شنا یکی از تفریح‌های لذتبخش بویژه در فصول گرم سال است و طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل هم خیلی‌ها اوقات فراغتشان را در استخرها می‌گذرانند؛ بخصوص در تابستان که وقت آزاد بیشتری هم دارند.
کد خبر: ۸۲۳۶۹۸
شنا به شرط سلامت

این در حالی است که با افزایش شناگران آماتور و حرفه‌ای در استخرها، تعداد مراجعه‌کنندگان به متخصصان پوست و مو، عفونی و حتی چشم بیشتر می‌شود تا بیماری‌های به‌اصطلاح استخری خود را درمان کنند.

چقدر با این بیماری‌ها آشنا هستید؟ آیا می‌دانید چطور از بروز بیماری‌های استخری پیشگیری کنید؟ چه راهکارهای درمانی برای این بیماری‌ها وجود دارد؟

ویژگی استخرهای خوب

کارشناسان می گویند بهترین استخرها، استخرهایی هستند که سیستم آبرسانی مستمر دارند؛ یعنی آب آنها به‌ صورت سیکل‌وار در جریان است و ورودی و خروجی دارد و سرریز می‌شود. در این استخرها کلر‌زنی هم به‌طور اتوماتیک انجام می‌شود. البته این مکان‌های ورزشی ـ تفریحی محل بسیار مناسبی برای انتقال بیماری‌های پوستی و عفونی هستند. با این حساب استفاده از استخرهای عمومی همیشه با خطرات بهداشتی همراه است.

دکتر ایرج خسرونیا، فوق‌تخصص بیماری‌های داخلی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: ضدعفونی نکردن یا ضدعفونی کردن نامناسب و ناکافی، تصفیه نامناسب یا تصفیه نکردن آب استخر و جکوزی به‌مدت طولانی (بیش از 2 روز)، تجمع آلودگی‌هایی مثل چربی، عرق بدن، مو، محصولات آرایشی و... داخل آب، استفاده از آب نامناسب برای پرکردن استخر به منظور کاهش هزینه‌ها، بی‌توجهی به نظافت محوطه استخر، جلوگیری نکردن از ورود افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی، عفونی، گوارشی و... ازجمله مهم‌ترین عوامل آلودگی آب استخرها و جکوزی‌ها محسوب می‌شوند. در این میان اضافه کردن کلر به آب استخرها مهم‌ترین عامل در جلوگیری از بروز آلودگی استخرهاست، اما متاسفانه برخی استخرها بویژه در تابستان که با حجم بالای مشتری روبه‌رو هستند گندزدایی را به‌طور کامل انجام نمی‌دهند و به همین دلیل زمینه بروز انواع و اقسام بیماری‌های استخری فراهم می‌شود.

از هپاتیت تا عفونت و خارش شناگران

به گفته دکتر خسرونیا، شناکردن در این استخرهای آلوده خطر ابتلا به عفونت‌های گوارشی، پوستی و تنفسی شناگران را افزایش می‌دهد.

مثلا هپاتیت A و E ازجمله عفونت‌های گوارشی است که از طریق شنا کردن در آب‌های کثیف به افراد منتقل می‌شود.

همچنین شنا کردن در آب ناسالم می‌تواند باعث ایجاد عارضه‌ای به نام خارش شناگران شود. این بیماری پوستی یک واکنش آلرژیک است که با خارش پوستی و دانه‌های قرمز و برجسته بروز می‌کند و برای درمان آن حتما باید به متخصص پوست مراجعه کرد.

در عین حال، شوره سر، عفونت‌های تناسلی، عفونی شدن گوش میانی، التهاب ملتحمه چشم، بیماری‌های انگلی، اسهال‌های باکتریایی، مسمومیت‌های خفیف و... از دیگر عوارض شنا کردن در استخرهایی است که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

خطر در کمین بچه‌ها

دکتر خسرونیا معتقد است، بسیاری از میکروب‌هایی که روی بدن بزرگسالان تاثیری نمی‌گذارد، سلامت کودکان زیر 10 سال را تهدید می‌کند بنابراین استخرهای کودکان و بزرگسالان و حتی زنان و مردان باید جدا باشد.

همچنین کلر موجود در آب استخرها که روی چشم و پوست بزرگسالان تاثیر ندارد، برای بچه‌ها خطرناک است و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های چشمی، حساسیت‌ها و مشکلات پوستی شود.

وقتی آب می‌خوریم

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام شنا کردن به صورت ناخواسته آب بخورید. حالا پرسش اینجاست که آیا وارد شدن آب استخر به دستگاه گوارش می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی شود؟ دکتر خسرونیا با بیان این که اگر مقدار کمی از آب استخر خورده شود، مشکل خاصی برای افراد بزرگسال ایجاد نمی‌شود، اضافه می‌کند: در صورتی که مقدار آب خورده شده زیاد باشد بویژه در مورد کودکان ممکن است مسمومیت یا عفونت گوارشی ایجاد کند؛ هر چند مصرف شیر، ماست، دوغ و مایعات زیاد تا حد زیادی در پیشگیری از بروز این مشکلات و از همه مهم‌تر مسمومیت‌ها موثر است.

لزوم توجه به سلامت استخرها

اگر به استخری می‌روید که بوی کلر بسیار آزاردهنده است، براحتی قادر به نفس کشیدن نیستید و چشم‌هایتان ملتهب و قرمز می‌شود نباید از بهداشتی بودن آن خوشحال شوید. چون مقدار کلر افزوده شده به آب استخرها باید مطابق با استانداردهای اعلام شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد و اگر مقدار کلر بیش از میزان استاندارد باشد یا مواد دیگری بجز کلر به آب افزوده شود، نه‌تنها عوارض شدید پوستی را به همراه دارد بلکه باعت بروز مشکلات گفته شده نیز خواهد شد.

بهداشت را رعایت کنید تا بیمار نشوید

برای تمیز نگهداشتن آب استخرها پیش از ورود به استخر و پس از خارج شدن از آن باید بدن و موهایتان را با مواد شوینده مناسب تمیز کنید،اما این کار را به خانه موکول نکنید. در عین حال، برای پیشگیری از بیماری‌های قارچی باید پس از خارج شدن از استخر و شست‌وشوی کامل، بدن با حوله تمیز کاملا خشک شود. چون وجود رطوبت روی پوست محیط مناسبی را برای رشد قارچ‌ها و عفونت‌های قارچی فراهم می‌کند.

از طرفی استفاده از عینک شنا، کلاه‌ شنا و گوش‌گیرهای استاندارد هنگام شنا هم به افراد کمک می‌کند تا مشکلی برای چشم‌ها، مو (تشدید خشکی به دلیل تماس مداوم با کلر) و گوش‌ها ایجاد نشود. بعد از استخر بهتر است به کمک سشوار با درجه کم، گوش‌هایتان را خشک کنید تا اگر آبی داخل گوش مانده خشک شود و گرفتگی و عفونت کار دستتان ندهد.

پریسا اصولی‌ - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها