جنگل ابر، بخشی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر و یک رویشگاه بسیار بی‌نظیر در کشور ماست که گرچه فقط حدود 35 هزار هکتار وسعت دارد، اما حدود یک درصد از کل گونه‌های گیاهی کشور شامل بیش از 80 گونه در آنجا روییده‌اند، بنابراین هر گونه توسعه چه از نوع جاده‌سازی، چه اجرای طرح انتقال آب و چه بحث‌های مربوط به اکوتوریسم در این جنگل خردمندانه نیست و سبب می‌شود که دیرینه ترین جنگل روی زمین که سپر دفاعی در مقابل بیابان‌های استان سمنان نیز به‌شمار می‌رود، با تغییر و تخریب مواجه شود بنابراین بی توجهی به این امر نه‌تنها نابودی این سرمایه بکر جهانی را به‌دنبال خواهد داشت، بلکه آثار تخریبی آن متوجه مردم شاهرود نیز خواهد شد.
کد خبر: ۸۲۷۲۹۵
جلوی ضرر را از هر جا بگیریم، منفعت است

از همین رو همگان اعم از مردم و نهادهای دولتی و خصوصی باید نسبت به حفاظت از آن حساس بوده و واکنش نشان دهند.

از سویی از آنجا که از اواخر سال گذشته جنگل ابر یک «منطقه حفاظت شده» اعلام شد، انتظار می‌رود نهادهای دولتی همچون وزارت نیرو نیز نسبت به حفاظت از آن اهتمام ورزند و بویژه در شرایط کنونی که مدیران این وزارتخانه مطرح کرده‌اند که طرح‌های خود را بر پایه حمایت و حفاظت از محیط‌زیست اجرا خواهند کرد، باید در عمل نیز این ادعا را ثابت کنند.

اجرای طرح «انتقال آب از چشمه‌های قطری» در جنگل ابر در استان گلستان به استان سمنان اکنون آزمونی برای این وزارتخانه و دیگر نهادهای دولتی درخصوص حمایت از سرمایه‌های طبیعی و ملی کشور است و به عقیده ما حتی قطع یک درخت به‌واسطه اجرای این طرح در جنگل ابر نیز قابل قبول نیست.

اکنون در دنیا طرح‌های عمرانی و جاده‌سازی و اتوبان‌کشی بدون قطع حتی یک درخت صورت می‌گیرد، پس چگونه است که برای اجرای یک طرح ساده انتقال آب که ضرورتی هم ندارد، باید بیش از 300 درخت قطع و پوشش گیاهی این جنگل باستانی تخریب شود.

بی‌شک اجرای این طرح، آسیب‌های غیرقابل جبران آنی و دراز مدت به گونه‌های گیاهی و جانوری جنگل وارد خواهد کرد. خسارات آنی اجرای طرح برمی‌گردد به ورود ماشین‌آلات سنگین به منطقه که علاوه بر تخریب پوشش گیاهی و قطع درختان، موجب پاخوری بیش از حد زمین و کاهش نفوذپذیری زمین و به دنبال آن افزایش نرخ سیلاب در منطقه خواهد شد.

همچنین سلب امنیت از وحوش و پرندگان و مهاجرت آنان از جنگل را به‌دنبال خواهد داشت.

پیامدهای منفی دراز مدت آن نیز مربوط می‌شود به مساله انتقال آب از چشمه‌های واقع شده در جنگل به منطقه‌ای دیگر که در طولانی مدت باعث کاهش شدید آب در جنگل و کمبود آب مورد نیاز حیوانات و نابودی آنان و زیستگاه‌هایشان خواهد شد.

و درنهایت این‌که گفته می‌شود تاکنون 25 میلیارد تومان برای اجرای طرح هزینه شده و به همین دلیل امکان توقف طرح وجود ندارد، سخنی نسنجیده و از سر ناآگاهی است، زیرا قطعا با اجرای طرح و در آینده‌ای نه چندان دور خساراتی هزار میلیاردی به منطقه و کشور وارد خواهد شد، بنابراین مبلغ چند میلیارد تومان نباید باعث شود که به خاطر آن چشم‌ها را به روی یک فاجعه زیست‌محیطی بست و نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

محمد درویش - مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها