رئیس سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور

60درصد قناتهای کشور در شرف خشک شدن قرار دارند

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت ۱۱ قنات تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی خبر داد.
کد خبر: ۸۱۵۹۵۴
۱۱ قنات‌ تاریخی ایران، ثبت جهانی می شود

محمد حسن طالبیان در گفت​وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: به منظور ثبت قنات های تاریخی کشور از بهمن سال گذشته پرونده ای تشکیل و به سازمان یونسکو ارجاع شد و قرار است تا دو ماه آینده کارشناسان ارزیاب از سازمان یونسکو و ایکوموس جهانی برای بررسی این قنات ها به کشورمان سفر کنند.

وی با اشاره به اینکه 11 قنات از استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و اصفهان انتخاب شده اند، افزود: این قنات های تاریخی از زمان هخامنشیان تا امروز را شامل می شود که با ثبت جهانی آن هم می توان فناوری این قنات ها و هم ارزش های ملموس و ناملموس آن را به خصوص در خشکسالی های اخیر به مردم نشان داد و بر حفظ و نگهداری قنات های تاریخی تاکید کرد.

طالبیان همچنین با اشاره به ثبت جهانی هجدهمین و نوزدهمین اثر تاریخی کشورمان گفت: محوطه باستانی شوش و منظر فرهنگی میمند کرمان در فهرست سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده که حدود ده سال است در این مکان ها باستان شناسی انجام می شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: قدمت محوطه باستانی شوش مربوط به 6 تا 7 هزار سال پیش است و منظر فرهنگی میمند نیز به قبل از اسلام بر می گردد.

وی گفت: هم اکنون حدود 39 اثر تاریخی دیگر به عنوان فهرست پیشنهادی و ثبت موقت در سازمان یونسکو داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها