های گرم فراهم سازد. شاید برخی به دلیل مشکلات موجود و فراهم نبودن زیرساخت‌ها مقایسه این استان با دبی یا کیش را قیاس مع‌الفارق بدانند اما با غیرقابل کتمان دانستن مشکلات و محدودیت‌های موجود، می‌توان با برگزاری تورها و سفرهای یک روزه، مشکلات را به مرور زمان مرتفع کرد حتی می‌توان در بدو امر با ایجاد کمپ‌های موقت چادری در جزایر زیبایی همچون نخیلو یا فاریاب دشتستان، لحظاتی به‌یادماندنی و متفاوت را برای گردشگران رقم زد. همانند تورهای کویرنوردی، به‌رغم این‌که مهمانسرا یا امکانات خاصی در دل کویر وجود ندارد، ولی علاقه‌مندان پرو پا قرصی دارد.

وجود سواحل بکر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر نیز با اشاره به این که استان بوشهر با بیش از 937 کیلومتر مرز مشترک دریایی با خلیج‌فارس، عنوان طولانی‌ترین ساحل در استان‌های جنوبی کشور را به خود اختصاص داده، می‌گوید: خوشبختانه استانداری بوشهر تاکنون در جهت توسعه متوازن و ساماندهی سواحل استان گام‌های موثری برداشته است.

به گفته حقیقی ، یکی از ظرفیت‌های استان بوشهر سواحل زیبا و بکر آن است که در صورت توجه به ایجاد زیرساخت‌‌ها در آن می‌تواند نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری دریایی داشته باشد که در همین راستا و برای ساماندهی، هماهنگی و نظارت بر سواحل،یک ستاد و 9 کمیته تخصصی ذیل ستاد تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز ساخت دهکده گردشگری ساحلی در مرکز استان تصریح می‌کند: دهکده گردشگری بوشهر از چشم‌انداز زیبا و ظرفیت بالای گردشگری برخوردار است که فاز نخست آن با 14هکتار در حال راه‌اندازی است و با برنامه‌ریزی‌‌های انجام شده مساحت دهکده گردشگری بوشهر به 185 هکتار افزایش می‌یابد.

استفاده از شناورهای ویژه گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام برای توسعه گردشگری دریایی، استفاده از زیرساخت‌های موجود در بخش سواحل و بنادر استان را به عنوان نخستین اولویت در این بخش ذکر کرد و با اعلام این که در حال رایزنی با ارگان‌های محلی که زیرساخت مناسب از قبیل حوضچه شناوری را در اختیار دارند هستیم، می‌گوید: قرار است اداره کل بنادر و دریانوردی استان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی علاقه‌مند به ورود در بخش گردشگری دریایی حمایت کند تا بتوانیم گردشگران را به وسیله شناورهای ویژه گردشگری در آب‌های خلیج‌فارس جابه‌جا کنیم.

محمدابراهیم فروزانی می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین امکانات اولیه برای راه‌اندازی تورهای دریایی، وجود شناورهای مسافری و تفریحی استاندارد است که هم‌اکنون گردشگرانی که قصد دارند در آب‌های بوشهر گشتی داشته باشند از قایق‌های صیادی یا باری استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر این که یکی دیگر از راه‌های توسعه گردشگری دریایی استفاده از دفاتر خدمات مسافرتی است، بیان می‌کند: در صورتی که دفاتر خدمات مسافرتی ـ تفریحی استان بتوانند در قالب برنامه‌ای منسجم نسبت به برگزاری تورهای دریایی در آب‌های بوشهر در طول سال اقدام کنند بدون شک گردشگری دریایی رونق چشمگیری خواهد یافت.

باز گشایی پارک‌های ملی روی گردشگران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با بیان این که در طول سواحل استان بوشهر جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردی وجود دارد که در صورت توجه می‌تواند زمینه توسعه گردشگری را فراهم کند به وجود پارک‌های ملی دریایی در بوشهر اشاره و می‌گوید: البته بخش زیادی از این پارک تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد و ورود گردشگران به آنجا ممنوع است، اما می‌توان با همکاری مشترک دو سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حفاظت محیط‌زیست نسبت به برگزاری تورهای گردشگری در نقاط مختلف پارک‌های دریایی بوشهر اقدام کرد.

علیرضا برازجانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها