نامه سرگشاده 35 نهاد دانشجویی و فرهنگی مهاجران افغانستانی:

خنداونه نقطه عطفی در روابط دو ملت ایران و افغانستان بود

35 نهاد علمی، دانشجویی و فرهنگی طی نامه‌ای با استقبال از رویکرد مثبت رسانه‌ها در قبال مهاجران، آن را گامی بزرگ در تکریم مهاجران افغانستانی اعلام کردند.
کد خبر: ۸۲۳۰۲۴
خنداونه نقطه عطفی در روابط دو ملت ایران و افغانستان بود

در ادامه رویکرد مثبت رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجران افغانستانی، ماه رمضان برنامه «ماه عسل» میزبان کاظم کاظمی، شاعر برجسته افغانستانی و هفته گذشته برنامه «خندوانه» مهمان سرور رجایی نویسنده و شاعر افغانستانی بود. این دو برنامه پر بیننده با نگاه ویژه به نقاط مثبت مهاجران حاضر در ایران و همچنین مشترکات فرهنگی دو ملت را بررسی کردند.

این روند مثبت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با اقبال مهاجران افغانستانی مواجه شد و به تازگی نامه‌ای از جمع زیادی از نهادهای علمی، فرهنگی و دانشجویی متعلق به جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است که نشان می‌دهد، دلسوزان نظام اسلامی هم از این رویکرد استقبال کرده‌اند.

به گزارش فارس، در این نامه که با بخش هایی از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی درباره مهاجران آغاز شده است، رویکرد مثبت رسانه‌ها در قبال مهاجران به دوران تازه‌ای تعبیر شده است که مطابق با آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

در بخشی از این نامه آمده است: سال های سال پیش با طلوع نوید انقلابی بزرگ در مرزهای سرزمینی ایران، مردمانی از دیار نزدیک، همان‌ها که سال های سال چشم‌انتظار تحقق آرمان‌شهری در روزگار تلخشان بودند؛ رنج مهاجرت را به تن خریدند و روانه سرزمین ایران شدند.

با حضور مهاجران افغانستانی در سرزمین ایران، فصل دیگری از روابط بین دو ملت شکل گرفت. روابطی که قدمتی به درازای تاریخ داشت. چیزی در حدود 3000 شهید و جانباز افغانستانی، بزرگ‌ترین ثمره این دوران جدید بود. مهاجران افغانستانی در سختی‌ها و تلخی‌ها، در شیرینی‌ها و خوشی‌ها با ایرانی‌ها شریک شدند و فاصله‌ای که توسط مرزهای ساخته استعمار شکل گرفته بود، رفته رفته کاهش یافت و گویا سرنوشت ازلی و ابدی آنها که بر یکی شدن رقم خورده بود، اینجا دوباره فرصت تحقق یافته بود.

اما حضور مهاجران افغانستانی در ایران، با ناملایماتی نیز همراه شد. به تدریج و با فاصله گرفتن از دوران شیرین آرمان‌گرایی دفاع مقدس، آدم‌هایی بر سر کار آمدند که چیزی به نام «مرز» را محور اساسی تعاملات و رفتارهایشان با مهاجران قرار دادند و این نگاه به تدریج مهاجران افغانستانی را به «اتباع بیگانه» تبدیل کرد."

در بخش دیگری از این نامه آمده است: اما امروز به یمن رخ دادن برخی اتفاقات مبارک، دوران تازه‌ای آغاز شده است. این روند از مدت‌ها پیش در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها مجازی و مکتوب آغاز شده بود؛ اما سرانجام دو روز پیش برنامه‌ای به نام «خنداونه» از تلویزیون ایران پخش شد که نقطه عطفی در روابط تاریخ دو ملت ایران و افغانستان بود.

آخرین اتفاقات شیرین رسانه‌ها، ساخت و پخش برنامه «خنداونه» و «ماه عسل» بود. دو برنامه‌ای که به خصوص در دومی، نمایش چهره‌ای واقعی از مهاجران افغانستانی در ایران بود. چهره‌ای که در تمام این سال ها پنهان نگه داشته بود و مسبب مصائب مختلفی برای آنها شده بود.

ما جوانان آرمانگرای ایرانی اعلام می‌کنیم که این بازگشت رسانه‌ها به مسیر اساسی عقلانیت و انسانیت، مسیر مبارکی است که تازه آغاز شده است و این روند رو به جلو با حمایت کامل نیروهای آرمانگرای انقلابی ایرانی به پیش خواهد رفت. ضمن تشکر از صداوسیمای جمهوری اسلامی و عوامل برنامه «خندوانه» و «ماه عسل»، گروه‌های امضاکننده این بیانیه، اعلام می‌ کند که امروز دوران جدید آغاز شده است که قرار است بعد از سال ها، عدالت در حق مهاجران افغانستانی، روا شود.

در پایان این نامه نیز امضاکنندگان آن معرفی شده اند.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما، اتحادیه دانشجویی جنبش عدالتخواه، اتحادیه بین‎المللی امت واحده، انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی)، موسسه گفتمان اجتماعی مسلمانان، انجمن دوستی ایران و افغانستان، مجمع خبرنگاران و فعالان رسانه ای دفاع مقدس، بنیاد علمی فرهنگی امام موسی صدر، پایگاه خبری جام نیوز، گروه نرم افزاری رخ، جبهه فرهنگی حجاب و عفاف، شبکه اجتماعی «ویسگون»، جبهه ایمانی بنیان، موسسه شباب المقاومه، انجمن فیلم سازان شمیم کوثر، مؤسسه فیلم سازی شهید گمنام، گروه مستند سازان مصیر، قرارگاه جهادی امام رضا (ع)، مجتمع صبح رویش، موسسه سفیران صبح، هسته توانمندسازی حرکت‌های جهادی، کانون جهادگران ارزش آفرین، اندیشکده مطالعات جهان اسلام، موسسه سرزمین مهر، کانون مستندسازان جهادی، موسسه فرهنگی آموزشی «پروان»، موسسه تربیت اسلامی امام سجاد علیه السلام، شبکه طلایه داران جهاد، گروه جهادی رضوان، موسسه فرهنگی جهادی بنیان مرصوص، گروه جهادی بی‌نهایت، گروه جهادی شهید چمران و گروه جهادی منتظران.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها