فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا جو مذاکرات هسته ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اراده سیاسی را در طرفین برای دستیابی به یک توافق می بینم.
کد خبر: ۸۱۴۶۷۶
موگرینی: اگر قرار است توافقی شود وقت آن فرا رسیده است

به گزارش جام جم آنلاین، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر یکشنبه پیش از ورود به هتل کوبورگ به خبرنگاران گفت: در قسمت پایانی یک ماراتن طولانی هستیم. پیام امروزمن این است که اگر قرار است توافق شود وقت آن فرارسیده است.

وی افزود: در دیداری که با وزیران خارجه خواهیم داشت ارزیابی می کنیم ایا توافق حاصل می شود یا نه. انچه اکنون مطرح است این است که ایا طرفین قادر خواهندبود در این مورد تصمیم سیاسی بگیرند؟

موگرینی در پاسخ به این سوال که اگر توافق حاصل نشود برنامه ای دیگر در دستور کارخواهد بود، گفت: خیر برنامه دیگری نداریم.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: از اول هم قانونمان این بود که اگر روی طرح الف کار می کنیم باید به آن پایبند باشیم. اکنون شرایط برای این امر مهیا است.

وی اظهار داشت: طرفین مذاکرات بسیار مذاکرات فشرده ای داشتند که طی ساعت ها و روزهای اینده ادامه خواهد داشت. اکنون وقت ان رسیده است. ما به یک توافق بسیار نزدیک هستیم . جو مذاکراتی مثبت و خوب است و من اراده سیاسی را همچنان برای یک توافق می بینم.

موگرینی در عین حال گفت که در زمینه های فنی کار باید ادامه یابد.

اشتاین مایر: فرصتی استثنایی برای دستیابی به توافق داریم

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان یکشنبه شب پیش از ورود به هتل کوبورگ و پیوستن به سایر مذاکره کنندگان 1+5 به خبرنگاران گفت: یک هفته مذاکره فشرده را پشت سر گذاشتیم و چارچوب یک توافق شفاف تر شده است.

وی افزود: فرصتی عالی پیش رو داریم که بعد از 12 سال طولانی این مناقشه را حل کنیم که این مستلزم شجاعت و آمادگی برای یک مصالحه است.

اشتاین مایر اظهارداشت: دو گزینه در مورد این مناقشه پیش رو داریم. یا می بریم که همه ما می بریم ویا ناکام خواهیم ماند که یعنی هیچ کس برنده نیست.

پیش از اشتاین مایر ، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وین آمدند.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس هم یکشنبه شب به وین می آید و به مذاکره کنندگان در کوبورگ خواهد پیوست.

دیدار سیزدهم ظریف و کری

سیزدهمین دیدار وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در وین آغاز شد.

محمد جواد ظریف و جان کری یکشنبه شب برای بار سوم دور میز گفتگو در هتل کوبورگ نشستند.

این سیزدهمین دیدار دو وزیر خارجه در ده روز گذشته است. در این دیدار هم مانند عمده نشست های قبلی صالحی، مونیز و معاونان وزرای خارجه دو کشور نیز حضور دارند.

وزیر خارجه فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به هتل کوبورگ آمده اند. برخی اخبار حکایت از ورود لاوروف به وین و اقامت وی در هتل رتز کارلتون دارد. قرار است تا پایان یکشنبه شب همه وزرای خارجه 1+5 به جز وانگ ئی وزیر خارجه چین به وین بیایند. طبق برنامه وی روز دوشنبه به اتریش خواهد آمد.

تیم مذاکره کننده در مراسم احیای شب قدر شرکت کرد

تیم مذاکره کننده ایران و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مراسم احیای شب قدرشرکت کردند.

این مراسم در مرکز امام علی (ع) وین برگزار شد.

تیم مذاکره کننده ایران سال گذشته نیز در وین مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان را در وین برگزار کرد.

معاونان آمانو به تهران می آیند

معاونان یوکیا آمانو مدیرکل اژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل آنچه طرف های غربی مساله ابعاد نظامی احتمالی یا مطالعات ادعایی می خوانند به تهران می آیند.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: هرچند که آژانس تاکنون نتوانسته برای اثبات ادعاهای خود در این زمینه مستنداتی قابل اتکا و موثق ارائه کند ولی چون ایران می خواهد مساله را حل کند آمادگی خود را اعلام کرد تا کمک کند آژانس در چارچوب ملاحظاتش این مساله را هم حل کند.

وی گفت: از نظر ما این موضوع سختی نیست چون ابهامی ندارد و از این بابت نگرانی نداریم اما نباید باب ادعاهای واهی را به گونه ای باز بگذاریم . (ایرنا - مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها