آتش‌سوزی 19 فروند شناور صیادی و باری که هفته گذشته رخ داد، بنا به گفته مسئولان، خسارتی بالغ بر 110 میلیارد ریال به صاحبان این شناورها وارد کرد. این در حالی است که آمارهای مدیریت بحران استان بوشهر حاکی است، حادثه اسکله بندر دیر، هفتمین سانحه حریق در هفت سال اخیر بوده که در مجموع ‌48 فروند شناور را از بین برده است.
کد خبر: ۸۱۳۹۲۴
بیمه؛ حلقه مفقوده شناورهای صیادی بوشهر

در هشت شهرستان ساحلی استان بوشهر 14 اسکله صیادی و تجاری وجود دارد که در سال‌های اخیر شاهد آتش‌سوزی‌های فراوان بوده است.

به باور کارشناسان، ضعف زیرساخت‌ها‌، مجهز نبودن بنادر صیادی به سیستم اطفای حریق‌ و استاندارد نبودن تاسیسات و خدمات بندری در این اسکله‌ها مهم‌ترین دلیل وقوع حوادث دریایی بوده است.

افزون بر این، بیمه نبودن شناورهای صیادی و باری موجب شده است خسارت‌دیدگان از دریافت هزینه و جبران خسارت وارده نا‌امید شوند و معیشت کسانی که تنها منبع درآمد آنها از طریق دریا‌ست، به مخاطره بیفتد.

مسئول آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر دیر در گفت‌و‌گو با جام‌جم گفت: حادثه حریق اسکله بندر دیر با مشارکت 60 آتش‌نشان و حداقل 15 خودرو از شهرهای همجوار مثل خورموج، کنگان، عسلویه‌، آبدان، بردستان و دیگر نقاط استان پس از پنج ساعت تلاش بی‌وقفه مهار شد.

یوسف رنجبر افزود: این حادثه به دنبال بروز آتش‌سوزی در یکی از موتور لنج‌های متوقف شده در سمت غربی اسکله که با رها‌سازی به سمت دیگر اسکله آمده بود و با‌عث شد تا دامنه آتش به دیگر لنج‌ها سرایت پیدا کند، پدید آمد که 18 لنج به طور 100 درصد نابود شد و یک فروند هم 40 درصد آسیب دید.

یک از صاحبان لنج‌های آسیب‌دیده در آتش‌سوزی بندر دیر نیز در پاسخ به این پرسش که چرا مالکان شناورها از بیمه بدنه لنج‌های خود خودداری می‌کنند، اظهار کرد: صرف‌نظر از این که بیشتر شرکت‌های بیمه به دلیل سوانح زیاد دریایی و ریسک بالای سرمایه‌گذاری در تجارت دریایی از زیر بار بیمه کردن شناورها شانه خالی می‌کنند، وقتی هم کارشناسان بیمه برای ارزیابی مراجعه می‌کنند، قیمت لنج‌ها را تا 40درصد زیر‌قیمت واقعی ارزش‌گذاری می‌کنند و اصلاً توجهی هم به اعتراضات ما نمی‌کنند. برای همین بیمه کردن لنج برای ما مقرون به صرفه نیست.

وی اضافه کرد: اکنون بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور کمترین تجهیزات اطفای حریق ندارد و بارها این موضوع را به مسئولان یادآوری کرده‌ایم که عملاً اقدامی برای حل این معضل انجام نداده‌اند.

در همین حال معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به این که فقط 30فروند از 6000 شناور فعال در استان بوشهر بیمه است، گفت: از سال80 به بعد بیمه اجباری شناورها به بیمه اختیاری تبدیل شد که همین موضوع مشکلاتی را برای این شناورها فراهم کرده است و بی‌توجهی به بیمه شناورها برای صاحبان آنها در زمان بروز بحران مشکلاتی را موجب می‌شود.

سید محمدحسن باستی افزود: اگر پیش‌بینی‌های لازم و استاندارد‌های ایمنی در اسکله‌ها برای تأمین ضریب ایمنی شناورها انجام می‌شد اکنون اتفاقات کمتری برای شناورها و اسکله‌ها پیش می‌آمد.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با تاکید براین که ارتقای ایمنی اسکله‌های استان بوشهر را در نظر داریم، تصریح کرد: بنادر گناوه و دیلم به لحاظ تردد زیاد شناورهای صیادی و تجاری از یک سو و وزش همیشگی باد از سوی دیگر، باید از نظر ایمنی و آمادگی مواجهه با حوادث احتمالی در سطح بالایی باشد زیرا اگر حادثه‌ای در این دو بندر رخ دهد، عواقب غیرقابل جبرانی خواهد داشت. در اولویت واگذاری و تخصیص اعتبارات برای این مهم‌، ایمنی اسکله‌های دو بندر گناوه و دیلم را مدنظر قرار خواهیم داد.

حجت‌الاسلام موسی احمدی، نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه درمجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکلات مالی و معیشتی ‌حادثه‌دیدگان شناورهای صیادی و باری در حادثه بندر دیر، از پیگیری برای جبران خسارت وارده به لنج‌داران خبر داد و گفت: باید راهکاری برای حل مشکلات خسارت‌دیدگان یافت و بخشی از مشکلات آنان را برطرف کرد.

گروه ایران - بوشهر

علیرضا برازجانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها