«عدم حفظ تعادل، ناشی از عواملی است که عمده‌اش خودخواهی‌های انسان است، قدرت‌طلبی است، قلدری و گردن کلفتی بعضی از ما انسان‌هاست. وقتی این اتفاق نیفتاد، یعنی این تعادل حفظ نشد، آن وقت بحران محیط‌ زیست پیش می‌آید.مطلب فوق، گزیده‌ای از بحران محیط‌ زیست به همه بشر و به همه نسل‌های آن وقت ضرر می‌زند.»
کد خبر: ۸۲۲۶۰۲
حساسیت مسئولان در حفظ محیط‌ زیست

بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان و فعالان محیط‌ زیست کشور در 17 اسفند 1393 است. این سخنان می‌تواند راهکاری اجرایی برای حفظ محیط‌ زیست باشد. ایشان در قسمتی از سخنانشان به بحث زمین‌خواری و کوه‌خواری نیز اشاره کردند. ما مسئولان در این موارد بسیار غفلت کرده‌ایم. اگر غفلت نکرده بودیم، حاشیه رودخانه کرج امروز آزاد بود و مردم هم می‌توانستند براحتی به رودخانه دسترسی داشته باشند.

آیا بستر و حریم رودخانه که از سوی مردم تصرف و به ویلا و رستوران، دکه، چایخانه و واحد پذیرایی و استراحتگاه تبدیل شده، شامل دغدغه رهبر معظم انقلاب نمی‌شود؟ چگونه است که سازمان آب و وزارت نیرو در مقطعی ساختمان‌های حاشیه سد را به بهانه قرار گرفتن در حریم سد تخریب می‌‌کند، ولی از بیلقان تا خوزنکلا و از پل خواب تا دیزین، تمام حریم و بستر رودخانه غصب شده و کمترین عکس‌العملی نشان داده نمی‌شود؟

سال 1363 کمیته‌ای به نام کمیته جلوگیری از آلودگی آب رودخانه کرج و سد امیرکبیر در فرمانداری کرج تشکیل و نمایندگان سازمان‌های ذی‌ربط بهداشت، محیط‌زیست، فرمانداری و سازمان آب همه هفته از مسیر بازدید و گزارش لازم تهیه کردند و با نظر دادستان محترم تصمیم گرفتند 10 متر از دو طرف رودخانه را آزاد کنند تا با نظارت به صورت پارک مورد استفاده عموم قرار گیرد. این موضوع برای یک هفته و صرفا در منطقه وینه اجرایی شد، ولی به دلیل نفوذ برخی، کار متوقف و مسیرهای رفع تصرف شده، مجددا تصرف شد.

مسلم است که بی‌توجهی به قوانین و طبیعت و تخریب محیط‌زیست جز خسارت و مرگ و میر و نابودی انسان‌ها حاصل دیگری ندارد.

براساس آمار سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، سالانه 1.5 میلیون هکتار به سطح بیابان‌های کشورمان اضافه می‌شود و تپه‌های عظیم شنی درست می‌کند.

هر دقیقه 200 تن خاک مرغوب از سطح مزارع، مراتع و جنگل‌ها راهی دریا و دریاچه‌ها و پشت سدها می‌شود و به‌طور مستمر حدود 15 تن در هکتار خاک بر اثر فرسایش آبی شسته می‌شود.

نگاهی به سیل‌های مهم کشور از سال 1331 تا 1370 موضوع را روشن‌تر می‌کند، کاهش پوشش گیاهی و تخریب محیط‌زیست از عمده عوامل تشدید جریانات آبی و سیل در کشور است.

آمارها هر سال بیشتر می‌شود و کم‌توجهی انسان‌ها به مسائل محیط‌زیست نیز بیشتر. جای تامل است، منطقه سیجان استان البرز که در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی قرار دارد و باید از پوشش گیاهی غنی برخوردار باشد، به دلیل چرای بی‌رویه دام کمترین پوشش گیاهی را دارد و طبیعی است نبود پوشش گیاهی و بوته‌ها که خود عامل جذب آب باران و جلوگیری از فرسایش خاک است، باعث تشدید جریان و به‌وجود آمدن سیلاب‌ها خواهد شد.

کوچک‌ترین رگبار آب جاری می‌کند و به‌همراه خود خاک را حرکت می‌دهد که بر شدت جریان می‌افزاید و علاوه بر خسارت مالی به باغ‌ها و محصولات کشاورزی، خسارات جانی نیز وارد می‌کند.

با توجه به‌ مراتب فوق پیشنهاد می‌شود استاندار محترم البرز کمیته ویژه‌ای برای پیگیری نصایح و دستورالعمل‌های رهبرمعظم انقلاب تشکیل دهد و با دقت نظر به همه موارد توجه کند تا بیشتر از این، شاهد تخریب محیط‌های طبیعی کشور نباشیم.

علی‌ اکبر رجایی - مشاور محیط‌ زیست البرز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها