احتمال مذاکرات ایران و اعراب در نیویورک

وعده بزرگ انگلیسی ها در تهران

دور جدید مذاکرات ایران با شرکت شل در حالی در تهران آغاز شده که پرداخت بدهی ۲.۳ میلیارد دلاری این غول نفتی انگلیسی ها به ایران دستکم تا چند ماه آینده در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۲۸۸۹۸
وعده بزرگ انگلیسی ها در تهران

به گزارش مهر، پس از توافق هسته ای وین، شرکت شل جز اولین شرکت های بزرگ نفتی جهان بود که برای بازگشت به صنعت نفت و گاز ایران اعلام آمادگی کرده باشد و حتی پیتر وسر مدیر ارشد اجرایی شرکت شل گفته بود: در صورت آمادگی ایران، فرصت سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز این کشور را بررسی خواهد کرد.

در این بین همزمان با سفر فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس به بهانه بازگشایی سفارت این کشور غربی در تهران، دور جدید مذاکرات نفتی ایران با شرکت شل هم در ساختمان وزارت نفت آغاز شد که مهمترین محور این مذاکرات دو جانبه نحوه وصول بدهی ۲.۳ میلیارد دلاری این شرکت نفتی به ایران بود.

وزیر خارجه انگلیس در نشست مشترک مذاکرات وزیر نفت ایران با معاون شرکت شل با پادرمیانی پرداخت و وصول بدهی نفتی شل به ایران در دوران پسا تحریم را ضمانت کرده است.

در همین حال بیژن زنگنه وزیر نفت ایران پس از پایان برگزاری مذاکره با وزیر خارجه انگلیس درباره نحوه وصول بدهی نفتی شل گفت: انگلیسی ها اعلام کردند بلافاصله بعد از لغو تحریم ها بدهی ۲.۳ میلیارد دلاری خود را پرداخت خواهند کرد.

در این بین در حالی شل وعده پرداخت بدهی ۲.۳ میلیارد دلاری نفتی خود به ایران را به پس از دوران لغو تحریم ها موکول کرده است که پیش بینی می شد که هیات انگلیسی با چمدان های دلار به تهران سفر کند.

احتمال مذاکرات ایران و اعراب در نیویورک

روزنامه الحیات چاپ لندن نوشت: با اینکه ایران با پیشنهاد قطر مبنی بر برگزاری نشستی میان ایران و کشورهای خلیج (فارس) به منظور بررسی اختلافات فیما بین، موافقت کرده است اما این کشورها به جز عمان، موضع خود را در این زمینه اعلام نکرده اند و تظاهر به بی اطلاعی می کنند.

این روزنامه آورده است: یک منبع آگاه در تهران از احتمال برگزاری نشستی میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) در حاشیه نشست ماه سپتامبر مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، سخن می گوید اما برخی از کشورهای خلیج (فارس) آنچه را که درباره این نشست احتمالی گفته می شود، نادیده می گیرند و در این باره تجاهل و تظاهر به بی اطلاعی می کنند.

بر پایه این گزارش، قطر چندی پیش پیشنهادی مبنی بر برگزاری نشستی میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) به منظور بررسی مسائل بغرنج و اختلافی میان دو طرف ، ارائه کرده بود که ایران نیز با این پیشنهاد موافقت کرد.

گزارش الحیات حاکی است: کشور عمان از این پیشنهاد حمایت می کند در حالی که دیگر کشورهای حاشیه خلیج (فارس) تا کنون موضع خود را در قبال این پیشنهاد اعلام نکرده اند وهمچنان درباره این مساله تظاهر به بی اطلاعی می کنند.

به نوشته این روزنامه، این منبع آگاه ایرانی همچنین افزود: دستور کار این نشست هنوز اعلام نشده است.

تعجب صهیونیستها از اعزام زائران ایرانی به عربستان

رسانه‌های رژیم صهیونیستی با اشاره به تنش‌های ایجاد شده میان ایران و عربستان درباره اتفاق فرودگاه جده، تعجب و نارضایتی خود را نسبت به اعزام حجاج ایرانی به عربستان بروز دادند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» در مطلبی نوشت: اعزام زائران ایرانی به عربستان در حالی از روز گذشته آغاز شده که چند ماه قبل، پس از قصد تعرض ماموران فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی، دو کشور وارد تنش با یکدیگر شدند و حتی ایران سفرهای عمره را نیز به تعلیق درآورد.

به دنبال اعلام این خبر، رسانه‌های صهیونیستی "هاآرتص" و "تایمز آو اسرائیل" در تلاش برای بزرگنمایی تنش‌ها میان تهران و ریاض پس از اتفاقات فرودگاه جده، با لحنی حاکی از عصبانیت، از اعزام 700 زائر ایرانی به مکه و مدینه در روز یکشنبه نوشتند.

آسوشیتدپرس در گزارش خود با اشاره به اینکه "ایران شیعه" و "عربستان سنی" دو رقیب منطقه‌ای با جهت‌گیری‌های مختلف هستند، نوشت: امسال حدود 64 هزار ایرانی برای مناسک حج به عربستان سفر می‌کنند. در حالیکه هنوز مشخص نیست آیا تعلیق حج عمره پس از موسم حج ادامه خواهد یافت یا خیر؟

داعش :سرکرده القاعده مهدور الدم است

گروهک تروریستی - تکفیری داعش در لیبی ایمن الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده و مختار بلمختار سرکرده گروه'امضاکنندگان با خون' را به تلاش برای بیرون کردن این گروهک از درنه لیبی متهم کرده و آن ها را مهدور الدم اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری رأی الیوم، گروهک تروریستی داعش این دو نفر را به بیرون کردن عناصر داعش از درنه واقع در شرق لیبی در ماه ژوئن گذشته متهم کرد.

داعش در ادامه ادعا کرده است که الظواهری و بلمختار در حال حاضر در درنه لیبی به سر می برند و فرماندهی جنگ ها را در این منطقه بر عهده دارند.

داعش همچنین ادعا کرده که بلمختار در یکی از این درگیری ها زخمی شده و در حال حاضر در درنه تحت درمان است.

از سوی دیگر تشکل موسوم به مجلس شورای مجاهدان درنه که شامل گردان ها ی ابوسلیم، صلاح الدین و انقلابی های درنه است، در بیانیه ای با تلاش داعش برای فراهم کردن زمینه دخالت خارجی در لیبی مخالفت کرد.

در این بیانیه تاکید شده که نیروهای مجلس شورای باصطلاح مجاهدین که از جمله اتباع لیبی هستند و با نظام قذافی جنگیده اند، در داخل شهر درنه پایگاه مردمی دارند و هیچ جنگجوی خارجی میان خود ندارند در حالی که داعش در برگیرنده شمار زیادی جنگجوی خارجی از کشورهای عربی و آفریقایی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
rakhshan
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
۰
۰
آقای سر دبیر لطفا در بازنگری مطالب نوشته شده دقت فرمایید ......چرا كلمه خلیج فارس بصورت خلیج (فارس)نوشته میشود بنظر شما یك خواننده غیر ایرانی این مطالب را بخواند در مورد ادعای ما گه می گوییم "خلیج همیشه فارس " شك نمیكند........پس خواهشادقت فرمایید
در ضمن من یك افراطی نیستم بلكه یك ایرانی وطن دوستم .....

نیازمندی ها