افزایش دو برابری تعداد دانشجویان کشور در یک بازه زمانی ده ساله مسلما مزایای مثبتی برای کشور داشته است. قطعا پیشرفت‌های علمی کشور در صنایع مختلف از صنعت دارویی گرفته تا نانوتکنولوژی و علوم هسته‌ای به دنبال گسترش کمی و کیفی آموزش عالی در کشور به دست آمده است.
کد خبر: ۸۱۸۱۷۵
افزایش کیفی و علمی دانشگاه‌ها، یک ضرورت

علاوه بر دستاوردهای علمی، حضور جوانان در دانشگاه‌ها مسببات فضای پرشور و شاداب را فراهم کرده است تا جامعه‌ای پرتحرک و علمی در کنار ساماندهی رفتارهای منطقی و مفید جوانان را داشته باشیم. حتی گسترش دانشگاه‌ها و تعداد دانشجویان عامل عمران و آبادی در بسیاری از مناطق کشور بوده است.با این تفاسیر مزایای افزایش تعداد دانشجو در کشور بی‌ثمر نبوده و در مواردی بیشترین میزان سود و اعتبار را برای کشور فراهم کرده است؛ با این حال در کنار همه این مزایا برخی از موارد مهم و قابل توجه در کنار این افزایش کمی مغفول مانده است.

یکی از دغدغه‌های مطرح شده به افزایش حساب نشده و غیرضروری درخصوص برخی رشته/ محل‌ها برمی‌گردد. متاسفانه در برخی رشته/ محل‌ها بی‌توجه به نیاز و ضرورت موجود، افزایش کمی داشته‌ایم که این مساله مشکل‌ساز بوده است.

از طرفی هر چند تولیدات علمی برخی دانشگاه‌ها بسیار خوب و رو به جلو بوده، اما در بعضی دانشگاه‌ها هم هدف اصلی گم شده و تنها به افزایش ظرفیت‌ها پرداخته شده است. متاسفانه در برخی فضاهای دانشگاهی کارهای پژوهشی و علمی قابل دفاعی صورت نگرفته است. نبود نظارت و دقت در افزایش کیفی فضای علمی در حال حاضر ما را با مشکلاتی مثل پایان‌نامه‌های تقلبی یا فارغ‌التحصیلان بدون مهارت روبه‌رو کرده است. با وجود این انتظار می‌رود درکنار افزایش کمی دانشگاه‌ها، به افزایش کیفی فضای دانشگاهی کشور نیز توجه شود.

دکتر علیرضا سلیمی - عضو کمیسیون آموزش مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها