ملکه الیزابت دوم، ملکه انگلیس، امروز چهارشنبه به عنوان فردی که طولانی ترین دوره حضور را در کاخ باکینگهام برعهده داشته معرفی می شود.
کد خبر: ۸۳۳۹۱۲
ساکن باکینگهام امروز رکورددار می شود

به گزارش گروه بین الملل جام جم آنلاین، الیزابت دوم فردی است که انگلیس را از میان خرابی های بجا مانده از جنگ جهانی دوم هدایت کرده و شاهد حضور 12 نخست وزیر در زمان صدرات خود بوده است.

وی که هم اکنون 89 سال دارد در سال 1952 میلادی به عنوان ملکه انگلیس معرفی شده و تا این لحظه بیش از 63 سال و هفت ماه و دو روز و 16 ساعت این سمت را در اختیار داشته است. پیش از وی ملکه ویکتوریا بیشترین میزان حضور را در سمت ملکه انگلیس داشته است.

وی پس از مرگ پدرش شاه جرج ششم در ۶ فوریه ۱۹۵۲ (۱۶ بهمن ۱۳۳۰)، الیزابت دوم به مقام ریاست دولت در پادشاهی متحده؛ کانادا، استرالیا، نیوزلند، سیلان، پاکستان، و آفریقای جنوبی رسید. امروز بیش از ۱۲۸ میلیون نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که او صدر حکومت آنان است. او در ضمن مقام‌های صدر مشترک المنافع، فرماندار عالی کلیسای انگلستان، لرد مان و دوک لانکستر را نیز به عهده دارد. الیزابت دوم در بین حاکمان فعلی، پس از بهومیبول آدولیادج پادشاه تایلند طولانی‌ترین دورهٔ صدارت حکومت در جهان را به عهده دارد. ملکه الیزابت دوم، تاکنون در بریتانیا شاهد فعالیت یازده نخست‌وزیر بوده است و دیوید کامرون، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، دوازدهمین نخست‌وزیری است که در زمان سلطنت او دولت تشکیل شده است.

ثروت

در مورد میزان ثروت شخصی الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، سال‌ها حدس و گمان زده شده‌است. در سال ۲۰۱۱ میلادی، ملکهٔ بریتانیا با ۳۰۰ میلیون پوند دارایی اثبات‌شده، در رده ۲۵۷ «فهرست ثروتمندترین‌های بریتانیا» قرار گرفت. مجله اقتصادی فوربز، در سال ۲۰۱۰ میلادی، میزان ثروت شخصی الیزابت دوم را در حدود ۴۵۰ میلیون دلار آمریکا تخمین زده بود. در سال ۱۹۹۳ میلادی، دفتر مخصوص ملکهٔ بریتانیا، در واکنش به اخبار و شایعاتی مبنی بر میزان دارایی‌های شخصی ملکه به میزان ۱۰۰ میلیون پوند استرلینگ، آن را «به شدت اغراق‌آمیز» توصیف کرد.

گفته می‌شود که الیزابت دوم به اقامت در کاخ باکینگهام که اقامت‌گاه رسمی خانواده سلطنتی در شهر لندن است، چنان رغبتی ندارد و اقامت در دژ ویندسور را به مراتب ترجیح می‌دهد. کاخ ساندرینگهام و دژ بالمورال اقامت‌گاه‌های خصوصی و از اموال خانوادگی ملکه بریتانیا هستند. ملکه الیزابت دوم، مالک شخصی این دو کاخ است.

اختیارات

ملکه انگلیس رئیس کشور، در راس ارتش و رئیس کلیسای انگلیس نیز به شمار می رود. می توان گفت وی نقش توازن قوا را بر عهده دارد. برای نمونه، در بیشتر کشورها هم رئیس کشور وجود دارد و هم دولتی که دارای اختیارات ویژه است. در بریتانیا مقام نخست وزیری به نوعی ریاست مجلس عوام را در اختیار دارد. این کشور دارای دو مجلس است: مجلس عوام که کنترل آن در دست نخست وزیر است و دیگری مجلس اعیان یا همان مجلس لردها که در اختیار ملکه قرار می‌گیرد.

از نگاهی دیگر و در توضیحی بیشتر از نقش ملکه می‌توان گفت:«نخست وزیر انگلیس به یک دیکتاتور تبدیل نمی‌شود، زیرا کنترل ارتش در دست ملکه است و او می تواند حتی پارلمان را نیز منحل کند. به این دلیل نقش این مقام به مراتب بالاتر از نخست وزیر است».

در نهایت با این اوصاف باید اینگونه نتیجه گرفت که ملکه در کشتار انسان ها در سراسر جهان توسط نظامیان انگلیسی فردی منفعل نبوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها