دزدها خواب ندارند، شیادها یک لحظه بیکار نمی‌نشینند، معمولا هم یک قدم بلکه چند قدم از مردم عادی جلوترند چون لازم است برای بقا، شگردهایشان را به روز کنند.
کد خبر: ۸۱۲۸۸۴
اسمش دزدی است ولی ریشه اعتماد را می‌زند

به عقل شیطان هم شاید نمی‌رسید که دست به دامان شبکه‌های اجتماعی از جمله وایبر و واتس آپ و لاین شود و احساسات اهل روزه را هدف بگیرد با این شگرد که تصاویری از افراد بی‌خانمان و کودکان بیمار را منتشر کند و بعد از کاربران بخواهد به داد این آدم‌های دردمند برسند.

شاگردان شیطان اما چنین کرده‌اند و عمق عملیاتشان را به حدی رسانده‌‌اند که اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا هشدار را بهترین راه برای باز شدن چشم مردم مهربان دانسته است.

این فرصت‌طلبان سودجو گویا تاکنون سایت‌های جعلی را در فضای مجازی بارگذاری کرده‌اند و مدعی فعالیت‌های خیرخواهانه شده‌اند و برای این که بتوانند دل مردم را نرم کنند تصاویری از افراد نیازمند را به عنوان مدرکی بر درستی ادعای خویش منتشر کرده‌اند که دروغ محض است و چیزی نیست جز تلاش برای تحریک احساسات مردمی که روحشان در رمضان لطیف‌تر می‌شود و راحت‌تر بغض می‌کنند.

پلیس می‌گوید این فرصت‌طلبان ممکن است از دار و دسته گروه‌های «فیشینگ» باشند، همان ماهیگیران فضای مجازی که به اسم دریافت کمک مالی از کاربران به حساب بانکی آنها دسترسی پیدا می‌کنند و بعد مثل یک مکنده قوی، همه موجودی حساب‌ها را خالی می‌کنند.

تاکنون بسیاری از شهروندان به این روش‌های جاعلانه صید شده‌اند و جای بسی غم و افسوس است که محور این اخاذی‌های آنلاین این روزها رمضان است و کار خیر.

همین قبیل کارها تاکنون خیلی از ما را بدبین کرده تا آنجا که اگر نیازمند واقعی را در لحظه‌ای که از فرط گرسنگی باید سنگ به شکم ببندد، ببینیم باورش نمی‌کنیم. شیادها با اعتماد ما چنین کرده‌اند و این جرم کوچکی نیست.

جامعه است و اعتماد، زندگی است و باور کردن اطرافیان، اما آدم‌های سودجوی فرصت‌طلب که حتی از فقر و فقیر هم استفاده ابزاری می‌کنند ریشه اعتماد ما را زده‌اند، حالا هم بی پروا در شبکه‌های مجازی جولان می‌دهند و ته مانده‌های اعتماد عمومی را آنجا ذبح می‌کنند.

بعضی از ما چه قدر بد از تکنولوژی استفاده می‌کنیم، راستی چرا بعضی از ما حرمت رمضان و قلب‌های مهربان و روح سخاوتمند مردم را نگه نمی‌داریم؟

مریم خباز - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها