وزیر نیرو با تاکید بر اینکه قوانین و برنامه‌های جدیدی از سوی شورای عالی آب برای حفاظت از ذخایر آبی دشت‌ها و ساماندهی چاه‌ها پیش‌بینی شده است، گفت: بحران آب زیرزمینی یک مسئله چند بُعدی است.
کد خبر: ۸۲۷۸۱۸
اتخاذ تدابیر جدید برای حفاظت از ذخایر آبی

حمید چیت‌ چیان گفت: ۸۰ درصد سرزمین ما در مناطق خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و کاری که می‌توانیم در حال حاضر انجام دهیم متعادل‌ کردن برداشت آب از منابع آب سطحی و زیرزمینی است به‌ طوری که بتوانیم در کشور به یک توسعه پایدار دست یابیم.

وزیر نیرو با اعلام اینکه تاکنون ۴۷۰۰ چاه آب غیرمجاز در سطح کشور مسدود شده است، افزود: امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده، میزان انسداد چاه‌های غیرمجاز بیش از این شود و توقف فعالیت چاه‌های غیرمجاز عدد معقولی باشد البته با تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی، مسدود کردن چاه‌های کشاورزی به نحوی انجام شده که موجب کاهش محصولات کشاورزی نشود.

وی با اشاره به بحران آب و مدیریت منابع آب زیرزمینی گفت: مسئله‌ بحران آب زیرزمینی یک موضوع چند بُعدی است، چرا که این مسئله هم مربوط به مسائل اقتصادی و هم مربوط به مسائل اجتماعی کشور می‌شود.

به گزارش مهر، وزیر نیرو افزود: هم‌ اکنون در سطح شورای عالی آب کشور برنامه‌های مشخصی را در زمینه‌ حل بحران آب زیرزمینی انجام و قوانینی نیز برای ساماندهی چاه‌های غیرمجاز تعیین شده است.

چیت چیان گفت: در سطح استان‌ها و دشت‌ها نیز شوراهایی برای حل موضوع چاه‌های غیرمجاز به ریاست استانداران در نظر گرفته شده‌اند و هدف ما این است که بتوانیم برنامه‌های اجرایی را در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این مسئله در تمام دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت نیرو، جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌های ذ‌یربط در حال بررسی است، افزود: در سال‌جاری اعتباراتی که برای اجرای کار تعادل‌ بخشی در نظر گرفته شده، نسبت به قانون بودجه سال گذشته، ۱۴ برابر است.

وزیر نیرو تصریح کرد: امیدواریم با مشارکت و تعامل تمامی دستگاه‌های اجرایی استانی بتوانیم این طرح را در استان‌ها و دشت‌هایی که در وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی دارند، با موفقیت اجرایی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها