روزگار ما عصر پساصنعتی است که اقتصاد و مشاغل جدید، محصول آن است. لازمه روزگار ما نیز توجه به نیروی انسانی ماهر است که در همه اسناد و چشم‌اندازهای توسعه‌ای کشورها قابل رصد و تعقیب است بنابراین نیاز است افراد جوان برای جامعه در حال تغییر و بازار کار در حال دگرگونی، آمادگی کسب کنند.
کد خبر: ۸۲۰۷۶۲
آموزش‌های فنی نیاز عصر جدید

یکی از راه‌های کسب مهارت، تحصیل در دوره‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است که هدفشان آماده‌سازی جوانان برای بازار کار است .

به این ترتیب و برای پاسخ به این نیاز، مهارت‌ها نیز تنوع و گستره‌ وسیعی یافته است. در این فضا، کارفرمایان همواره به دنبال نیروهایی هستند که علاوه بر مهارت‌های عملی سطح بالا و تخصص فنی، با مهارت‌های گسترده‌تر نظیر توانایی حل مساله، انجام کار گروهی، انعطاف‌پذیری و کارآفرینی آشنا باشند. پس درواقع ما در روزگاری به سر می‌بریم که به دنبال توانایی انجام کار و اشتغال است و سخت به آموزش‌های مهارت‌محور محتاج.

قابلیت اشتغال، توانایی یافتن شغل، بهره‌برداری از مهارت‌های ضروری و شاغل ماندن، علاوه بر این که بعد اصلی شهروندی فعال است، پیش‌نیاز اصلی برای اشتغال کامل و ارتقای شایستگی‌ها نیز است؛ در حالی که با توجه به پدیده «تجاری کردن آموزش»، بازاریابی در حیطه آموزش و بخصوص آموزش‌های مهارتی که سفارشی و تقاضامحور باشد، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

این در شرایطی است که در سیاستگذاری‌های اقتصادی نیز می‌توان به کمک این آموزش‌ها نه‌تنها اضافه بار مالی دولت را کاهش داد، بلکه دولت را از فربگی به سوی چابکی و کوچک‌سازی رهنمون ساخت.

بر این اساس و با عنایت به اسناد بالادستی مانند اصل 44 قانون اساسی و توجه به خصوصی‌سازی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به طور اعم و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران به طور اخص، توجهی ویژه به خصوصی‌سازی و شاخص‌های مرتبط با آن مانند برون‌سپاری و افزایش کیفی ـ کمی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد با هدف اشتغال مولد دارد؛ طوری که هم‌اکنون بیش از 3000 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در استان فعالیت می‌کند و بیش از 80 درصد فعالیت‌های آموزشی مهارتی نیز به بخش خصوصی واگذار شده است.

شکی نیست که مهارت، موتور رشد اقتصادی و اجتماعی هر کشور است و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نقش کلیدی در مهارت‌آموزی به نیروی کار و تبدیل آن به نیروهای ماهر، متخصص و کارآفرین دارد؛ یعنی کسانی که توسعه پایدار و اشتغال مولد در کشور به وجود آنها نیازمند است.

امروز 6 مرداد، روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است؛ روزی که در آن باید با صدای بلند تاکید کرد که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، عامل اصلی خیز کشورها به سوی توسعه است و غفلت از این موضوع هر کشوری را دچار معضل انباشت نیروی انسانی غیرماهر می‌کند که پیامدهای ناخوشایندی را بر حوزه اشتغال، اقتصاد و نهادهای اجتماعی کشور وارد می‌کند.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، شاه‌کلیدی در میدان آموزش است که محتاج بذل‌توجه و تعاملی عمیق میان نهادهای دولتی، بخش خصوصی و واحدهای بزرگ صنعتی، تولیدی و خدماتی است.

حمیدرضا خانپور - مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها