معاون برون‌مرزی رسانه ملی معتقد است که این شبکه در حال حاضر از جایگاه ممتازی در میان رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
کد خبر: ۸۱۳۹۱۹
شبکه‌ خبری مستقل برای شفاف‌سازی

محمد اخگری با اشاره به این که پرس‌تی‌وی تنها شبکه‌ای است که به زبان انگلیسی برنامه پخش می‌کند، به جام‌جم گفت: این شبکه در ابتدای تاسیس شعار «صدای کسانی که صدایی ندارند» را برای خود برگزید و در این هشت سال که از زمان آغاز به کارش می‌گذرد توانسته به این شعار جامه عمل بپوشاند. امروزه در بحران‌های منطقه خاورمیانه هیچ رسانه‌ای مانند این شبکه مشکلات مردم کشورهای درگیر را منعکس نمی‌کند. به عنوان مثال، اگر به دیگر رسانه‌های جمعی رجوع شود هیچ خبری درباره مصائب و مشقات مردم یمن در زیر بمباران هواپیماهای عربستانی مشاهده نخواهد شد. پرس‌تی‌وی ایران تنها رسانه‌ای است که به صورت دائم و همیشگی ارسال و انعکاس خبرها را به زبان انگلیسی انجام می‌دهد. همچنین در جریان حوادث سوریه و عراق و ظهور داعش، پرس‌تی‌وی تنها شبکه‌ای است که به آنچه در پشت صحنه این جریان‌ها می‌گذرد، می‌پردازد. تولید و پخش مستندهایی با این رویکرد از همان ابتدا در شبکه پرس‌تی‌وی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. شبکه مستندات جستجوگرانه‌ای را تولید و پخش می‌کند که اتفاقا بسیار هم مورد توجه مخاطبان واقع می‌شود.

150 میلیون بازدید در یک‌ماه

وی افزود: همین رویکرد باعث شده که مراجعه مخاطبان به سایت شبکه افزایش پیدا کند، به طوری که در ماه گذشته پرس‌تی‌وی در فضای مجازی 150 میلیون بازدید داشته است که رقم قابل توجهی برای یک رسانه است. همچنین شبکه بخصوص در کشورهای آفریقایی رصد شده و برنامه‌هایش از سوی مخاطبان پیگیری می‌شود. پرس‌تی‌وی در حوزه‌های مختلف پیشگام بوده و تلاش می‌کند که به طور دائمی هم از لحاظ تکنیکی و فناوری و هم از منظر محتوایی حرکت رو به رشد خود را ادامه دهد. همچنین رقبای خودش را نیز رصد کرده و رویکردهایش را در خط رقابت با سایر رسانه‌های مطرح مثل بی‌بی‌سی و الجزیره مورد بازبینی قرار می‌دهد.

شبکه محبوب آمریکا و اروپا

اخگری درباره ارزیابی اش از جایگاه پرس تی وی در میان سایر شبکه‌های بین‌المللی فعال هم تصریح کرد: گمان می‌کنم شبکه پرس تی وی با این رویکرد و نحوه اطلاع رسانی جایگاه ویژه و منحصر بفردی را دارد و توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. آنچه سایت شبکه منعکس می‌کند نشان می‌دهد که بیشترین مراجعه‌کنندگان از آمریکا و کشورهای اروپایی هستند. بازخوردهایی که می‌گیریم هم بیانگر این واقعیت است که در قاره آفریقا مخاطبان زیادی داریم. در خاورمیانه هم پرس تی وی یکی از شبکه‌های محبوب مردم کشورهای عمان، اردن و لبنان است. همزمان با شروع بحران یمن مراجعه کنندگان عربستانی شبکه 50 درصد افزایش یافته اند که بیشترشان هم از شهر ریاض هستند.

تولید مستندهای کوتاه 10 دقیقه‌ای

مدیر پرس‌تی‌وی درباره برنامه‌های جدید این شبکه نیز توضیح داد: برنامه‌های ما به چند دسته تقسیم می‌شود. یکسری شامل بخش‌های مختلف خبری است که خبرنگاران از سراسر دنیا خبر مخابره می‌کنند. بخش دیگر به مستندهای شبکه مربوط می‌شود که گاه تولید یک مستند به طول می‌انجامید و ممکن بود از زمان حادثه عقب بماند. در این راستا، اخیرا ساخت مستندهای کوتاه 10 دقیقه‌ای در دستور کار قرار گرفته تا در آنها وقایع مختلف با استفاده از پژوهشگران و محققان و تصاویر مستند انعکاس داده شود. یکی دیگر از تولیدات شبکه که با استقبال مخاطبان مواجه شده، برنامه «ایران» است. بزودی وب سایت جدیدی برای این برنامه طراحی شده و بخش‌های مختلف این برنامه روی آن قرار خواهد گرفت. در این وب سایت فرصت‌های تعاملی هم در نظر گرفته شده است، مثلا کسانی که به ایران سفر کرده اند می‌توانند سفرنامه تصویری خود را روی آن قرار دهند. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که بزودی از شبکه‌های پیام رسان برای ایجاد گروه‌های مرتبط اجتماعی علاقه‌مند به پرس‌تی‌وی استفاده خواهد شد.

شبکه استاندارد

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاسی که از ابتدای راه‌اندازی شبکه پرس‌تی وی با این شبکه همکاری داشته درباره عملکرد این شبکه به جام‌جم می‌گوید: پرس‌تی‌وی شبکه انگلیسی زبان است که دفتر آن در ایران بوده و بیش از 80 درصد نیروی انسانی آن در بخش‌های مختلف را ایرانیانی تشکیل می‌دهند که به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند و این یکی از مهم‌ترین امتیازات پرس‌تی‌وی می‌باشد. ساختار این شبکه که به صورت 24 ساعته برنامه پخش می‌کند در حد استانداردهای جهانی است. بیشتر گویندگان آن ایرانیانی هستند که به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند و این در نوع خود بی‌نظیر است. شبکه‌هایی که در جهان به زبان انگلیسی برنامه پخش می‌کنند مثل الجزیره انگلیسی، سی‌ان‌ان، بلومبرگ و ... تحت تسلط آمریکا و هم پیمانان آن هستند و اخباری را منتشر می‌کنند که مورد علاقه انگلیس و آمریکاست. این شبکه‌ها افکار و سیاست‌های غرب را بین مخاطبان گسترش می‌دهند. اما پرس‌تی‌وی شبکه‌ای کاملا مستقل است. این شبکه در برابر غرب رویکردی افشاگرانه دارد و این سیاست را در جنگ 22 روزه و 50 روزه غزه بخوبی به نمایش گذاشت. همه شبکه‌های غربی و هم پیمانان آنها از اسرائیل طرفداری می‌کردند اما پرس تی‌وی صدای مردم غزه را به گوش جهانیان رساند.

رقابت با شبکه‌های حرفه‌ای

ساختار و رویکرد خبری و برنامه‌‌هایی که از این شبکه پخش می‌شود کاملا حرفه‌ای است و باعث شده تا پرس‌تی‌وی بتواند با شبکه‌های حرفه‌ای دنیا وارد رقابت شود.این شبکه می‌تواند الگوی خوبی برای شبکه‌های داخلی هم باشد.تا‌ک‌شوها و فیلم‌های مستندی که از پرس‌تی‌وی پخش می‌شود، موثر و جریان‌ساز است چون یک موضوع را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کند.بهشتی‌پور در ادامه اشاره می‌کند: پرس‌تی‌وی به عنوان شبکه‌ای مستقل در دنیا می‌تواند برنامه‌های بهتری نیز تولید و پخش کند. مدتی است که برنامه‌های تاک‌شو و فیلم‌های مستند این شبکه کم شده‌اند و کیفیت سابق را ندارند که این موضوع می‌تواند به دلایل مختلف از جمله کمبود بودجه باشد.

پرس‌تی‌وی شبکه‌ای است که می‌تواند چهره مثبت و واقعی ایران را به دنیا معرفی کند به همین دلیل باید روز به روز برنامه‌ها و کیفیتش بهتر شود.در دنیایی که جریان یک سوی خبر در جریان است، این شبکه با حفظ رویکرد شفاف ‌سازی خود می‌تواند سیاست‌های ایران را به زبان انگلیسی برای مردم دنیا تبیین کند به همین دلیل بهتر است در حال رشد بماند و افت نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها