دوازدهمین مجمع سراسری انجمن خوشنویسان ایران امروز در تالار وحدت برگزار می‌شود. اما تنها یک طرف مناقشه در این مجمع حضور دارد و طرف دیگر در اطلاعیه‌ای این مجمع را غیرقانونی و محکوم به شکست اعلام کرده است.
کد خبر: ۸۱۹۲۹۶
باز شدن زخم چند ساله اختلاف خوشنویسان

در این وضعیت، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای ضمن دعوت طرفین به تشریک مساعی، اعلام کرده است انجمن برآمده از این مجمع را، تنها انجمن واحد و قانونی تلقی خواهد کرد و با هرگونه فعالیت غیرقانونی، مطابق قانون برخورد می‌کند.

توفان در میان هنرمندان آرام

به گزارش جام‌جم، وقتی صحبت از خوشنویسی و هنرمندان این عرصه به میان می‌آید آنچه در برداشت نخست به ذهن می‌رسد این است که آنها نماد آرامش و اخلاق در میان جامعه هنری هستند اما متاسفانه اختلاف میان دو انجمن که صنف خود را انجمن‌های قانونی و طرف دیگر را غیرقانونی اعلام می‌کنند، سبب شده طی پنج سال گذشته هنر دوستان با دو انجمن خوشنویسی مواجه باشند و در این میان مدام بر طبل اختلاف کوبیده می‌شود. حال در چنین شرایطی برگزاری دوازدهمین مجمع سراسری انجمن خوشنویسان ایران سبب شد این زخم چند ساله یک بار دیگر سر باز کند.

ادعای غیرقانونی بودن مجمع

با وجود صراحت بیانیه ارشاد و از طرفی با وجود تعیین دکتر ساکت به عنوان نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل این اختلاف، چندی پیش یکی از طرفین ماجرا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مجمع اعلام شده در تاریخ اول مرداد 1394 از سوی ارشاد به حمایت از گروه غیرقانونی و مستعفی از نظر شورای محترم ارزشیابی هنری، شورای عالی و دفتر مرکزی انجمن خوشنویسان ایران اقدامی غیر قانونی است.

محمود رحمان‌نژاد، نایب رئیس این انجمن به خبرنگار ما گفت: به هیچ وجه برگزاری این مجمع با ما هماهنگ نشده و این مجمع با لجبازی برگزار می‌شود. طبق اساسنامه برگزاری مجمع روندی دارد که 26 و 27 خرداد در رشت برگزار شده است و در آن نمایندگان منتخب انجمن خوشنویسان ایران از سراسر کشور حضور داشته‌اند. این نمایندگان طی برگزاری مجامع بدوی در شهرستان‌ها انتخاب می‌شوند و بعد حق حضور در مجمع را پیدا می‌کنند. این کار در مجمع رشت انجام گرفته است. اما مجمعی که امروز برگزار می‌شود، این مسائل رعایت نشده است. در نامه‌ای که به وزیر دادیم اعلام کردیم نماینده شما علیرغم تاکید شما که ما را به وحدت دعوت می‌کنید، به صورت یک طرفه فعالیت می‌کند.

او با تاکید بر این‌که ما انجمنی جز خودمان نمی‌شناسیم و طرف مقابل ما گروهی است که مستعفی شدند و جعل سربرگ و مهر کردند، در پاسخ به این پرسش که چطور شما خود را انجمن خوشنویسان می‌دانید در حالی که طرف دیگر ماجرا استاد غلام‌حسین امیرخانی بزرگ ترین خوشنویس کشور است، بیان کرد: مگر شخص قانون است؟ آقای امیرخانی سه بار استعفا داده و از انجمن خارج شده است. لذا چون عضو انجمن نیست هیچ امکاناتی بر او مترتب نمی‌شود. اگر وزیر اقتصاد از وزارتش استعفا دهد و به جای دیگری برود، آنجا می‌شود وزارت اقتصاد؟

رحمان‌نژاد ادامه داد: وظیفه ذاتی وزارت ارشاد ایجاد وحدت و همدلی است، اما نماینده وزیر در این موضوع بی‌طرف نیست.

نایب رئیس این انجمن خاطرنشان کرد: زمانی‌که آن طرف، مجمع هتل لاله را برگزار کردند، 500 میلیون خرج کردند. ما به دیوان محاسبات شکایت کردیم و آن پرونده همچنان باز است. اگر مجمع امروز هم برگزار شود مجددا آن پرونده فعال می‌شود. اختلاف انجمن خوشنویسان در مجلس شورای اسلامی به عنوان یک سوال ملی مطرح است. اگر این مجمع برگزار شود ما پیگیر موضوع در دیوان عدالت اداری، دیوان محاسبات و کمیسیون فرهنگی مجلس می‌شویم.

سکوت استاد امیرخانی

از سوی دیگر غلامحسین امیرخانی استاد خوشنویسی کشورمان که در طرف مقابل ماجراست هم در پاسخ به خبرنگار ما هرگونه صحبت را به بعد از برگزاری مجمع موکول کرد و گفت: ما دنبال بگو مگو نیستیم. اجازه دهید مجمع برگزار شود و بعد براساس اسناد صحبت کنیم. الان شرایط ایجاب نمی‌کند. باید فضا را آرام نگه داریم تا منطق و قانون را به افکار عمومی منتقل کنیم.

بیانیه معاونت هنری وزارت ارشاد

در آستانه برگزاری مجمع خوشنویسان روز گذشته معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای با امضای علی مرادخانی اعلام کرد: به لطف الهی دوازدهمین مجمع سراسری انجمن خوشنویسان ایران ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه اول مرداد سال ۱۳۹۴ در تالار وحدت برگزار می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان حامی انجمن خوشنویسان ایران، ضمن ارج‌‌گذاری به مقام و مرتبه این هنر و نقش و اثر آن از گذشته تاکنون و تقدیر از کوشش‌های دست‌اندرکاران این انجمن طی 65 سال سپری شده، بر این باور است که ایران به عنوان خاستگاه و مرکز نشر و ترویج خوشنویسی اسلامی با ستارگان درخشانی که در سپهر هنر پرورده، می‌باید و می‌تواند با تدبیر مقدمات و مشارکت قاطبه هنرمندان خوشنویس و نهادهای رسمی و دولتی و مؤسسات خصوصی همچنان به کسب افتخار و اعتبار بپردازد. این مهم جز در سایه‌ تشریک مساعی، حضور و همراهی ممکن و مقدور نخواهد شد. لذا می‌توان به جای پافشاری برای حاکم کردن رأی و نظر شخصی از اختلاف نظرهای هنری و تخصصی در جهت تضارب آرا و بحث و اقناع و احترام و پایبندی به خرد و انتخاب جمعی بهره برد؛ و انجمنی با طراوت و پویا داشت.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: از آنجا که اکثریت قریب به اتفاق استادان، هنرمندان و اعضای انجمن خوشنویسان از پاره پاره شدن پیکره انجمن ابراز تأسف کرده و از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر حل مشکل و ایجاد وحدت و سامان یافتن انجمنی واحد بوده‌اند و براساس رأی قاطع دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مجامع هتل لاله و رشت و استمرار اعتبار مجمع ایلام و همچنین پس از 20 ماه مذاکره و گفت‌وگو با گرایش‌های مختلف و فعال در عرصه خوشنویسی و برگزاری نشست‌های تخصصی و تقاضای انجمن خوشنویسان ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکیل ستاد ویژه‌ای برای برگزاری دوازدهمین مجمع اقدام نمود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن برآمده از این مجمع را، انجمن واحد و قانونی تلقی خواهد کرد و با هرگونه فعالیت غیرقانونی، مطابق قانون برخورد می‌کند.

سجاد روشنی - فرهنگ‌وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها