جام جم آنلاین گزارش می دهد

توافق هسته ای؛ گام معلق

هرچند محمد جواد ظریف پس از رایزنی با همتایان آمریکایی و اروپایی خود یکشنبه شب به تهران بازگشته تا سه شنبه مجددا در محل مذاکرات حضور یابد اما سوال اساسی در این میان، زمان پایان مذاکرات است که آیا دو طرف خواهند توانست در دهم تیرماه به یک توافق جامع دست یابند؟
کد خبر: ۸۱۲۶۲۲
توافق هسته ای؛ گام معلق

موضوع تمدید یا عدم تمدید مذاکرات هسته‌ای از جمله مباحثی است که با توجه به پیچیدگی و گستردگی مباحث و عدم شکل گیری وحدت نظر میان طرف‌های غربی مطرح شده اما همچنان طرف‌های درگیر در مذاکرات بر پایان این دور ازمذاکرات تا زمان تعیین شده تاکید می‌کنند.

نمایندگان ایران و اعضای 1+5 اکنون در وین به سختی در حال رایزنی هستند تا موانع موجود بر سر راه توافق نهایی را که قرار است تا سی ام ژوئن یا اندکی پس از آن حاصل شود یکی پس از دیگری بردارند اما ظاهرا به گفته برخی خبرگزاریها بحث ابعاد نظامی احتمالی هسته ای ایران یا همان (PMD) محل اختلاف جدی میان تیم دیپلماسی ایران و طرف غربی است.

بازرسی‌ها، لغو تحریم، بازگشت تحریم و تحقیق و توسعه از دیگر موارد اختلافی است که در این مذاکرات مورد بررسی قرار می گیرد تا درسایه رایزنی ها رسیدن به نقاط مشترکی را که تاکنون وجود نداشته بوجود آورد.

در شرایطی که غرب سال هاست با طرح چنین موضوعی اتهام هایی را در رابطه با ابعاد تسلیحاتی برنامه اتمی جمهوری اسلامی مطرح می کند؛و ایران نیز چنین ادعایی را به شدت رد کرده اما همچنان این بحث یکی از جدی ترین نکات مذاکرات نهایی قرار گرفته است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که بعد از یک دوره مذاکرات کوتاه ،فردا سه شنبه به وین باز خواهد گشت تاکنون چهارنشست باجان کری وزیر خارجه امریکا و مذاکراتی دو جانبه با وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز معاون وزیر خارجه چین طی روزهای شنبه و یکشنبه داشته است.

بر این اساس سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی نیز تاکنون هشت دور با هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نگارش متن توافق جامع مذاکره کرده اند.

وزیر امورخارجه بامداد امروز دوشنبه پس از ورود به تهران گفته که بازگشتش از وین به تهران به دنبال پایان مرحله اول مذاکرات وزیران امورخارجه ایران و کشورهای گروه 1+5 و همچنین برنامه ازقبل تنظیم شده بوده ولی روز سه شنبه دوباره به وین باز می گردد.

وی تاکید کرده که مذاکرات کارشناسان ایران و گروه 5+1 در وین برای دستیابی به توافق جامع هسته ای همچنان ادامه دارد اما اشاره ای به زمان مشخصی برای پایان بحث ها برای دست یابی به یک توافق جامع نداشته است.

فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته در پایان دیدارهای روز یکشنبه از وجود اراده سیاسی برای دستیابی به توافق نهایی درباره مسئله هسته ای ایران خبر داده اما وی نیز به زمان مشخص شده برای پایان این مذاکرات اشاره نکرده است.

پایگاه اینترنتی شبکه خبری بلومبرگ در مطلبی به نقل از فدریکا موگرینی ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «ما به توافق نزدیک شده ایم، وتوافق خوبی است.»

دنیس راس، مشاور سابق باراک اوباما در امور خاورمیانه هم گفته است در صورتی که ایران و 1+5 نتوانند در مهلت مقرر به توافق دست یابند، تمدید 3 تا 6 ماهه مذاکرات می‌تواند «معقول» باشد.

درشرایطی که خبرگزاریهای خارجی در حال گمانه زنی برای تمدید زمان، یا پایان مذاکرات هستند ،خبرگزاری شین هوا به نقل از لی بائودونگ معاون وزیر خارجه چین گزارش داد که تمدید مذاکرات هسته ای طولانی نخواهد بود و حصول به یک توافق جامع در عرض یک هفته امکان پذیر است.

خبرگزاری روسیا سگودنیا نیز گزارش داده که در شرایطی که مذاکرات برای تنظیم متن توافق جامع در وین جریان دارد وزیران امورخارجه کشورهای شرکت کننده تصمیم گرفتند برای مدت کوتاهی به کشورهای خود بازگردند.

وزیران امورخارجه ایران و کشورهای عضو 1+5 توافق کردند به محض پیشرفت در تنظیم متن توافق جامع به وین بازگردند.

این گمانه زنی ها در حالی صورت می گیرد که وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص میزان دستیابی به توافق گفته است که ما همیشه گفته ایم اگر طرف مقابل اراده سیاسی داشته باشد رسیدن به توافق جامع کاملا میسر است و مقامات ایرانی خواهان یک توافق عزتمند و بادوام هستند.

تلاش برای رسیدن به توافق البته با دست اندازهایی از جمله لابی های صهیونیستی نیز روبه رو شده بطوریکه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با عصبانیت اعلام کرده اکنون شاهد عقب‌نشینی آشکار قدرت‌های جهانی است.

این سخنان بنیامین نتانیاهو در شرایطی است که مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا،از عزم طرفین مذاکرات به سمت دستیابی به یک قرارداد خوب سخن گفته است.

فاطمه امیری/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها