دین‌گریزی و مرگ معنویت کلید‌واژه‌های دنیای امروز شده است. در عصر فناوری و در دنیای ارتباطات مجازی تقریبا همیشه و همه‌جا با حسرت از آن روزهایی می‌گوییم که صفا بود و معرفت، مهربانی بود و همدلی؛ روزهایی که قول‌ها قول بود، حتی به اعتبار یک تار سبیل و حرف‌ها حرف‌ بود در هر شرایطی.
کد خبر: ۸۲۰۷۶۰
گر تو قرآن بدین نمط خوانی ببری رونق مسلمانی

این روزها بیشتر از همیشه از مردمانی یاد می‌کنیم که اگر می‌فهمیدیم نماز می‌خوانند، یقین می‌کردیم دروغ نمی‌گویند و خاطرات آن زمان را زنده می‌سازیم که خلافکارها اول ماه رمضان و محرم و صفر، همه خوشی‌های گناه‌آلودشان را می‌بوسیدند و تا پایان ماه کنار می‌گذاشتند.

گویی در فاصله آن روزها و این روزهایمان، حفره‌هایی عمیق و تاریک سر برآورده که پرکردن آنها همت همگان را می‌طلبد و بیش از همه هنرمندان؛ کسانی که در فیلم‌ها، کتاب‌ها، آهنگ‌ها، سریال‌ها، شعرها، نقاشی‌ها و حتی سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایشان از زیبایی ذات آدمی بگویند و گرایش غریزی و فطری‌اش به نیکی.

هر انسانی در هر عصری، به صورت ذاتی به نیکی و معنویت گرایش داشته و دارد؛ همچنان که به تناسب، تقارن، تعادل و تمام نمودهای زیبایی. برای هر هنرمندی همین بس که بتواند در اثری زیبا و دلپذیر، ذات و فطرت آدمی را به او یادآوری کند و مجال لذت بردن از نیکی را بیافریند؛ لذتی که چه‌بسا سکرآورتر و مست‌کننده‌تر از لذت ناشی از گناه است.

آنچه در تنهایی لیلا و بسیاری دیگر از سریال‌هایی که به معنویت توجه داشته‌اند، به نمایش در می‌آید، حاصل همین دیدگاه و نتیجه تلاش برای انجام وظیفه بوده؛ حتی اگر این تلاش‌ها همیشه موفق نبوده باشد.

شاید گاهی کارمان را بلد نیستیم یا برخی از ما در آثارمان حرف‌هایی می‌زنیم که به آنها اعتقادی نداریم و همین می‌شود که نتیجه تلاشمان آن چیزی نمی‌شود که باید و گاه عملکردمان مصداق این گفته سعدی از کار درمی‌آید که: گر تو قرآن بدین نمط خوانی، ببری رونق مسلمانی.

می‌شود که آثارمان در حوزه معنویت، دین و مذهب به عاملی برای دین‌زدگی و دین‌گریزی بدل شود، به دلایل متعدد؛ دلایلی که می‌توان درباره آن یادداشت‌های زیادی نوشت و کنفرانس‌های متعدد برگزار کرد.

در روزگاری که نیروها، گروه‌ها و جبهه‌های فکری مخالف با معنویت و دین‌مداری بسیار زیبا، جذاب و دلفریب عمل می‌کنند، بر ماست که کارمان را خوب بلد باشیم، خوب انجام بدهیم و همه از داشته‌هایمان برای گفتن از نیکی و معنویت بهره بگیریم. حرف‌های خوب برای گفتن کم نیست؛ مراقب باشیم که با بد گفتن، زشت گفتن و زمخت گفتن، زیبایی حرف‌های خوب را از بین نبریم و گاهی آنها را به ضد خودشان بدل نکنیم.

حامد عنقا - نویسنده فیلمنامه سریال «تنهایی لیلا»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ddd
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
۰
۰
این فیلم واقعا نمیدونم بگم خنده داره یا گریه دار.مگه میشه یكی یه شبه عاشق بشه بعد یك سال همه مراحل ازدواج راطی كنه بدون هیچ شناختی بعد هم هردواز قضای روزگار خوب عالی ازآب دربیاینددختری توپول غرق بوده حالا با بدبختی ونداری اینقدرخوب تا كنه چادری بشه اصلا صداش هم درنیاد .احترام به پدر را لولوخورد.آدمای مذهبی داخل كشورمثل همیشه خوب عالی از آب درامدندو آدم بدها هم خارج از كشوری ها شدند.این فیلم اصلا تمام انحرافی است بالاخره تكلیف مادخترهاچیه احترام پدرهرچند اشتباه كنه لگدكردن اونه و پناه آوردن به بیگانه است .من این فیلم رامی بینم فقط برایمقایسه با فیلم های ماهواره.یه زمانه به فیلم های تركیه می خندیدم حالا باید فیلم های خودمان را برای جك بگذاریم .این فیلم درسطح خیلی پایین ساخته شده واقعا جای هیچ گونه توجیهی ندارد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها