90 فیلم سینمایی در مراحل مختلف تولید به سر می‌برد

فصل کاشت سینمای ایران

«امروز» از جشن خانه سینما کنار گذاشته شد

راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری سینماگران

نشست رسانه‌ای هفدهمین جشن خانه سینما در حالی برگزار شد که مازیار میری، دبیر اجرایی این رویداد سینمایی از راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری سینماگران و تلاش برای تامین بودجه آن خبر داد. کنار گذاشته شدن فیلم «امروز» رضا میرکریمی، کاهش بودجه جشن به کمتر از 410 میلیون تومان و داوری بی‌شائبه نیز از جمله خبرها و اظهارنظرهایی بود که از سوی همایون اسعدیان، دبیر جشن هفدهم خانه سینما مطرح شد.
کد خبر: ۸۱۶۹۲۲
راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری سینماگران

به گزارش جام‌جم، نشست رسانه‌ای هفدهمین جشن خانه سینما صبح روز گذشته با حضور همایون اسعدیان، دبیر و مازیار میری، دبیر اجرایی جشن و برخی اصحاب رسانه در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد و دبیران این رویداد سینمایی به تشریح برنامه‌ها و ارائه آخرین اقدامات خود پرداختند.

دبیر هفدهمین جشن خانه سینما صرفه‌جویی در بودجه و کاهش هزینه‌های جشن امسال را از مهم‌ترین اولویت‌های این دوره دانست و گفت: یکی از دغدغه‌های خانه سینما این بود که جشن سینمای ایران با کمترین هزینه برگزار شود؛ چون برگزاری جشنی با شکوه با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد سینما می‌تواند موجب حساسیت‌ها و دلخوری‌هایی شود. ما هم تلاش کردیم جشن سینمای ایران با هزینه پایین و حتی کمتر از بودجه 410 میلیون تومانی جشن شانزدهم ـ دوره قبل ـ برگزار شود و در پایان ضمن برگزاری جشنی آبرومند و در شأن اهالی سینما، آورده مالی هم برای خانه سینما داشته باشد تا بتوانیم به اهالی خانه سینما کمک کنیم.

همایون اسعدیان یکی از مهم‌ترین دلایل فقدان روندی مشخص درباره برگزاری جشن خانه سینما را نبود آیین‌نامه‌ای مدون و متناسب خواند و افزود: اعتقاد داریم ایرادات اساسی به آیین‌نامه جشن خانه سینما وارد است و باید تغییر کند؛ برای همین نیاز داریم هرچه سریع‌تر آکادمی‌ خانه سینما تشکیل شود و الان گروهی مشغول طراحی آیین‌نامه واقعی و اجرایی آکادمیک خانه سینما برای سال‌های بعد هستند.

کارگردان «طلا و مس» در همین خصوص به شائبه لابی‌گری در داوری جشن‌های خانه سینما هم اشاره کرد و گفت: در جشن سال گذشته و به دلیل اشکال در آیین‌نامه، برخی داوران خودشان فیلم‌هایی در بخش‌های مختلف مسابقه داشتند و حتی نامزد دریافت جایزه بودند، اما امسال توافق کردیم در مرحله اول 55 داور‌ از 11 صنف سینمایی (از هر صنف پنج داور) انتخاب شوند‌ که به هیچ عنوان فیلمی نداشته باشند. به عبارت دیگر هیچ داوری در هیچ بخشی حق ندارد فیلم داشته باشد.

میرکریمی اولین ضربه را از خانه سینما خورد!

اسعدیان در ادامه درباره دشواری انتخاب داوران برای جشن خانه سینما اظهار کرد: اعمال قانون مربوط به داوری باعث شد تا انتخاب و معرفی داوران ازسوی صنوف به پروسه‌ای دشوار تبدیل شود، چون خیلی سخت است که ما در میان سینماگران صنوف مختلف، افرادی را پیدا کنیم که در یک سال در هیچ فیلمی فعالیت و مشارکت نکرده باشند. با این حال همه صنف‌ها این مساله را پذیرفتند و ما بجز تسامحی که درخصوص صنف جلوه‌های ویژه کامپیوتری به خرج دادیم، در دیگر صنف‌ها این قانون را رعایت کرده‌ایم.

حتی رضا میرکریمی، به سبب موقعیتی که در خانه سینما دارد و مدیرعامل این نهاد است، با مشورت و همفکری با شادمهر راستین ـ فیلمنامه‌نویس ـ فیلم سینمایی «امروز» به کارگردانی خود را از داوری این جشن خارج کرد. این در حالی است که ما به ایشان پیشنهاد کردیم این فیلم بجز بخش فیلمنامه و کارگردانی، در بخش‌های دیگر ارزیابی شود، اما رضا میرکریمی اعتقاد داشت که جایگاه او به عنوان مدیرعامل خانه سینما ممکن است در نظر داوران تاثیر بگذارد.

با اعلام این خبر از سوی دبیر جشن خانه سینما می‌توان رضا میرکریمی را به نوعی قربانی مسئولیتش در بزرگ‌ترین نهاد صنفی سینماگران دانست و فیلم «امروز» که نماینده ایران در راه اسکار 2015 بود و جوایزی را از برخی جشنواره‌های داخلی و خارجی دریافت کرده بود و ظرفیت فراوانی دست‌کم برای نامزد شدن در بعضی بخش‌ها را داشت، به پای کارگردانِ مدیرعاملش سوخت و زحمات عوامل این فیلم در جشن خانه سینما دیده نخواهد شد.

راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری

مازیار میری، دبیر اجرایی جشن هفدهم خانه سینما نیز در این نشست به موضوع مهم صندوق بیمه بیکاری که دغدغه همه سینماگران و جزو نیازهای آنهاست، اشاره و عنوان کرد: خیلی تلاش کردیم جشن سال گذشته خانه سینما نقطه شروع راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری باشد و هدفمان این بود که سینماگران، مسئولان سینما را ترغیب کنند که این مهم انجام شود. خوشبختانه این کار شروع شده است و ما در دوره جدید مدیریت خانه سینما هم به‌دنبال تامین بودجه هستیم تا راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری سینماگران شکل جدی‌تری به خود بگیرد.

هفدهمین جشن خانه سینما همزمان با روز ملی سینما 21 شهریور برگزار می‌شود و آثار و افراد برگزیده بخش‌های مختلف سینمای ایران از میان فیلم‌هایی که از تیرماه سال گذشته تا خرداد امسال در سینماهای کشور اکران شده‌اند، معرفی خواهند شد.

فرهنگ و هنر - علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها