انتظارات کاربران اندروید از سرویس پخش آنلاین موسیقی اپل

سیب ماجراجو می‌نوازد

موفقیت سرویس‌های پخش موسیقی در سال‌های اخیر باعث شد اپل نیز تلاش کند از قافله عقب نماند و از 9 تیر سرویس پخش آنلاین خود را با نام Apple Music در اختیار کاربران قرار دهد.
کد خبر: ۸۲۹۵۶۲
سیب ماجراجو می‌نوازد

این شرکت برای جذب کاربران، اشتراک این سرویس را برای سه‌ماه اول رایگان اعلام کرده و می‌توانید در صورت رضایت از آن، پس از اتمام دوره آزمایشی با پرداخت حق اشتراک ماهانه به استفاده از آن ادامه دهید.

این سرویس اکنون به‌صورت اختصاصی برای کاربران دستگاه‌های اپل ارائه شده است، هرچند این شرکت تصمیم دارد تا پاییز امسال نسخه اندروید آن را نیز به کاربران این پلتفرم ارائه کند.

سرویس Apple Music مانند دیگر خدمات اپل با تبلیغات و سروصدای فراوان عرضه شد، اما در همین مدتی که از ورود آن به بازار گذشته، نتوانست رضایت کاربران را جلب کند.

مشکلات نرم‌افزاری فراوان، کاهش چشمگیر عمر باتری و نیاز به اتصال به سرویس iCloud برای استفاده آفلاین از آن باعث شده بسیاری از کاربران رضایت چندانی از استفاده از آن نداشته باشند.

هرچند عملکردهای هوشمند تعبیه شده در آن، از قبیل ارائه فهرست‌های پخش اختصاصی براساس سلایق کاربران توسط منتقدان مورد تقدیر قرار گرفت.

به‌هر حال، این سرویس در ابتدای راه خود است و هنوز برای رسیدن به تعالی راه درازی در پیش دارد؛ اما اگر قرار است اپل موزیک بتواند با رقبای بزرگی چون Spotify و Google Play Music رقابت کند و در واقع، کاربرانی را که اکنون از سرویس‌های دیگر استفاده می‌کنند

به سوی خود بکشاند، باید بتواند قابلیت‌هایی را در این سرویس تعبیه کند که الان در نسخه iOS آن دیده نمی‌شود.

در ادامه قابلیت‌هایی را که جای خالی آنها در اپل موزیک بشدت احساس می‌شود از نظر خواهیم گذراند.

یکپارچه‌سازی با Google Now

فرامین صوتی Google Now یکی از بهترین و برجسته‌ترین قابلیت‌های اندروید به شمار می‌رود. هرچند بسیاری از کاربران ایرانی از این قابلیت استفاده نمی‌کنند.

اما برای استفاده از این سرویس به دانش گسترده در زبان انگلیسی نیاز نیست و بیشتر فرامین مورد استفاده در آن از عبارات ساده تشکیل شده‌اند.

این قابلیت به‌صورتی بسیار مناسب با Play Music یکپارچه شده است و درست مانند Siri در iOS می‌توانید به آن فرمان بدهید تا یک آهنگ بخصوص یا کارهای یک هنرمند خاص را پخش کند یا بسادگی در میکروفن گوشی بگویید Play Music تا به‌صورت خودکار و براساس سلایق شما فهرستی از آهنگ‌ها برای پخش آماده شوند.

توسعه‌دهندگان ثانویه نیز قادر به یکپارچه‌سازی اپلیکیشن‌های خود با Google Now هستند و برای مثال می‌توانید با گفتن عبارت Ok, Google, Shazam this song با استفاده از اپلیکیشن Shazam اطلاعات آهنگی که در حال پخش است و شما آن را نمی‌شناسید به دست آورید.

بنابراین اپلیکیشن اپل موزیک باید حداقل امکان اجرا به‌وسیله فرامین صوتی Google Now را داشته باشد. یکپارچه‌سازی بیشتر این سرویس با Google Now می‌تواند برای موفقیت این سرویس در بین کاربران اندروید بسیار مفید باشد.

همخوانی با زبان طراحی جدید گوگل

در صورتی که اپل در نسخه مخصوص اندروید خود از فلسفه طراحی گوگل با نام Material Design استفاده کند، می‌تواند به موفقیت اپلیکیشن خود امید بیشتری داشته باشد.

این دستورالعمل طراحی از طرف گوگل برای ایجاد پیوستگی و یکدست شدن اپلیکیشن‌های اندروید ارائه شد، اما اکنون به یکی از پیش‌نیازهای طراحی اپلیکیشن‌های این پلتفرم تبدیل شده است؛ زیرا نرم‌افزارهایی که با این شیوه طراحی نمی‌شوند بسیار قدیمی و خارج‌ از رده به نظر می‌رسند.

بنابراین اپل باید برای جذب کاربران اندرویدی، استفاده از این زبان طراحی را مد نظر داشته باشد. البته طراحی مجدد رابط کاربری می‌تواند به‌طور کلی نیز به نفع اپل باشد.

زیرا رابط کاربری فعلی چندان جالب نیست و بسیار گنگ به نظر می‌رسد و این‌طور نیست که اپل بخواهد برای راضی کردن کاربران اندروید یک محصول فوق‌العاده را تغییر دهد.

اضافه کردن دکمه خرید Buy Now به رابط کاربری

پخش آنلاین موسیقی به معنی منسوخ شدن خرید آن نیست، برای مثال در سرویس
Play Music کاربران می‌توانند

در صورت تمایل، یک آهنگ را بخرند تا اگر خواستند از سرویس دیگری استفاده کنند، بتوانند موسیقی مورد علاقه خود را بشنوند. همین امر در مورد سرویس اپل موزیک نیز صدق می‌کند، زیرا هنوز برای بسیاری از افراد ایده داشتن یک آرشیو از موسیقی‌های مورد علاقه موضوعی جذاب است.

بنابراین به نظر می‌رسد اپل باید این قابلیت را در سرویس موسیقی خود قرار دهد، بویژه به این دلیل که کاربران اندروید به فروشگاه iTunes دسترسی ندارند تا بتوانند با اتصال به حساب کاربری خود در آن موسیقی مورد علاقه‌شان را روی دیگر دستگاه‌هایشان داشته باشند.

رابط کاربری بهتر

سرویس اپل موزیک عملکرد بسیاری دارد. بخش‌های بسیار از جمله آهنگ‌های جدید، فهرست‌های پخش، موارد پیشنهادی، ایستگاه‌های رادیویی، ارتباط با شبکه‌های اجتماعی و موسیقی‌های ذخیره‌شده روی دستگاه باعث شلوغ‌شدن بیش از حد فضای رابط کاربری شده ‌است.

بنابراین اگر اپل از زبان طراحی Material Design نیز استفاده نکند، به نظر می‌رسد بد نباشد رابط کاربری اپلیکیشن خود را قبل از عرضه به کاربران اندروید کمی خلوت‌تر کند.

مثلا بد نیست مقداری از عملکردهای قرار داده‌ شده در صفحه اصلی کاسته شود، زیرا بهتر است به جای قرار دادن عملکردهای فراوان و سردرگم کردن کاربران، به آنها رابط کاربری یکدست، قابل استفاده و راحت ارائه شود که باعث فراری دادن کاربران و بازگشت به سرویس‌هایی مثل Google Play Music که رابط کاربری تمیز و قابل استفاده‌تری دارند، نشود.

ورود به سیستم را راحت‌تر کنید

بهتر است اپل یک مکانیزم جامع و یکپارچه برای ورود به حساب کاربری اپل موزیک ایجاد کند.

بسیاری از سرویس‌های پخش آنلاین دیگر این کار را کرده‌اند، تا کاربر مجبور نباشد برای دسترسی به موسیقی مورد علاقه خود هفت‌خوان رستم را طی کند.

امیدواریم اپل کاربران را مجبور نکند تا مثلا با انجام عملی در iTunes گوشی یا تبلت خود را به اپل موزیک متصل کنند. البته اپل برای استفاده از این سرویس به Apple ID نیاز خواهد داشت، اما چرا نباید بتوان آن را با یک حساب کاربری گوگل مرتبط کرد؟

به‌طور کلی هدف نهایی اپل باید ارائه یک سرویس مستقل، با کیفیت و کاربردی باشد که کاربران پلتفرم‌های دیگر را به صرف هزینه متقاعد کند.

گوگل معمولا این کار را انجام می‌دهد و این شرکت توانسته خدماتی ارائه کند که در تمام پلتفرم‌ها و دستگاه‌‌ها بخوبی کار می‌کند.

اما در صورتی که اپل هم موفق به انجام این کار شود، جدا از احتمال موفقیت بیشتر برای سرویس خود، دیگر رقبا را نیز وادار به خلاقیت و تلاش برای حفظ کاربران خواهد کرد.

آهنگ زندگی

در روزگاری نه‌چندان دور برای شنیدن موسیقی، این زبان بین‌المللی و دستاورد بزرگ فرهنگی بشر، به سیستم‌های حجیم و سنگین پخش نیاز بود.

اما امروزه به لطف پیشرفت فناوری دیجیتال و امکان دسترسی همیشگی به مجموعه بزرگی از آهنگ‌ها و ترانه‌ها دیگر تقریبا تمام مردم به شنیدن موسیقی به‌عنوان موزیک متن زندگی خود عادت کرده‌اند. ما روز خود را اغلب با موسیقی شروع می‌کنیم.

در ماشین یا هنگام پیاده‌روی با استفاده از انواع دستگاه‌‌‌های دیجیتال به موسیقی گوش می‌دهیم و بسیاری از افراد قبل از خواب با گوش دادن به چند آهنگ ملایم خود را برای استراحت شبانه آماده می‌کنند.

این علاقه مردم به موسیقی باعث شده شرکت‌های بزرگ فناوری نیز در پی ارائه سرویس‌های جدید و بهره گرفتن از این بازار دائمی و پرطرفدار برای دستیابی به درآمد بیشتر باشند.

ارائه پخش‌کننده‌های دیجیتال بیشتر از ده سال پیش و با به وجود آمدن فروشگاه‌های دیجیتال موسیقی که هر دو اولین بار از سوی شرکت اپل و با نظر مدیر خلاق آن یعنی استیو جابز صورت گرفت، چرخه تولید، ارائه و مصرف موسیقی را به‌طور کلی متحول کرد و دورانی جدید را در این صنعت رقم زد.

با این روش نوین، کاربران امکان یافتند مجموعه بزرگی از قطعات موسیقایی مورد علاقه خود را همواره در اختیار داشته باشند.

در ضمن شرکت‌های توزیع‌کننده نیز از امکان فروش گسترده‌تر و جزئی محصولات خود بهره‌مند شده و حجم سرمایه در گردش این صنعت چند برابر شد.

اما به نظر می‌رسد موج جهشی گسترش فناوری باعث ایجاد انقلابی جدید در صنعت موسیقی شده است.

با بالا رفتن سرعت اتصال کاربران به اینترنت و ایجاد زیرساخت‌های لازم فناوری، امروزه سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی در حال ایجاد تحولی نوین در این صنعت هستند.

دیگر حتی لازم نیست تمام آهنگ‌های مورد علاقه خود را خریده و همیشه همراه داشته باشید، زیرا می‌توانید در صورت داشتن اتصال به اینترنت و با عضویت در سرویس‌های پخش آنلاین مانند Spotify به مجموعه عظیمی از آهنگ‌ها دسترسی داشته باشید.

بدون آن‌که لازم باشد قسمتی از فضای ذخیره‌سازی دستگاه خود را به آن اختصاص دهید.

آرش جهانگیری - کلیک (ضمیمه یکشنبه - روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها