پدیده گرد و غبار و ریزگردها که چند سالی است نیمه‌غربی کشور را فراگرفته و حتی مرکز کشور را نیز در سال‌های اخیر تحت تاثیر قرار داده است، طی سال‌های آینده سایه خود را بر سر استان‌هایی همچون خراسان شمالی در شرق کشور نیز خواهد انداخت، هرچند این بار از جانب همسایه شمالی و کشور ترکمنستان اتفاق خواهد افتاد.
کد خبر: ۸۱۳۹۲۶
هدف بعدی ریزگردها، شمال شرق کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان این‌که دو کشور عراق در غرب و ترکمنستان در شمال کشور از مهم‌ترین کانون‌های خارجی بروز گردوغبار در کشور محسوب می‌شوند، به جام‌جم می‌گوید: در کشور ترکمنستان بیابان‌هایی به نام قره قوم موسوم به بیابان سیاه وجود دارد که از بزرگ‌ترین کویرهای شنی جهان است و به‌عنوان مهم‌ترین عامل خارجی ورود ریزگردها به استان طی سال‌های آینده به‌شمار می‌رود.

علی‌اصغر مطهری می‌افزاید: این بیابان از دریاچه آرال در شمال تا کوهستان‌‌های کپه‌داغ در جنوب و از رودخانه آمودریا و بیابان قیزیل قوم در شمال‌شرق تا دریای خزر در غرب گسترش پیدا کرده‌ است و 70 درصد مساحت این کشور یعنی معادل حدود 350 هزار کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که این بیابان بدون پوشش گیاهی بوده و بارندگی هر ده سال یکبار در آنجا اتفاق می‌افتد، تصریح می‌کند: در سال گذشته در خراسان شمالی حدود پنج روز شاخص کیفیت هوا از مرز استاندارد گذشت و شاهد هوای آلوده بودیم که دلیل عمده آن کانون‌های داخلی و خارجی ریزگردها بود.

به گفته این مقام مسئول هر ساله در ماه‌های خرداد و تیر، گرد و غبار به‌طور متناوب از سمت بیابان‌های قره قوم استان را فرا می‌گیرد. این ریزگردها به حدی است که ارتفاعات کپه داغ و آلاداغ را تسخیر کرده‌اند.

مطهری با بیان این‌که برای مقابله با ریزگردها، کمیته‌ای با مشارکت مدیریت بحران استان تشکیل شده است، می‌گوید: کانون‌های محلی که باعث بروز پدیده گرد و غبار می‌شوند شناسایی شده و برای مقابله با بحران این کانون‌ها بزودی برنامه عملیاتی، کاشت نهال و بذرپاشی انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی با اشاره به این‌که تاکنون اقدام خاصی برای جلوگیری از ورود عامل خارجی گرد و غبار به استان صورت نگرفته است، از پیگیری نشست مشترک با سرکنسولگری ترکمستان در مشهد خبر داده و می‌افزاید: این سازمان از طریق دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در بجنورد، خواهان برگزاری نشستی مشترک در مشهد شده تا در این نشست اطلاعاتی درخصوص ریزگردهای بیابان‌های قره قوم و راه‌های مقابله با آن پیشنهاد و اجرایی شود.

مهطری در بخش دیگری از سخنان خود، نبود ایستگاه سنجش گرد و غبار و آلودگی هوا در استان را از مشکلات موجود دانسته و تصریح می‌کند: فقط یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در خراسان شمالی وجود دارد که به صورت سیار در محل اداره کل محیط‌زیست قرار گرفته است.

وی اعتبار مورد نیاز برای احداث ایستگاه‌های مورد نیاز را یک میلیارد و 200میلیون تومان عنوان و خاطرنشان می‌کند: در صورت تامین اعتبار لازم، دو ایستگاه ثابت در شهرستان‌های بجنورد و اسفراین راه‌اندازی خواهد شد.

گروه ایران - بهنام وحیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها