مستند «نغمه سرای کودکان» به کارگردانی هومن ظریف جمعه این هفته - 13 شهریور ماه - با موضوع زندگی عباس یمینی شریف از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.
کد خبر: ۸۳۱۵۴۵
مروری بر زندگی اولین سردبیر «کیهان بچه‌ها»

به گزارش ایسنا، مستند ٧٥ دقیقه‌ای «نغمه سرای کودکان» درباره زندگی عباس یمینی شریف اولین سردبیر مجله‌های «بازی کودکان» و «کیهان بچه ها»، موسس دبستانهای روش نو و از بنیانگذاران شورای کتاب کودک و برنده جوایز متعدد در ادبیات کودک است.

این مستند از دوران کودکی تا آشنایی‌ یمینی شریف با فرخی یزدی، شیفتگی او به آهنگ کلمات و سرودن شعر در دبستان و رشد علاقه‌اش به ادبیات کودک را دربرمی‌گیرد.

مصاحبه های او و گفتارهای همسر و فرزندانش نیز دریچه‌های جدیدی به زندگی پرماجرا و دوران پر تحول کودکی و نوجوانی این شاعر می گشاید.

همچنین در بخشی از فیلم به وقایعی که یمینی شریف را به ادبیات کودکان دلبسته و متعهد ساخت، پرداخته شده و نقش او در پیدایش اولین مجله‌های کودکان مثل «بازی کودکان»، «دانش‌آموز»، «مجله سازمان جوانان شیر و خورشید»، «کیهان بچه‌ها» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سفر او به آمریکا در سال ١٩۵٣ برای تحصیل در دانشگاه کلمبیا در رشته آموزش ابتدایی کودکان، اقدام به تاسیس مدارس ملی (دبستان‌های روش نو) در اوایل سال‌های ١٣٣٠ و تاسیس اولین باشگاه بچه‌ها و همکاری داود پیرنیا و همکاران هنرمند رادیو، سیما بینا، بیژن پیرنیا، آلیس و بلا و نیکل الوندی، فضل‌الله مهتدی (صبحی)، با برنامه های هنری این باشگاه، از لحظات دیگر مستند «نغمه سرای کودکان» است.

خاطرات تاسیس شورای کتاب کودک از زبان موسسان آن، تحولات ادبیات کودک در سالهای ١٣٤٠ و ١٣٥٠ نیز ادامه‌ فیلم را شامل می‌شود که زاویه‌های جدیدی را به وقایع تاریخی در ادبیات کودک می‌گشاید.

برای تهیه مستند «نغمه سرای کودکان»، گوشه‌هایی از کودکی عباس یمینی‌شریف بازسازی شده و از گفتگوها، خاطرات و اظهارنظرهای خدمتگزاران و کارشناسان ادبیات کودک و دوستان و آشنایان عباس یمینی شریف و آرشیو غنی خانواده او استفاده شده است.

ترانه‌های ساخته شده براساس اشعار او هم فضای شاد و جذابی را درسراسر فیلم ایجاد می‌کنند. توراندخت مقومی تهرانی، یحیی مافی، توران میرهادی، نوش آفرین انصاری، پرویز کلانتری، هوشنگ مرادی کرمانی، اسدالله شعبانی، مصطفی رحماندوست، محمد هادی محمدی،

بیژن پیرنیا، علی دهباشی، انوشیروان روحانی، نیما پتگر، فرشته یمینی شریف و بهمن یمینی شریف از جمله دست‌اندرکاران «نغمه سرای کودکان» هستند.

این مستند به کارگردانی هومن ظریف و تهیه کنندگی هومن یمینی شریف ساعت 14 روز جمعه 13 شهریور از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها