گوشی‏های هوشمند امروزه آن‌قدر در زندگی افراد رخنه کرده‏اند که به جرأت می‏ توان گفت جزء جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‏ها شده‌اند و اگر روزی بشنویم آنها با برنامه‏ های کاربردی خود کارهای خارق‌العاده انجام می‏ دهند چیز عجیبی نیست.
کد خبر: ۸۲۵۶۶۷
اپلیکیشنی برای کاهش اثرات بیماری اسکیزوفرنی

بیماری اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که مشخصه اصلی آن از کارافتادگی فرآیندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف است. اسکیزوفرنی معمولا نسبت به دیگر بیماری‏های عمده روانشناختی وخیم‏تر است و خود را به شکل توهم نشان می‏دهد و شروع علائم از دوره نوجوانی است.

محققان برنامه‏ های کاربردی یادگیری مغزی را برای گوشی‏های آی‌پد طراحی کرده‌اند که می‏توانند در بهبود زندگی روزانه و حتی حافظه افرادی که از بیماری اسکیزوفرنی رنج می‏برند، نقش موثری داشته باشند.

این برنامه کاربردی در حقیقت نوعی بازی است که روی آی‌پد نصب می‏شود و نام آن ویزارد (Wizard) است. هدف از ساخت این برنامه کاربردی، بهبود و بازیابی آن مقدار از حافظه‏ است که برای به یاد آوردن اشیای گمشده یا خاطرات فراموش شده نیاز دارید. این حافظه تحریک شده بر بیماران اسکیزوفرنی تاثیر می‏گذارد. بازی ویزارد با وجود آن‌که به آسانی قابل درک، مهیج و سرگرم‌کننده است، توجه بیمار را به خود متمرکز می‏کند و در نتیجه موجب بهبود و بازیابی حافظه بیمار نیز خواهد شد. برای به دست آوردن نتایج لازم، برخی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی انتخاب و سپس به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی مجبور بود به مدت چهار هفته و هر روز هشت ساعت بازی ویزارد انجام دهد. یافته‏ های به دست آمده نشان داد گروه آزمایشی انجام‌دهنده بازی امتیازات بالایی در تست حافظه به‌دست آوردند و جایی که دارو دیگر پاسخگو نیست، می‏توان از بازی‏های تلفن همراه فکری استفاده کرد.

محققان دقیقا توضیح ندادند چگونه این بازی‏های تلفن همراه مربوط به ارتقای حافظه می‏تواند بر عملکرد روزانه افراد تاثیر بگذارد. ولی آنچه در اینجا اهمیت بالایی دارد، این است که بازی‌های فکری باعث افزایش عزت نفس و انگیزه در بیماران اسکیزوفرنی می‏شود. اگر شما هم قصد دارید سطح یادگیری مغز و حافظه خود را بیازمایید می‏توانید از بازی‌های آی‌او‌اس (iOS) مبتنی بر بازی فکری ویزارد استفاده کنید.

منبع: Focus

مترجم: نرگس عبداللهی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها