چند روزی است که خبری مهم دنیای فناوری را تکان داده؛ خبر عبارت است از تغییری اساسی در ساختار سازمانی یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های دنیا یعنی گوگل.
کد خبر: ۸۲۹۴۸۲
الفبای زندگی نوین غول اینترنتی دنیا

خبر از این قرار است که گوگل نام‌آشنا به‌عنوان متولی پروژه‌های گوناگونی مانند اندروید جای خود را به شرکتی تازه‌تاسیس به نام آلفابت داده و خود زیرمجموعه‌ای از این شرکت نوپا شده است.

گوگل که کار خود را به‌عنوان یک موتور جستجو شروع کرد، اکنون بخش‌های مختلف تحقیقاتی و تجاری بسیاری را به خود افزوده و به یک ابرشرکت تبدیل شده است.

طوری که بخش‌های تحقیقاتی آینده‌نگرانه‌ای ازجمله خودروهای بدون‌راننده، فناوری‌های افزایش طول عمر و تولید اعضای مصنوعی هوشمند را نیز در دستور کار خود دارد.

حال به نظر می‌رسد این همه فعالیت‌های گوناگون برای یک شرکت زیاد باشد.

این چیزی است که موسسان گوگل یعنی لری پیج و سرگئی برین در وبلاگ خود اعلام کرده‌اند و این تغییر ساختار را در جهت افزایش پویایی و تمرکز بیشتر روی فعالیت‌های تخصصی و توسعه برندهای متفاوت تحت رهبری مدیران اجرایی زبده برای هر بخش اعلام کرده‌اند.

تولد پدری کوچک‌تر از فرزند

قرار است گوگل از این به بعد بیشتر روی مسائل اینترنتی تجارت شرکت تمرکز داشته باشد و به گفته مدیران آن برای مدیریت اطلاعات در سطح جهانی و در دسترس قرار دادن آن برای عموم به‌صورت مفید تلاش کند.

دیگر بخش‌ها نیز در این ساختار جدید به دنبال کسب سود به روش مستقل خود خواهند بود، هرچند به نظر بسیاری از کارشناسان این تغییر ساختار بیشتر یک حربه اقتصادی به نظر می‌رسد و می‌تواند به این شرکت در مقابله با بسیاری از مشکلات از جمله درگیری اخیر با اتحادیه اروپا در مورد روش‌های غیررقابتی، کمک کند.

آغاز عصر ساندار پیچای

مدیرعامل سابق بخش اندروید، جستجو و اپلیکیشن‌ها، ساندار پیچای، مدیرعامل شرکت جدید گوگل خواهد بود.

این شرکت بزرگ‌ترین عضو از خانواده Alphabet به حساب می‌آید و قرار است سهام عمومی این شرکت از این به بعد با نام جدید معامله شود، هرچند گوگل یک شرکت یکپارچه باقی خواهد ماند.

مدیرعامل جدید که از سال 2004 در گوگل به فعالیت مشغول است، در طول دهه گذشته مسئول توسعه برخی محصولات معروف این شرکت نیز بوده است.

او مدیر توسعه مرورگر کروم در مراحل اولیه توسعه بود که سال 2008 عرضه و به محبوب‌ترین مرورگر اینترنتی دنیا تبدیل شد.

به عبارتی، موفقیت پروژه کروم باعث شروع روند سریع صعود پیچای در نردبان مدیریتی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا شد.

این فرد مدیر بخش‌های Gmail و اندروید بوده است که هر دو جزو موفق‌ترین محصولات گوگل به‌شمار می‌روند. سال قبل پیچای مسئولیت بخش عمده‌ای از محصولات این شرکت را به‌عهده گرفت که از جمله می‌توان به مدیریت بخش موتور جستجو اشاره کرد

که او را پس از پیج در مقام دوم برای هدایت گوگل قرار می‌داد. ساندار پیچای در گوگل شخصیت بسیار محبوبی است و تقریبا همه او را دوست دارند، تطابق دیدگاه‌های او با لری پیج زیاد است و بخوبی می‌تواند ایده‌‌‌های مدیریتی را به تصمیمات عملی تبدیل کند.

الفبای جدید در بورس

بنا بر گفته‌های مدیران گوگل، آلفابت مجموعه‌ای از شرکت‌هاست که دیگر تجارت‌های گوگل ازجمله
Calico ،Google Capital و Google Ventures را در برخواهد گرفت.

این شرکت به منظور ساده‌تر کردن مدیریت بخش‌های مختلف و متفاوت ایجاد شده است؛ شرکت‌هایی مستقل و توانمند که قادر خواهند بود خود را برای سوددهی مدیریت کرده و گزارش مالی خود را نیز به‌صورت مستقل ارائه کنند.

این ساختار به مدیران اجازه می‌دهد بهتر روی برنامه‌های بلندپروازانه‌ای مثل توسعه لنز‌های چشمی حساس به گلوکز و گوگل Glass تمرکز کنند و به قول لری پیج به اهداف بلندپروازنه‌تری دست‌یابند.

البته اعلام شده قرار نیست Alphabet یک برند تجاری معروف با محصولات مرتبط با مشتریان باشد و تنها ساختاری اقتصادی برای مدیریت بهتر بر کل مجموعه است.

اما این حرکت می‌تواند جنبه‌های اقتصادی قوی‌تری نیز داشته باشد؛ زیرا برای مثال با تغییر نام شرکت مادر، حتی اگر کماکان بخش بیشتر سهم آن متعلق به گوگل باشد، کمی از وجهه تمامیت‌خواه آن خواهد کاست و می‌تواند از برخی جهات در این دعوای حقوقی به نفع این شرکت تمام شود.

این حرکت هوشمندانه از همین الان نیز تاثیر مثبت خود را نشان داده است و به محض اعلام خبر تجدید سازمان گوگل، ارزش سهام آن با 5 درصد افزایش به 667 دلار در هر سهم رسید و ارزش کلی این شرکت را به رقم قابل ملاحظه 697 میلیارد دلار رساند.

به ‌این‌ ترتیب گوگل فاصله خود با اصلی‌ترین رقیبش یعنی اپل برای کسب عنوان باارزش‌ترین شرکت تجاری دنیا کمتر کرد.

برای کاربرانی که از سرویس‌های گوگل استفاده می‌کنند نیز تغییر قابل لمسی وجود نخواهد داشت و کماکان قادر خواهند بود مثل قبل از تمام خدمات گوگل بهره ببرند.

شاید تاثیرات طولانی‌مدت این تغییر را بتوان با عرضه محصولات فناورانه‌تر این مجموعه در آینده مشاهده کرد.

آرش جهانگیری - کلیک (ضمیمه یکشنبه - روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها