دولت نیازمند مشارکت خیرین در ساخت اماکن ورزشی است

ثواب مشارکت در سلامت جامعه

ساخت اماکن درمانی، آموزشی و مذهبی توسط خیرین، سنتی دیرپا و جاافتاده در کشور ماست.
کد خبر: ۸۲۶۴۰۷
ثواب مشارکت در سلامت جامعه

به گزارش جام جم ورزشی ، رویه‌ای که پس از سال‌ها حضور خیرین در فراهم کردن امکاناتی از این دست، هم‌اکنون سازمان یافته است و با تشکیل مجامع مختلف، اقدامات افرادی را که تمایل دارند اماکن ورزشی بسازند در مسیر مورد نیاز هدایت می‌کند. مجمع خیرین مدرسه‌ساز و مجمع خیرین سلامت دو نهاد شناخته شده در کشور هستند که اقدامات افراد خیر را برای هرگونه کمک به مدرسه‌سازی و مراکز بهداشتی درمانی سامان می‌دهند. اما نیازهای جامعه امروز به آموزش و سلامت محدود نمی‌شود و جوانان نیزخواسته‌های اجتماعی دیگری دارند که برآورده کردن آنها تاکنون بر عهده دولت بوده است. نیازهایی که هزینه‌های کلانی روی دست دولت گذاشته و در عین حال پاسخگوی جامعه نیز نبوده است.

کمبود فضاهای ورزشی استاندارد و گرانی بسیاری از این اماکن، بخش بزرگی از جوانان را از این امکانات محروم کرده است. معضلی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می‌تواند باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی و روی آوردن جوانان به اقدامات ناهنجار و خلاف عرف جامعه اسلامی شود. از این رو وزارت ورزش دست به دامان خیرین شده و تلاش دارد با کمک گرفتن از این افراد ساخت بخشی از اماکن ورزشی را به خیرین بسپارد. اقدامی که موفقیت آن با توجه به نبود پیشینه فرهنگی ساخت اماکن ورزشی توسط خیرین با اما و اگرهایی روبه‌روست.

ورزشکاران خیّر پیشگام جذب مشارکت خیرین در ورزش

حسین هادیانی، مدیرعامل اسبق شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این که در ورزش کشور نیاز به حضور خیرین ورزشی‌ساز کاملا احساس می‌شود، می‌گوید: مسئولان ورزشی باید اهمیت این موضوع را درک و با مشخص کردن متولی این کار خیرین را به ساخت اماکن ورزشی تشویق کنند. وی با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش در سازماندهی خیرین مدرسه‌ساز، ابراز امیدواری می‌کند: وزارت ورزش نیز باید با برنامه‌ریزی‌های لازم در این راه قدم بردارد تا در ورزش نیز شاهد حضور خیرین باشیم.

هادیانی به مجموعه ورزشی در حال ساخت توسط خیرین در شرق تهران اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این مجموعه کوچک تلاش کردیم از کمک‌های خیرین بهره ببریم و گرچه رقم‌های اهدایی درحد رقم‌هایی که برای مدرسه‌سازی اهدا می‌شود، نیست اما به هر حال این کمک‌ها توانسته قسمتی از کار را سامان دهد.

در بیانات رهبر معظم انقلاب بارها بر پرداختن جوانان به ورزش تاکید شده است و به همین دلیل باید امکاناتی فراهم شود که جوانان بتوانند بدون تحمل هزینه‌های سنگین از فضاهای ورزشی استفاده کنند

وی با بیان این که برای این مجموعه خیرساز چند سالن ساخته می‌شود که به صورت خیریه فعالیت خواهد کرد، می‌گوید: هدف اصلی ما از ساخت این مجموعه تشویق بانوان به ورزش است که ممکن است امکان پرداخت هزینه‌های سنگین برای رفتن به سالن‌های ورزشی نداشته باشند.

این خیر مدرسه‌ساز ساخت اماکن ورزشی را هم به اندازه ساخت مدرسه و مسجد لازم می‌داند و خاطرنشان می‌کند: در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر پرداختن جوانان به ورزش تاکید شده است و به همین دلیل باید امکاناتی فراهم شود که جوانان بتوانند بدون تحمل هزینه‌های سنگین از فضاهای ورزشی استفاده کنند.

وی با اشاره به نبود آماری از تعداد خیرین ورزشی‌ساز در کشور، می‌افزاید: شروع هر کاری سخت است اما حضور چند ریش سفید و پیشکسوت ورزشی در این کار و تلاش آنها برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی و خیرین می‌تواند باعث اقبال بیشتر خیرین به این کار شود.

هادیانی با بیان این که باید از ظرفیت ورزشکاران و پیشکسوتان خیر برای جا انداختن این فرهنگ استفاده کرد، می‌گوید: شاید کنار هم قرار دادن این افراد بدون توجه به خط و خطوط سیاسی مشکل باشد، اما راهکار فرهنگسازی برای ساخت اماکن ورزشی توسط خیرین همین است زیرا این بزرگواران در هر جایی که باشند، خود پیشقدم هرگونه کار خیر هستند و بسیاری از افراد نیز دنباله رو آنها می‌شوند.

وی با اشاره به تلاش‌های ناموفقی که در این زمینه شده تاکید می‌کند: انجام این کار و ساخت اماکن ورزشی توسط خیرین چندان دور از ذهن نیست و تنها به افرادی نیاز دارد که پشتکار داشته باشند و بتوانند در این کار پیشقدم شوند تا دیگران نیز به این کار ترغیب شوند.

تدوین آیین‌نامه جذب مشارکت خیرین در وزارت ورزش

مصطفی مدبر، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نیز حضور و مشارکت فعال مردم دراین بخش را موثر و باعث توسعه ورزش می‌داند و به جام‌جم می‌گوید: مردم ایران واقعا به فکر جامعه هستند و بویژه برای رفع نیازهای جوانان حاضرند گام‌های زیادی بردارند.

وی وجود مکان‌های مناسب برای ورزش را یکی از مهم‌ترین نیازهای قشر جوان ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: برای داشتن یک جامعه شاد، بانشاط، خوش فکر و دور از بزه‌های اجتماعی نیاز به ورزش بویژه برای جوانان کاملا به اثبات رسیده است و مردم نیز این موضوع را بخوبی درک می‌کنند که جامعه به ورزش نیاز دارد.

مدبر با اشاره به گرایش مردم و خیرین به ساخت اماکن ورزشی اضافه می‌کند: امیدواریم این گرایش بدرستی هدایت شود و این فرهنگ جا بیفتد که جامعه علاوه بر مدرسه و مسجد و درمانگاه، به اماکن ورزشی هم نیاز دارد و وزارتخانه نیز به دنبال این کار است که برای ساخت پروژه‌های ورزشی از کمک خیرین بهره ببرد.

وی با بیان این که هم‌اکنون در برخی استان‌ها مانند اصفهان، خیرین برای ساخت پروژه‌های ورزشی جذب شدند، می‌گوید: در برخی استان‌های دیگر نیز کارهایی در حال انجام است و تلاش می‌شود با توجه به سرانه ورزشی در هر استان کمک‌های خیرین در این زمینه جذب شود.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با اشاره به سرانه پایین تهران در فضای ورزشی میان استان‌های کشور، می‌گوید: هم‌اکنون استان کهگیلویه و بویراحمد بالاترین سرانه ورزشی در بین همه استان‌ها را دارد، اما سرانه فضای ورزشی در تهران، برخلاف تصورات، پایین‌تر از بسیاری از استان هاست.

وی با بیان این که پروژه‌های این شرکت به دلیل بزرگی و هزینه‌های زیاد کمتر مورد توجه خیرین قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: خیرین بیشتر به ساخت پروژه‌های زودبازده که در مدت زمان کمتری به بهره‌برداری می‌رسند مانند سالن‌های چندمنظوره گرایش دارند البته در برخی شهرهای محروم مانند اسلامشهر پروژه‌های بزرگ خیرساز در حال انجام است، اما تعداد این پروژه‌ها زیاد نیست.

مدبر با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در ساخت اماکن ورزشی، می‌گوید: هرگاه در انجام کارها به سمت مردم رفتیم درصد موفقیت افزایش یافته است. از این رو در زمینه ساخت اماکن ورزشی نیز باید از مردم کمک گرفت و فرهنگسازی کرد که جامعه به مکان‌های ورزشی هم به اندازه مسجد و مدرسه نیاز دارد.

وی یادآور می‌شود: وزارت ورزش و جوانان هم‌اکنون در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای جذب مشارکت فعال خیرین در امر ساخت اماکن ورزشی است که امیدواریم این آیین‌نامه زودتر تدوین شود و اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد.

ورزشی‌ها باور دارند؟

ساخت و تکمیل فضاهای ورزشی به وسیله یا حمایت خیرین ورزشی ساز در حالی دوباره در دستور کار متولیان ورزش کشور قرار گرفته است که به نظر می‌رسد حتی میان خود اهالی ورزش نیز این مهم به فرهنگسازی و نهادینه کردن نیاز دارد.

ساخت اماکن ورزشی می‌تواند یک کار خیر تلقی شود. این مطلب از آن نظر اهمیت دارد که می‌بینیم ستارگان ورزشی خیّر و کسانی که دست به خیر دارند خود نیز بیشتر به کارهای عام المنفعه‌ای چون مدرسه‌سازی، گلریزان و دستگیری مستمندان و بیماران تمایل دارند و کمتر دیده شده است ورزشکاران ما به فکر ساخت فضاهای ورزشی افتاده باشند.

الیزا ذوالقدر

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها