مستند زندگی آیت‌الله طالقانی، از پیشگامان مبارزاتی انقلاب اسلامی این روزها برای پخش از شبکه افق در حال تولید است.
کد خبر: ۸۲۶۵۳۲
روایت زندگی مرحوم آیت‌الله طالقانی در شبکه افق

این مستند که به شیوه «مستند بازسازی» ساخته می‌شود زندگی این مبارز انقلابی را که به تعبیر امام خمینی(ره) ابوذر زمان نام گرفتند به روایت مامور تعقیب و مراقبتشان از بدو تولد تا زمان رحلت بازگویی می‌کند. این مستند که قرار است در آستانه سالگرد رحلت آیت‌الله طالقانی از شبکه افق پخش شود هم‌اکنون در مرحله تولید بخش‌های مربوط به بازسازی زندگی ایشان است. در این مستند بخشی از زندگی تعدادی از شخصیت‌های تاریخ معاصر از جمله آنها آیت‌الله طالقانی در چهار مقطع سنی، دکتر بازرگان، شهید نواب صفوی، یدالله سحابی و آیت‌الله حائری بازسازی می‌شود.

اباذر صالحیان، تهیه‌کننده مستند زندگی آیت‌الله طالقانی درباره پرداخت به شخصیت این مجاهد نستوه به جام‌جم گفت: مرحوم طالقانی یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار و مبارز بودند. با وجود این آنچنان که باید و شاید به شخصیت و ویژگی‌های زندگی شخصی، سیاسی و مبارزاتی ایشان پرداخته نشده است. زندگی آیت‌الله طالقانی یک سوژه ناب و بسیار جذاب برای یک مستندساز به‌شمار می‌رود. پیشنهاد ساخت مستندی با محوریت زندگی ایشان را به موسسه اوج ارائه دادیم که با ساخت آن موافقت شد.

صالحیان با تاکید بر این‌که دو سال کار پژوهشی برای ساخت این مستند صورت گرفته است، اظهار کرد: شروع کارهای پژوهشی مستند با محمدرضا کایینی بود. کایینی سابقه تحقیق و پژوهش در باب زندگی مرحوم طالقانی را داشت. در ادامه محمدعلی محمددوست هم به عنوان کارگردان کار پژوهشی او را تکمیل کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که از چه منابع، اسناد و مآخذی برای ساخت این مستند بهره گرفته شده است، تصریح کرد: مکتوبات در زمینه زندگی آیت‌الله طالقانی خیلی کم است. طبیعتا در این زمینه مشکل داشتیم.

در عین حال منابع ما بیشتر افرادی بودند که در طول زندگی مرحوم طالقانی با ایشان همراه بودند، بویژه در خصوص دوران کودکی و جوانی‌شان. در عین حال اسناد ساواک درباره ایشان که در سه جلد به چاپ رسیده است هم کمک شایانی برای ما بود. همین اسناد باعث شکل گرفتن این ایده شد که زندگی ایشان را از زبان مامور مراقبشان در اداره ساواک روایت کنیم. در مجموع به سراغ همه رفتیم، بخصوص اقوام و نزدیکان ایشان. از آنجا که مرحوم طالقانی با طیف‌های مختلفی در ارتباط بودند تلاش کردیم که به سراغ همه این افراد با هر خط فکری و سیاسی برویم تا در نهایت روایت جامعی را به مخاطبان ارائه کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حامد
-
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
۰
۰
این فیلم رو از كجا میشه تهیه كرد ؟ ممنوم میشم جواب رو ب ایمیل ارسال كنید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها