خبر افتتاح قریب‌الوقوع فازهای 15 و 16 پارس جنوبی که چندی پیش وزیر نفت کشورمان اعلام کرد همچون نوری بود در چشم پتروشیمی‌ها.
کد خبر: ۸۳۲۶۷۳
بهار پتروشیمی‌ها در راه است

به گزارش روزنامه جام‌جم، وقتی زنگنه خبر افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را اعلام کرد، پس باید در انتظار بود تا اتان برداشت شده از این فازها، راهی پتروشیمی‌های کشور شود؛ زیرا براساس طرح اولیه قرار است سالانه بیش از یک میلیون تن اتانی که خوراک پتروشیمی‌هاست با بهره‌برداری کامل از این فازهای جدید به دست بیاید.

البته دوشنبه گذشته علی محمد بساق‌زاده، مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این‌ که پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی هم اکنون با 10درصد ظرفیت خود شروع به تولید اتان کرده‌اند، گفت: پیش‌بینی می‌شود با تولید حداکثری اتان در فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی تحویل اتان امسال نسبت به سال گذشته بیش از 4/1 میلیون تن افزایش پیدا کند.وی با اعلام این که سال گذشته در مجموع بیش از 8/2 میلیون تن اتان از محل پالایشگاه‌های پارس جنوبی به مجتمع‌های پتروشیمی تحویل شده است، افزود: اتان‌های تولید شده در فازهای 15 و 16 از حدود ده روز گذشته به میزان ده تا ۱۵ تن به مجتمع‌های پتروشیمی کاویان، مروارید و جم ارسال می‌شود.

اتان گازی است بی‌رنگ که همراه گاز طبیعی از مخازن بیرون کشیده می‌شود که بعد از پالایش، به پتروشیمی‌های گازی ارسال می‌شود تا از آن اتیلن به دست آید. اتیلن به صورت گسترده در صنعت پلاستیک استفاده می‌شود. ضمن این که اتیلن بعد از فرآیندهایی، پلی‌اتیلن تولید می‌کند که یک پلاستیک بسیار مهم است. علاوه بر آن اتیلن، کاربرد کشاورزی نیز دارد زیرا باعث رسیدن میوه‌ها، باز شدن شکوفه‌ها و گل‌ها و ریزش برگ‌ها در پاییز می‌شود.

همچنین برای جلوگیری از خراب شدن میوه‌هایی مانند سیب، گلابی و موز، در حمل و نقل یا انبار، آنها را کمی نارس می‌چینند و قبل از ورود به بازار، تحت تاثیر اتیلن قرار می‌دهند تا رسیده شود.

پتروشیمی‌های کشور که چند سالی به دلیل نبود خوراک کافی با حداقل ظرفیت خود به کار مشغول‌اند حالا براساس آمار اعلامی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تولید محصولات پتروشیمی در چهارماه نخست امسال رشد 4‌درصدی را شاهد بوده‌اند، طوری که تا پایان تیر ١٨ میلیون تن محصول تولید و روانه بازار شده است.

رشد صادرات محصولات پتروشیمی باعث شده که برای نخستین بار طی سال‌های اخیر تراز صادرات به واردات کمی افزونی پیدا کند، که نشان‌دهنده در راه بودن بهار پتروشیمی‌ها همزمان با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها