مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان بوشهر؛

بوشهر میزبان نمایشگاه و جشنواره ملی آبزیان شد

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور از مرگ بخشی از آبزیان تالاب هوالعظیم در غرب خوزستان به دلیل کاهش شدید آب رودخانه کرخه خبر داد.
کد خبر: ۸۲۴۸۶۸
مرگ آبزیان تالاب هورالعظیم

جاسم مرمضی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: گزارش مرگ و میر ماهیان از سوی صیادان محلی اعلام شده اما هنوز میزان خسارت برآورد نشده است.
وی با بیان اینکه آب ورودی به رودخانه کرخه به شدت کاهش یافته است افزود: به دنبال این کاهش، آب ورودی به تالاب هورالعظیم به کلی قطع شده است.
مشاور استاندار خوزستان در محیط زیست و شیلات با اشاره به تقسیم شدن تالاب هورالعظیم به پنج حوضچه در اثر جاده سازی ادامه داد: بحران کم آبی در حوضچه های 2 و 3 این تالاب باعث تلف شدن ماهی ها شده است.
وی اضافه کرد: کاهش آب تالاب باعث کم شدن اکسیژن آب و مرگ آبزیان می شود که این مشکل به ویژه در زمان شرجی بیشتر نمود دارد.
به گفته وی دمای آب تالاب اکنون به 35 درجه سانتیگراد رسیده که این دمای بالا نیز باعث کاهش اکسیژن آب می شود.
مرمضی با بیان اینکه موجودیت هور به آب آن بستگی دارد گفت: نبود آب در تالاب گیاهان و جانوران بویژه ماهیان را در معرض خطر نابودی قرار می دهد.
وی اظهارکرد: ماهیان این تالاب همچون بنی، گطان، شیربط، برزم و شلیچ حمری علاوه بر اینکه بومی استان و ذخیره ژنتیکی کشور به شمار می روند محل ارتزاق و معیشت صیادان نیز بوده و اهمیت بسیاری دارند اما متاسفانه مسوولان هنوز آنچنان که باید به این مشکل توجهی نمی کنند.
مرمضی با بیان اینکه ابعاد این بی آبی بسیار گسترده است، اضافه کرد: حفاظت از ماهیانی چون بنی و شیربط که تنها در خوزستان رشد می کنند و ذخیره ژنتیک ملی هستند اهمیتی همانند حفاظت از گونه یوزپلنگ ایرانی دارد که بسیار درباره آن صحبت می شود اما درباره این گونه ماهی هیچ صحبتی به میان نمی آید.
اواخر تیر امسال همچنین مرگ و میر ماهیان در حمیدیه که از انشعاب های رودخانه کرخه است، گزارش شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها