با حضور شاعران و نویسندگان در نگارخانه سوره مهر حوزه هنری استان بوشهر برپا شد؛

گشایش نمایشگاه عکس « خون خدا »

جام جم ورزشی: نمایشگاه عکس جهان پهلوان غلامرضا تختی به مناسبت زادروز وی ( 5 شهریورماه) در تهران برگزار می شود.
کد خبر: ۸۲۹۱۸۲
نمایشگاه عکس جهان پهلوان تختی برگزار می شود

به گزارش جام جم ورزشی و به نقل از فدراسیون کشتی، این نمایشگاه روزهای 5 تا 18 شهریور امسال از ساعت 16 تا 20 در نگارخانه شیث واقع در چهارراه ولیعصر، ضلع جنوبی پارک دانشجو، کوچه شیرزاد شرقی پلاک 10 برگزار خواهد شد.
غلامرضا تختی در روز ۵ شهریور ۱۳۰۹ در خانواده ای متوسط در محلهٔ خانی آباد در تهران به دنیا آمد.
راجع به منش های اخلاقی، سیرت نیکو و روح بلند جهان پهلوان تختی، پس از مرگ وی صحبت های زیادی شده و مطالب فراوانی نوشته شده است اما در خصوص اینکه او در کنار مرام و مسلک پهلوانی و کرامات انسانی خود، یک قهرمان بزرگ ملی و میهنی در عرصه ورزش و از نوادر و نوابغ کشتی جهان بوده است، شاید کمتر صحبت به میان آمده است.
تختی از این حیث از جمله نوابع و نوادر کشتی جهان بود که در سه وزن مختلف به مدال های جهانی و المپیک رسید.
تختی از لحاظ تعداد مدال جهانی و المپیک (9 مدال طلا و نقره) و استمرار مدال آوری (11 سال در مدت 16 سال عضویت خود در تیم ملی کشتی آزاد ایران) در تاریخ ورزش ایران رکورددار است. او در چهار دوره بازی های المپیک 1952 هلسینکی، 1956 ملبورن، 1960 رم و 1964 توکیو شرکت کرد و از این نظر جزو نوادر ورزش جهان است چرا که تعداد ورزشکاران دنیا در همه رشته ها از ابتدای بازی های المپیک تا به امروز توانسته اند در چهار دوره پی در پی بازی های المپیک شرکت کنند، از انگشتان دو دست تجاوز نمی کند.
آقا تختی از سه دوره حضور خود در بازی های المپیک، صاحب یک مدال طلا و دو نقره (1956 ملبورن مدال طلا و 1952 هلسینکی و 1960 رم مدال نقره) شد و در المپیک 1964 توکیو با وجود شرایط بسیار نامساعد روحی و بدنی که برایش ایجاد کرده بودند، به مقام چهارم رسید.
تختی در المپیک توکیو، سه کشتی نخست خود را با پیروزی پشت سر گذاشت و کاوانای ‍ژاپنی حریف سوم خود را به راحتی ضربه فنی کرد.
حق جهان پهلوان تختی در بازی های المپیک 1960 رم نیز مدال طلا بود و در حالیکه در کشتی فینال از «عصمت آتلی» کشتی گیر سرشناس ترکیه جلو بود، کشتی گیر ترکیه ناجوانمردانه با سر به صورت او کوبید و با خونین کردن صورت آقا تختی، مدال طلا را از وی ربود.
خود عصمت آتلی و سایر کشتی گیران ترکیه بعدها به این موضوع اذعان داشته و تختی را قهرمان و برنده واقعی مدال طلای المپیک 1960 رم می دانستند.
جهان پهلوان تختی در دوران کشتی گیری و قهرمانی خود از جوانی تا آغاز میانسالی، با بزرگان کشتی جهان از اتحاد جماهیر شوروی سابق که روسی - داغستانی - آذربایجانی - گرجی - بلاروسی و اوکراینی بودند و قهرمانان ترکیه، بلغارستان، ژاپن، آمریکا، کانادا، مجارستان، لهستان، آلمان غربی سابق، مغولستان، سوئد، فرانسه و ... مبارزه کرد.
آقا تختی در 16 سال حضور خود در عرصه های کشتی جهان و المپیک، مبارزات بسیاری با کشتی گیران شوروی سابق داشت و در اکثر کشتی های خود با روس ها به پیروزی رسید. در واقع اوج مبارزات و هنر کشتی گیری آقا تختی و گل کشتی های او، مبارزه با کشتی گیران سرسخت و قدرتمند سنگین وزن روس و یا شوروی سابق بود که از جمله آنها می توان به کشتی گیرانی چون «دیوید جیماگوریدزه، بوریس کولایف، آندره گورویچ، آناتولی آلبول، پرویز داداش اف و الکساندر مدوید اشاره کرد.

کلکسیون افتخارات جهان پهلوان تختی:
............................................................
** سال ‎ :1951مسابقه های جهانی هلسینکی فنلاند، مدال نقره.
** سال ‎ :1952بازی های المپیک هلسینکی فنلاند، مدال نقره.
** سال ‎ :1955جشنواره جهانی ورشو لهستان، مدال نقره.
** سال ‎ :1956بازی های المپیک ملبورن استرالیا، مدال طلا.
** سال ‎ :1958مسابقه های جهانی صوفیه بلغارستان، مدال نقره.
** سال ‎ :1958بازی های آسیایی توکیو ژاپن، مدال طلا.
** سال ‎ :1959مسابقه های جهانی تهران - ایران، مدال طلا.
** سال ‎ :1960بازی های المپیک رم ایتالیا، مدال نقره.
** سال ‎ :1961مسابقه های جهانی یوکوهاما ژاپن، مدال طلا.
** سال ‎ :1962مسابقه های جهانی تولیدو آمریکا، مدال نقره.
** بازی های المپیک ‎ 1964توکیو ژاپن/مقام چهارم/.
** مسابقه های جهانی ‎ 1966تولیدو آمریکا/حذف شد/.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها