رئیس رسانه ملی گفت: باید انواع مستند در تلویزیون احیا شود و مستندسازان شبکه مستند را خانه خود بدانند.
کد خبر: ۸۳۳۴۲۴
مستندسازان شبکه مستند را خانه خود بدانند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد سرافراز در مراسم رونمایی از گنجینه مستند ایران که بعدازظهر امروز به همت شبکه مستند در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد گفت: در ابتدا تشکر می کنم از برنامه سازان که این مراسم را به شکلی متفاوت ارائه دادند، شکل متفاوت این مراسم حاصل ابتکار بود و صرفه جویی در وقت را به دنبال داشت، البته شکل آن من را به یاد فضای مجازی انداخت.

وی افزود: در حال حاضر فضای مجازی رقابت شدیدی با رسانه های دیگر دارد زیرا زمان، مکان و مرزها را در می نوردد و به راحتی انسان در فضای مجازی می تواند از کشوری به کشور دیگر برود و قوانین دنیای فعلی در آنجا حاکم نیست البته باید حواسمان باشد که همواره هویت خود را حفظ کنیم چون اگر در فضای مجازی هضم شویم حذف می شویم.

رئیس رسانه ملی گفت: در مورد مستند باید چند نکته را بگویم اول اینکه انواع مختلف مستند باید در رسانه ملی احیا شود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم در سازمان صدا و سیما شبکه مستند را از حالت تعمیمی به تولیدی سوق دهیم.

سرافراز افزود: به نظر من مستند کشف حقیقت از راه واقعیت است و در مستند غرق در واقعیت ها می شویم و از آن طریق به حقیقت پی می بریم، بعضی وقت ها اشتباه صورت می گیرد و مستند را با برنامه های ترکیبی اشتباه می گیرند و در مستند از کارشناس و مسائل نامربوط دیگر استفاده می کنند، همچنین مستند تفاوت هایی هم با فیلم و سریال دارد اما تشابه این دو در شیوه روایت، آغاز و پایان داشتن و ارتباط بین صحنه هاست.

وی تاکید کرد: باید در مستند سازی در طبیعت، انسان ها و هر چیز دیگری عمیق شویم، برای متفاوت شدن این بحث یک مثالی را که این روزها در رسانه ها دیده می شود می آورم؛ اگر این روزها رسانه های مختلف را بررسی کنید خواهید دید که مسئله آوارگان جنگ به عنوان موضوع اصلی مطرح است اما یک مستند ساز وقتی می خواهد در این مسئله عمیق شود باید سؤال کند که چرا پس از جنگی که چهار سال از آن گذشته این اتفاق می افتد؟ چرا تا حالا جمعیت های زیادی آواره شده اند اما به آنها توجه نشده، عامل اصلی این آوارگی کیست و گروهی مثل داعش از کجا آمده اند؟ آدم هایی که در اروپا هستند وقتی راه ترکیه بسته شد از طریق آب های مختلف خود را به اروپا رساندند و هزاران نفر تلف شدند اما چرا یک بچه سوژه رسانه ها می شود؟ اینها بخش هایی از حقیقت هستند و وظیفه مستند ساز تحقیق و رسیدن به حقیقت است.

رئیس رسانه ملی گفت: باید برای احیای مستند از تجارب پیشکسوتان استفاده کنیم تا راه برای نسل جوان باز شود، باید از مستند اولی ها، دانشجویان و مستندسازان جوان حمایت کنیم زیرا اینها گنجینه های آینده مستند هستند البته بخشی از کار شبکه مستند، طرح موضوع مستند ایران و قرار است در این مستند، سنت ها، آداب و رسوم، جاذبه ها و دیگر مسائل ایران مطرح شود و ما از افرادی که برای ساخت این مستند با ما همکاری کنند حمایت می کنیم.

وی افزود: وظیفه شبکه مستند حمایت از کسانی است که این حوزه را حمایت کنند تا تولید مستندهای فاخر بیشتر شود.

سرافراز گفت: از نسل جوانی که وارد این عرصه شده اند تشکر می کنم، لازم می دانم از شهدای خبرنگار رسانه ملی و مجروحان این عرصه چه آنهایی که در جنگ ایران و عراق بودند و چه آنهایی که برای ثبت واقعیت در کشورهای مختلف شهید و یا جانباز شدند تشکر کنم.

رونمایی از گنجینه مستند ایران

در مراسم رونمایی از گنجینه مستند ایران ضمن مطرح شدن حمایت از مستندسازان جوان گفته شد که مستندسازان امروز گنجینه های فردا هستند.

مراسم رونمایی از گنجینه مستند به همت شبکه مستند بعدازظهر امروز در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما با حضور محمد سرافراز رئیس رسانه ملی، علی اصغر پورمحمدی معاون سیما، رضا پورحسین قائم مقام معاون سیما، محمد احسانی مدیر شبکه یک و جمعی از مستندسازان برگزار شد.

این مراسم به شیوه متفاوت و مستند برگزار شد و ناصر طهماسب مجری برنامه در قالب یک برنامه مستند گفت که قرار است امشب در بصورت مستند برنامه را برگزار کنیم.

علی اصغر پورمحمدی در بخشی از این مستند گفت: من قبل از انقلاب مستندساز بودم و با دوربین سوپر 8 فیلمبرداری می کردم علاقه زیادی هم به این عرصه داشتم، فیلم کلکوره که راجع به زنی به همین نام بود و در حوالی شهر ما زندگی می کرد ساختم. در سال 52 مستندهای پیکان و یا ضامن آهو را دیدم و همین انگیزه ای شد که در دانشگاه در این زمینه تحصیل کنم.

وی افزود: یک مستند خوب بسیار تأثیرگذارتر از یک فیلم داستانی است و تاریخ نشان داده است کارگردانانی که کار خود را از مستند سازی شروع کرده موفق تر بوده اند.

پورمحمدی گفت: در یک فیلم اثرگذاری مهم است و مستند به خوبی می تواند این کار را انجام دهد. تاجیک مدیر شبکه مستند با آمدن به شبکه مستند کارهای خوبی را انجام می دهد و فعالیت های او تخصصی و زمان بر است، امیدوارم بتواند همین طور روند خود را پیش بگیرد.

وی گفت: نسل جوان باید همت داشته باشد و فعالیت کند.مستندسازها باید با شبکه مستند ارتباط بهتری بگیرند و این شبکه را خانه خود بدانند، درست است که ما پول نداریم اما بچه های خوبی هستیم.

تاجیک مدیر شبکه مستند هم گفت: یکی از دلایل مهمی که تصمیم گرفتیم این مراسم را برگزار کنیم دغدغه های رسانه ملی در ارتباط گیری بهتر با مستندسازان است. امیدوارم شبکه مستند جایگاه خوبی برای مستندسازان شود و بتوانیم هر سال این گنجینه ها را داشته باشیم.

وی افزود: لازم می دانم از همه افرادی که در این کار به من کمک کردند تشکر و یادی کنم از مرتضی ندایی، محمدرضا مقدسیان و خانم سارا صفاپور که خانم صفاپور در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان ما را تنها گذاشت.

تاجیک گفت: در آستانه هفته دفاع مقدس هم یادی می کنیم از شهدای مستند ساز که دفاع مقدس را به تصویر کشیدند.

وی افزود: نام بزرگان عرصه مستند کم نیست اما از همه فعالان این عرصه تقدیر می کنیم، تقدیر ما نیز به گونه ای است که برای پاسداشت زحمات بزرگان عرصه مستند به منزل آنها می رویم و از آنها تقدیر می کنم.

خسرو سینایی گفت: اعتقاد دارم که بینندگان سینما بیش از فیلمسازان اطلاع پیدا کرده اند، در شرایط کنونی بیننده باید اثر تو را باور کند و سینمای مستند یاد می دهد که چگونه این کار را انجام دهیم.

وی افزود: سینما به ادبیات دراماتیک و هنرهای تجسمی تکیه دارد و ابزاری مثل قلم است که بسته به ذهنیت فیلمساز می تواند هنرنمایی کند، من با سینما عالی زندگی کردم و با وجود تمام پستی ها و بلندی هایش می گویم 50 سالی که با فیلمسازی زندگی کردم از پرترین لحظات عمرم بود.

حسین ترابی هم گفت: دلیل معروف شدن مستند بنای آزادی حضور همه مردم در آن بود و این مستند به نوعی مردم را با سینما آشتی داد.

وی افزود: از مسئولان می خواهم که برای فیلمسازان جوان بستری را فراهم کنند که آثار گذشته را ببینند تا به سراغ سوژه های تکراری نروند.

محمدعلی فارسی نیز گفت: وقتی شبکه مستند راه افتاد خوشحال شدیم که یک شبکه برای ما اختصاص داده شده است و الآن بعد از 35 سال که از همکاری ام با صدا و سیما می گذرد یک مدیر جوان به دفتر من آمده و از من تشکر می کند، امیدوارم از مستندسازان جوان حمایت شود زیرا مستندهای امروز گنجینه فردا هستند.

محمدرضا اصلانی نیز گفت: اگر مشکلاتی که مستندسازان از نظر مالی و کاری دارند برطرف نشود مستند پیشرفت نمی کند، مشکل ما این است که در آثارمان جهت نداریم مثلاً در انگلیس جای پای شکسپیر در همه آثار سینمایی دیده می شود.

وی افزود: من از ابتدا به سینمای دراماتیک فکر می کردم و این سبک مستند را دوست دارم.

در مراسم رونمایی از گنجینه مستند از مستندهایی که بین دهه 40 تا 60 تولید شده رونمایی شد همچنین قرار بود از منوچهر طیاب تقدیر شود که به دلیل مداوا به خارج از کشور رفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها